کد خبر: 14157
A
مجید انصاری:

دولت به منشور حقوق شهروندی پایبند است/ در بسیاری از عرصه ها به قله های افتخار و خودکفایی رسیده ایم

معاون حقوقی رییس جمهور، انقلاب اسلامی را انقلاب احیای حقوق اساسی و شهروندی مردم دانست و تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، حق آزادی و حق حاکمیت و تعیین سرنوشت کشور با رای مستقیم مردم، برای صدها سال از مردم ایران سلب شده بود.

 دولت به منشور حقوق شهروندی پایبند است/ در بسیاری از عرصه ها به قله های افتخار و خودکفایی رسیده ایم

حجت الاسلام مجید انصاری روز چهارشنبه در همایش "انقلاب اسلامی و حقوق شهروندی" در شهرستان اسلامشهر اظهارداشت: مهمترین اساس حکومت استبدادی و موروثی شاهنشاهی که مردم در تصمیم گیری های آن هیچ نقشی نداشتند، سلب حق شهروندی مردم بود. البته گاهی انتخابات فرمایشی برای مجلس برگزار می شد، اما همه می دانستند لیست نمایندگان مجلس از قبل تعیین شده و انتخابات یک نمایش  و حرکت فرمایشی بیشتر نبود.

وی به تشریح بخشی از وضعیت کشور در دوران طاغوت پرداخت و گفت: در کنار نبود آزادی بیان و فعالیت های سیاسی ، ثروت ملی کشور، منابع طبیعی، انفال و منابع عمومی نیز عملا در اختیار هزار فامیل حاکم و اربابان آمریکایی و غربی رژیم استبدادی شاه بود. جوانان آن روزها را ندیدند و این مسائل را نمی دانند و صدا و سیما و گویندگان باید واقعیتهای آن دوران را بازگو کنند.

معاون حقوقی رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در حکومت پهلوی روستاهای کشور به ویرانه هایی شباهت داشت که اثری از رفاه و تمدن در آن ها مشاهده نمی شد. بیش از ۹۵ درصد روستاها فاقد برق و تقریبا ۱۰۰ درصد روستاها و حتی بسیاری از شهرهای کشور، فاقد گاز شهری بودند و آب آشامیدنی سالم، زیرساختهای بهداشت و درمان و امکانات بیمارستان، برخورداری از راههای ارتباطی، امکانات آموزشی و رفاهی در روستاها و بسیاری از شهرها اساسا یک افسانه و آرزوی دست نیافتنی بود.

حجت الاسلام انصاری ، با بیان اینکه در حکومت پهلوی کشور با جمعیت ۳۵ میلیونی و فروش ۶ میلیون بشکه نفت در روز در نهایت عسرت بود، خاطرنشان کرد: اولین حقی که با پیروزی انقلاب اسلامی به مردم برگشت، حق رای آنان و حق تصمیم گیری و تعیین سرنوشت کشور بود که بلافاصله بعد از انقلاب احیا شد و در مدت کوتاهی اصل نظام با رفراندوم مردم تعیین و قانون اساسی با رای مستقیم مردم به تصویب رسید و مقامات کشور از رییس جمهوری، نمایندگان مجلس و خبرگان و رهبری با رای مستقیم و غیرمستقیم مردم انتخاب شدند و مردم بر سرنوشت کشور حاکم شدند.

وی گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی منابع کشور در اختیار خود مردم قرار گرفت. دیگر قدرتهای جهانی و سفارتخانه های آمریکا و انگلیس به ایران و ایرانی دستور نمی دهند. خدمتگزاران مردم از میان آنها، در خدمت آنها و مثل خود مردم هستند.

معاون حقوقی رییس جمهور اضافه کرد: طی ۳۸ سال سپری شده از پیروزی انقلاب اسلامی، با اینکه جمعیت کشور به ۸۰ میلیون نفر، یعنی بیش از دو برابر جمعیت کشور در زمان پیروزی انقلاب رسیده، در بسیاری از عرصه ها به قله های افتخار و خودکفایی رسیده ایم. امروز بیش از ۹۵ درصد نیاز دارویی کشور، در داخل کشور تولید می شود و همه روستاهای دارای ۲۰ خانوار و بیشتر که بیش از ۹۵ درصد روستاهای کشور را شامل می شوند، از نعمت برق و لوله کشی گاز برخوردارند که قبل از انقلاب این نعمت تنها در اختیار چند شهر کشور بود.

انصاری اظهارداشت: امروز اکثر روستاهای کشور از زیرساختهای راه، بهداشت، آموزش و مراکز تفریحی بهره مندند و کشور ۸۰ میلیونی ایران که پیش از انقلاب در تامین بخش عمده مواد غذایی به واردات وابسته بود، در تولید تقریبا تمام محصولات کشاورزی از جمله محصولات استراتژیک مثل گندم خودکفاست و در تولید مواد پروتئینی جزو کشورهای صادر کننده است.

وی ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی ایران در صنایع نوین و پیشرفته جزو کشورهای برتر است و در عرصه صنعت هسته ای به شکل رسمی وارد باشگاه کشورهای هسته ای در جهان شده است. در صنایع و طراحی و اجرای سازه های بزرگ جزو چند کشور برتر دنیا هستیم و در صنایع دریایی، صنایع انرژی، برق و گاز و نفت یک کشور پیشرفته محسوب می شویم.

معاون حقوقی رییس جمهور با بیان اینکه امروز جوانان ما در مقیاس میلیونی در دانشگاهها در حال تحصیل هستند و نسل جوان ما نسلی با سواد، پویا و بالنده است، تصریح کرد: اینها حقوق اساسی ملت ایران هستند که انقلاب اسلامی برای آنها به ارمغان آورده است.

حجت الاسلام انصاری گفت: ایران امروز، امن ترین کشور خاورمیانه، با امنیتی بالاتر از امنیت کشورهای اروپایی است، در حالی که با انواع دشمنی ها و بدخواهی ها در منطقه و جهان مواجه است. این سطح از امنیت رهاورد اقدامات نظام، حضور مردم در صحنه، هدایتهای رهبر معظم انقلاب، فداکاریهای نیروهای انتظامی و نظامی و امنیتی و برنامه ریزی و سرمایه گذاری دولت تدبیرو امید و دولتهای قبل است.

معاون حقوقی رییس جمهور افزود: در بیش از سه سال و نیم سپری شده از فعالیت دولت یازدهم، علیرغم محدودیتها و مشکلات فراوان از جمله کاهش صادرات و قیمت نفت، تحریمهای گسترده و ظالمانه دشمنان، دولت تدبیرو امید توانست اقتصاد زمین گیر شده کشور را از رکود خارج، تورم را مهار کند و در دو سال گذشته به طور ثابت سالیانه ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه تا پایان امسال ۲۱ هزار طرح بیمارستانی تکمیل می شود، اظهار داشت: دولت تدبیر امید در تامین حق سلامت مردم که اساسی ترین حقوق آنهاست، توانست با اجرای طرح جامع سلامت، بیش از ۱۱ میلیون نفر از افراد فاقد هر نوع پوشش بیمه ای را زیر پوشش بیمه درمان قرار دهد و پرداخت مردم را بابت هزینه های درمانی به حداقل برساند.

معاون حقوقی رییس جمهور ‏ تصریح کرد: دولت تدبیر و امید پس از اجرای برجام، تولید نفت را از حدود ۲ میلیون بشکه در روز به ۴ میلیون بشکه رساند و صادرات نفت کشور نیز در این مدت از ۹۰۰ هزار بشکه در روز به بیش از ۲ میلیون بشکه رسید. همچنین در عرصه های کشاورزی، معدن، صنعت، نفت و پتروشیمی کشور سرعت رشد بالایی را تجربه می کند.

انصاری گفت: درسال ۹۴ برای اولین بار در طول تاریخ تراز بازرگانی کشور مثبت شده و حجم صادرات غیرنفتی بر مجموع واردات کشور پیشی گرفت. همچنین در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان با حمایت دولت فعالیت خود را آغاز کرده اند.

معاون حقوقی رییس جمهور با اشاره به رونمایی از منشور حقوق شهروندی در ۲۹ آذر، اضافه کرد: دولت به این منشور متعهد و پایبند است و بر اساس آن از حقوق و آزادی های مشروع مردم در عرصه های مختلف برخورداری از محیط زیست سالم، اشتغال شایسته، تحصیل شایسته، توسعه عدالت، امنیت و عدالت غذایی و آزادی سیاسی حمایت و صیانت می کند.

وی با بیان اینکه منشور حقوق شهروندی برنامه و خط مشی دولت است که با همکاری سایر قوا و خصوصا مجلس به اجرا درخواهد آمد، اظهار داشت: آن بخش از حقوق شهروندی که در حوزه اختیارات، مسئولیتها و وظایف دولت است در حال حاضر نیز با جدیت در حال اجرا و پیگیری است.

معاون حقوقی رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی مواضع و سخنان دولتمردان جدید آمریکا، تصریح کرد: انقلاب اسلامی امروز قوی تر از هر زمان، ملت ایران مصمم تر از همیشه، نسل جوان ما زنده تر و پرنشاط تر از قبل در صحنه حاضرند و قوای کشور و دولت خدمتگزار برای ساختن ایرانی آزادتر و آبادتر و کسب قدرت ملی بیشتر در صحنه حاضرند و همانطور که مقام معظم رهبری دیروز گفتند، ملت و دولت ایران جواب تهدیدهای ناشیانه آمریکا را با حضور خودشان در ۲۲ بهمن خواهند داد.

وی گفت: ملت ایران نشان خواهند داد که اهل ترس از تهدید نیستند. اگر ملت ایران اهل ترس بود، از جنگ و تحریمهای متنوع و متعدد گسترده در ۳۸ سال گذشته می ترسید. این مردم با حضور و هوشیاری خود جنگ هشت ساله و تحریمها را پشت سر گذاشته و قهرمانان ملی خود را در عرصه مذاکرات پشتیبانی کردند تا برجام حاصل شود و از این پس نیز این مسیر پیروزمندانه ادامه پیدا خواهد کرد.

انصاری اظهار داشت: امیدوارم مردم اردیبهشت سال آینده، صحنه ای دیگر از حضور را در انتخابات خلق کنند و با حضور حماسی خود یکبار دیگر بنیان مرصوص انقلاب اسلامی را مستحکم تر از همیشه به معرض دید جهانیان بگذارند.

در پایان این مراسم با حضور معاون حقوقی رییس جمهور از سه خانواده شهید که یکی از آنها خانواده شهید مدافع حرم بود، با اهدای لوح، تقدیر شد.

 

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر