کد خبر: 141766
A

روزنامه جوان: پلیس فرانسه حتی به زنی که در گوشه‌ای از پیاده‌رو ایستاده حمله می‌کند/ تاریخ فرانسه حاکی از توحش است

روزنامه جوان نوشت: با یک نگاه هم می‌توان دریافت تعداد نیرو‌های پلیس از تعداد تظاهر‌کنندگان بیشتر است! پلیسی که نه فقط به تظاهرکنندگان بلکه حتی به زن شهروندی که در گوشه‌ای از پیاده‌رو ایستاده حمله می‌کند گلویش را را می‌گیرد و او را روی زمین پرت می‌کند! اینجا فرانسه است مهد فمنیسم و اگزیستانسیالیسم.

روزنامه جوان: پلیس فرانسه حتی به زنی که در گوشه‌ای از پیاده‌رو ایستاده حمله می‌کند/ تاریخ فرانسه حاکی از توحش است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ روزنامه جوان ارگان رسانه‌ای نزدیک به سپاه نوشت: گرانی سوخت و انرژی و کمبود دستمزد‌ها امان‌شان را بریده و تنها تقاضای‌شان افزایش حقوق یا تعدیل قیمت‌هاست؛ تقاضایی که با حمله پلیس، باتوم و گاز اشک‌آور پاسخ داده می‌شود. با یک نگاه هم می‌توان دریافت تعداد نیرو‌های پلیس از تعداد تظاهر‌کنندگان بیشتر است! پلیسی که نه فقط به تظاهرکنندگان بلکه حتی به زن شهروندی که در گوشه‌ای از پیاده‌رو ایستاده حمله می‌کند گلویش را را می‌گیرد و او را روی زمین پرت می‌کند!

گرانی سوخت و انرژی و کمبود دستمزد‌ها امان‌شان را بریده و تنها تقاضای‌شان افزایش حقوق یا تعدیل قیمت‌هاست؛ تقاضایی که با حمله پلیس، باتوم و گاز اشک‌آور پاسخ داده می‌شود. با یک نگاه هم می‌توان دریافت تعداد نیرو‌های پلیس از تعداد تظاهر‌کنندگان بیشتر است! پلیسی که نه فقط به تظاهرکنندگان بلکه حتی به زن شهروندی که در گوشه‌ای از پیاده‌رو ایستاده حمله می‌کند گلویش را را می‌گیرد و او را روی زمین پرت می‌کند! اینجا فرانسه است مهد فمنیسم و اگزیستانسیالیسم؛ جایی که زنانش حتی در خانه و در برابر همسر یا شریک زندگی خودشان هم امنیت ندارند و هر دو روز در میان یک زن به دست مردی که شریک زندگی اوست، کشته می‌شود! زنان این کشور به خشونت عادت کرده‌اند، چه از سوی خانواده و چه از سوی پلیسی که پاسخش به مسالمت‌آمیز‌ترین تجمعات در فرانسه باتوم و گاز اشک‌آور است، چه رسد به اینکه تظاهرکنندگان بخواهند با پلیس درگیر شوند و علیه دولت شعار «مرگ» سر دهند! از سوی دیگر رسانه‌های جریان اصلی همچون شبکه AP یا فرانس ۲۴ در دست مدیران این کشور است. رسانه‌هایی که طبعاً واقعیت اتفاقات رخ داده در فرانسه را به نمایش نمی‌گذارند. حتی رسانه‌های اجتماعی هم برای فعالیت در این کشور با قوانین سفت و سختی مواجه هستند، به گونه‌ای که شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک و توئیتر، طبق قانون متعهد هستند اخبار و اطلاعات نادرست و فیک‌نیوز‌ها را صرف حداکثر یک ساعت حذف کنند در غیر این صورت با جریمه‌های نجومی مواجه خواهند شد.

پاریس، برج ایفل، خیابان شانزلیزه و کافه‌هایش، عطر‌های پاریسی، سیمون دوبوآر و جنبش اگزیستانسیالیسم و فمنیسمش، همه و همه در خارج از اروپا نمادی از زن مدرن و امروزی و تمدن غرب است. تمدنی که فارغ از تاریخ توحش آن، همین امروز هم می‌توان تصاویر واقعی آن را در برابر اعتراض مردم این کشور به وضعیت اقتصادی این روز‌های کشور فرانسه مشاهده کرد. هجوم لشکری از پلیس ضد شورش در برابر جمع کوچکی از معترضان و حمله وحشیانه پلیس به زنی که حتی در جمع معترضان هم نیست، اما پلیس با خشونت گلویش را گرفته و او را روی زمین پرت می‌کند. تصاویر رفتار این روز‌های پلیس فرانسه محدود است، چراکه رسانه‌های جریان اصلی در اختیار دنیای غرب است و شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای هم قرار است بر کوچک‌ترین اتفاقات ایران متمرکز باشند و کوچک‌ترین خبری از فجایع رخ داده در دنیای غرب را مخابره نمی‌کنند. اما همین تصاویر محدودی که از رسانه‌های غیرفارسی زبان یا از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، بیانگر آن است که زنان در دل تمدن غرب همچون دوران جاهلیت در موج خشونت دست و پا می‌زنند. جالب اینجاست که هیچ‌کس نه سلبریتی‌های غربی همچون کیم کارداشیان و شارلیز ترون یا سلبریتی‌های ایرانی دل‌شان به حال زنان فرانسوی نمی‌سوزد. انگار زنان فرانسوی حق‌شان است کتک بخورند، آزار ببینند و حتی کشته شوند!

تصاویر واقعی از غرب وحشی

اوضاع اقتصادی در اروپا وضعیت نامناسبی دارد. انرژی گران شده و دستمزد‌ها کم است. همین مسئله موجب شده ۱۳۸ شهر فرانسه درگیر تظاهرات و ناآرامی‌ها شود مردم به شرایط اقتصادی معترضند و خواهان بهبود وضعیت معیشتی خودشان هستند. پاسخ این ناآرامی ها، اما گاز اشک‌آور و باتوم است. در بسیاری از صحنه‌های تظاهرات، تعداد نیرو‌های پلیس و امنیتی از تعداد تظاهرکنندگان بیشتر است و رفتار و حمله پلیس به سمت تظاهرکنندگان بیننده را به یاد تصاویر فیلم‌های تاریخی غرب وحشی می‌اندازد!

تصاویر منتشر شده از این صحنه‌ها بسیار کم و ناچیز است. جریان رسانه‌ای در دنیا در دست غربی‌هاست. این جریان رسانه‌ای رسانه‌های جریان اصلی بروز نمی‌دهند تصاویر رفتار وحشیانه پلیس با تظاهرکنندگان به خارج از مرز‌های این کشور درز کند. فیس‌بوک طبق اعلام فیس‌بوک سال ۲۰۱۷، ۳۰ هزار اکانت حساب کاربری را برای جلوگیری از انتشار اخبار فیک و اطلاعات نادرست و هرزنامه به حالت تعلیق درآورده است. همچنین طبق قانون جدید فرانسه از سال ۲۰۲۰ شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی باید محتوا‌های مورد نظر دولت از جمله مروج خشونت و نیوز و اطلاعات نادرست را ظرف یک ساعت حذف کنند وگرنه جریمه خواهند شد. فیس‌بوک، توئیتر و سایر پلتفرم‌ها در صورت نقض قانون جدید با جریمه تا ۲۵/۱ میلیون یورو مواجه خواهند شد.

مرگ، نقص عضو و حمله به مدرسه

پلیس فرانسه به رفتار‌های خشونت آمیز در رسانه‌های جهان مشهور است. ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپگرای فرانسه تسلیم‌ناپذیر و ائتلاف موسوم به نوپس از پلیس فرانسه اینگونه یاد می‌کند «پلیس می‌کشد!»

آمار روز ششم اکتبر روزنامه لوموند مبنی بر اینکه از ابتدای سال جاری میلادی ۱۲ نفر بر اثر شلیک مستقیم پلیس در پی ادعای امتناع از رعایت قانون کشته شده‌اند، این ادعا را اثبات می‌کند.

گزارش برگزاری سالانه تظاهرات چند هزار نفری علیه نژادپرستی و خشونت پلیس در شهر‌های مختلف فرانسه نیز گواهی بر همین مدعاست؛ تظاهراتی که با حمل پلاکارد‌هایی همراه است که نام قربانیان یا جمله اعتراضی «جنایت‌های دولتی را خاتمه دهید» بر آن‌ها نقش بسته است؛ تظاهراتی که هر سال در میانه ماه مارس برگزار می‌شود و مارتین تسارد یک بازنشسته فرانسوی که سابقه ۱۵ بار شرکت کردن در این اعتراض همگانی را دارد، امسال می‌گوید: «وقتی می‌بینم تعداد خودرو‌های پلیس از تظاهرکنندگان بیشتر است، آزارم می‌دهد.»

پیش از کرونا نیز در تظاهرات موسوم به «جلیقه‌زردها» که در اعتراض به گرانی بنزین در فرانسه رخ داد و چندین ماه طول کشید، ۱۰ نفر کشته، ۴۳ هزار نفر مجروح، حداقل ۱۴ نفر کور و چند صد نفر دستگیر شدند.

حالا هم اخبار و تصاویر منتشر شده از فرانسه نشان می‌دهد که در سومین روز اعتصابات این کشور، دبیرستان‌های پاریس مورد هجوم نیرو‌های ویژه با گاز اشک‌آور قرار گرفت و حداقل ۱۴ دانش آموز هم دستگیر شده‌اند.

استفاده پلیس از روش قفل کردن یک دست به دور گلوی قربانی موسوم به «کلید اختناق»، تاکنون قربانیان زیادی گرفته است. روشی خشونت‌آمیز که هرچند استفاده از آن توسط وزیر کشور وقت فرانسه در ژانویه ۲۰۲۰ ممنوع اعلام شده بود، اما به دلیل فقدان شیوه‌نامه جدید همچنان مورد استفاده قرار می‌گرفت تا اینکه در ژوئیه سال گذشته میلادی پلیس فرانسه در نهایت تصمیم گرفت آن را با سه روش دیگر جایگزین کند.

تجهیز به سلاح‌های نامتعارف

کارشناسان حوزه انتظامی معتقدند که پلیس فرانسه علاوه بر سابقه طولانی خشونت در انجام مأموریت‌های خود، به سلاح‌های نامتعارفی نیز مجهز است، برای مثال یک پلیس در آلمان فقط یک تپانچه ۹ میلیمتری دارد و بسیاری از کشور‌های اتحادیه اروپا، معترضان و گروه‌های رادیکال را بدون نوعی نارنجک یا تیر پلاستیکی ال‌بی‌دی (LBD) مدیریت می‌کنند، اما در فرانسه نیرو‌های پلیس به سلاح گرم و ال‌بی‌دی مجهزند.

روزنامه لوموند در تحلیلی به دنبال دلایل خشونت بالای پلیس فرانسه رفته و در گزارشی با اشاره به آمار ۱۲ کشته از ابتدای سال میلادی در تیراندازی‌های پلیس این کشور، با عبارت «مرگ‌های مورد مناقشه»، این سؤال را مطرح کرده است که «چگونه می‌توان این عدد بزرگ را توضیح داد؟»

در عین حال فرانسه به خشونت علیه زنان مشهور است.

فرانسه در صدر خشونت‌های خانگی

در میان کشور‌های غربی فرانسه مهد تمدن اروپا در صدر خشونت‌های خانگی علیه زنان قرار دارد؛ کشوری که خاستگاه جریان فمنیسم است و حتی برای اجرای هرچه بهتر «برابری جنسیتی» وزیر برابری جنسیتی دارد! اما نمایش ناموفق برقراری برابری جنسیتی با تعیین وزیر نه فقط وضعیت زنان این کشور را بهبود نبخشیده و آن‌ها را از خشونت‌هایی که علیه‌شان اعمال می‌شود، نجات نداده بلکه این کشور را از صدر‌نشینی خشونت خانگی علیه زنان در بین کشور‌های اروپایی هم پایین نیاورده است.

زنان فرانسوی هر از چند گاه در اعتراض به این خشونت‌ها به خیابان می‌آیند و تظاهرات می‌کنند. تاکنون جنبش‌های گوناگونی علیه این خشونت‌ها از سوی زنان فرانسه راه افتاده است، اما هیچ‌یک به نتیجه نرسیده است. وضعیت خشونت علیه زنان در این کشور اروپایی به گونه‌ای است که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پیش از این در واکنش به قتل و خشونت علیه زنان، بابت خشونت علیه زنان اظهار شرمگینی کرد.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با انتشار اسامی زنانی که به دست شریک زندگی خود کشته شده بودند، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «خانم‌ها من از شما عذر می‌خواهم. جمهوری فرانسه نتوانست به خوبی از شما محافظت کند.»

این در حالی است که وی با وعده «پایان دادن به خشونت علیه زنان» به رقابت‌های انتخاباتی وارد شد و برگ برنده پیروزی‌اش در انتخابات نیز همین بود، اما با رشد شدید خشونت‌های مرگبار علیه زنان، فعالان حقوق زنان خواستار دخالت دولت و پایان دادن به آنچه «قتل‌عام» خواندند، شدند.

زنان فرانسوی حتی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز آرامش و امنیت ندارند، به گونه‌ای که ماکرون در توئیتی نوشت: «زنان بیشتر و بیشتر از ترس اینکه مورد حمله و تعرض قرار بگیرند، دیگر جرئت سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی را ندارند. ما قصد داریم حضور پلیس در حمل و نقل را دوبرابر کنیم، به ویژه در زمان‌هایی که حملات بیشتر رخ می‌دهد.»

محکوم کردن رفتار خشونت آمیز پلیس فرانسه

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به رخداد‌ها و اجتماعات اعتراضی جاری در فرانسه گفت: «ما تظاهرات مردمی و اعتصابات وسیع را در فرانسه که مبتنی بر مطالبات مسالمت آمیز شهروندان این کشور است، به‌دقت دنبال می‌کنیم.»‌

کنعانی توسل به اجبار و خشونت برای بازگرداندن اعتصاب‌کنندگان به کار بدون توجه به خواسته‌های آنان و مقابله خشونت آمیز پلیس فرانسه با تظاهر‌کنندگان را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دورویی مقامات فرانسوی تأسفبار است، افزود: «آن‌ها از یک سو بر ارتکاب اقدامات قهری و خشونت‌بار که پیش‌تر نیز در مقابله با تظاهرات جلیقه‌زرد‌ها و خشونت پلیس این کشور در درگیری‌های نژادی سابقه داشته، اصرار می‌ورزند و از سوی دیگر ریاکارانه به موعظه و فضاسازی علیه سایر کشور‌ها می‌پردازند.»

منبع: روزنامه جوان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر