کد خبر: 14230
A

ترامپ کوتاه آمد/ نامه رییس جمهور آمریکا به همتای چینی‌اش آغازگر کاهش بحران‌ها است؟!

در حالی که اختلاف میان چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طلبکاران اقتصادی آمریکا و دولت جدید آمریکا در آستانه بحرانی‌تر شدن بود نامه‌ای از سوی دونالد ترامپ باعث شده تا این بحران‌ها تا اندازه‌ای فروکش کند.

ترامپ کوتاه آمد/ نامه رییس جمهور آمریکا به همتای چینی‌اش آغازگر کاهش بحران‌ها است؟!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل  از رویترز، رئیس‌جمهوری آمریکا با نوشتن نامه‌ای برای همتای چینی خود تلاش کرده یخ روابط میان واشنگتن و پکن را بشکند.

دونالد ترامپ در نامه‌ای به ژی جین پینگ خواستار توسعه روابط سازنده دوجانبه شده است.

در این نامه از رئیس‌جمهوری چین بابت یادداشت تبریکش درباره روز تحلیف ترامپ تشکر شده و در آن سال نوی چینی به رئیس‌جمهوری چین و مردم این کشور تبریک گفته شده است.

اگرچه روسای جمهوری چین و آمریکا از روز 20 ژانویه (1 بهمن) یعنی آغاز به کار رسمی دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با یکدیگر هیچگونه صحبتی نداشته‌اند اما به نظر می‌رسد این نامه آغازی برای کاستن از بحران میان دو طرف باشد.

ترامپ و جین پینگ آخرین بار در شب اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تلفنی گفت‌و‌گو کرده بودند.

پس از آن ارتباط ترامپ با تسائی اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان باعث بحرانی گسترده در روابط پکن و واشنگتن شد.

چین همواره تایوان را بخشی از قلمرو سرزمینی خود می‌شناسد.در مقابل روسای جمهوری آمریکا نیز از سال 1970 اعلام کردند که سیاست چین واحد را که به معنای پذیرش حاکمیت چین بر تایوان است در دستور کار قرار می‌دهند.

مسئله تایوان تنها مسئله مورد نگرانی مقامات پکن از دولت جدید آمریکا نبود. آنها به شدت نگران هستند که دولت ترامپ با وضع تعرفه‌هایی بر کالاهای وارداتی از چین باعث ضربه زدن به اقتصاد این کشور شود.

دولت ترامپ اعتقاد دارد که چین با ارزان کردن تعمدی کالاهایش باعث حذف شدن کالاهای آمریکایی از بازارهای مصرف شده است.

مسئله حاکمیت بر دریای چین جنوبی نیز از دیگر موارد اختلاف میان پکن و واشنگتن است. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ترامپ هفته گذشته در کمیته روابط خارجی مجلس سنا اعلام کرد که چین حق ساخت هیچ تأسیساتی در جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی را ندارد.

اما به نظر می‌رسد با وجود همه این اختلافات نامه ترامپ به همتای چینی‌اش آغازگر کاهش بحران‌ها باشد.

لوکانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به نامه ارسالی از جانب ترامپ به رئیس‌جمهوری چین گفت پکن اهمیت بسیار زیادی برای رابطه با آمریکا قائل است.

وی همچنین افزود همکاری میان چین و آمریکا تنها انتخاب موجود است.- آنا

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر