کد خبر: 142387
A

توضیحات عضو کمیسیون امنیت ملی درباره حادثه اوین: ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت برآورد شد/ خوشبختانه اتفاقی برای مهدی هاشمی نیفتاد/ عامل اصلی اغتشاش زندانیان بودند

یعقوب رضازاده ضمن ارائه توضیحاتی در باره زندان اوین بعد از حادثه آتش‌سوزی گفت: جمع بندی ما این است که مقداری ضعف حفاظت فیزیکی در سلول زندان‌ها بوده که باعث اتفاق اخیر در زندان اوین شده است.

توضیحات عضو کمیسیون امنیت ملی درباره حادثه اوین: ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت برآورد شد/ خوشبختانه اتفاقی برای مهدی هاشمی نیفتاد/ عامل اصلی اغتشاش زندانیان بودند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ یعقوب رضازاده عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: جمع‌بندی اصلی براین است که مقصر اصلی حادثه آتش سوزی تعدادی از زندانیان بوده که با تمارض یکی از بیماران و ایجاد درگیری ساختگی در بند ۷ اقدام به ایجاد آشوب و اغتشاش کرده و سعی داشته به نوعی وارد محوطه شود. یکسری اقدامات با ایجاد آتش سوزی در قسمت شرقی وغربی محوطه در سالن آمفی تئاتر و کارگاه خیاطی انجام می‌دهند که متاسفانه به علت دود حاصل از آتش گرفتن اماکن چهار نفر از زندانیان جان خود را از دست می‌دهند چند روز بعد هم چهار نفر دیگر فوت می‌کنند که جمع فوتی‌ها به هشت نفر رسید.

رضازاده با بیان این‌که خوشبختانه هیچ کدام از زندانیان موفق به فرار نمی‌شوند اضافه کرد: با حضور به موقع استاندار، دادستانی، نیروهای یگان ویژه و نیروهای سازمان زندان‌ها همان زمان قضیه جمع‌ شده و اجازه نمی‌دهند هیچ زندانی فرار کنند. زندانیان را به سالن ورزشی انتقال داده و نهایتا پس از گرفتن آمار و کنترل زندان آنها را به محل امنی انتقال می‌دهند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره جمع‌بندی بازدید هیاتی از کمیسیون از زندان اوین اظهار کرد: در پی وقوع آتش سوزی خساراتی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است همچنین مقداری ضعف در حفاظت فیزیکی در سلول زندان‌ها بوده که باعث این امر شد. لذا می‌توان گفت که عامل اصلی، اغتشاش زندانیان بوده و هیچ قصور و کوتاهی نشده است.

وی درباره این‌که آیا حادثه آتش سوزی در زندان اوین منشا بیرونی داشته است، اظهار کرد: منشا بیرونی نبوده اما این حادثه تحت تجمعات و آشوب‌ها در یک ماه گذشته در سطح خیابان‌های تهران اتفاق افتاده است آنها به نوعی از وضعیت اطلاع‌ داشته و انتقال داده بودند لذا از اغتشاشات بیرون تاثیرپذیرفته بود.

رضازاده درباره طرح سناریوهایی مبنی بر این‌که این حادثه برای کشته شدن مهدی هاشمی طراحی شده بود؟ گفت: آقای هاشمی در همان سلولی زندانی بود که در آن حمله شروع شده و آتش سوزی صورت گرفت البته او چند روز قبل از واقعه مرخصی می‌گیرد و در روز واقعه در زندان نبود و مرخصی بوده است؛ اگر احتمالا ایشان در زندان بود شاید برای او اتفاقی می‌افتاد چون بالاخره حجم درگیری زیاد بود اما به هرحال در آن روز حضور نداشت و خوشبختانه اتفاقی برایش نیفتاد.

وی درباره این‌که به وضعیت مجروحان بعد از آتش سوزی زندان اوین رسیدگی شده است، اظهار کرد: مجروحان به طور مرتب در بیمارستان‌های دولتی با نظارت کامل بازدید و سرکشی می‌شوند و هیچ‌گونه کوتاهی برای درمان آنها صورت نگرفته و مرتب درمان می‌شوند.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: گزارش جمع‌بندی کمیسیون امنیت ملی از بازدید صورت گرفته از زندان اوین چند روز آینده به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی داده خواهد شد.

منبع: ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر