کد خبر: 142458
A

رییسی: نسبت به منطقه قفقاز حساس هستیم

رئیس جمهور تاکید کرد که منطقه قفقاز بخشی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایرانی است و ما نسبت به منطقه قفقاز حساس هستیم.

رییسی: نسبت به منطقه قفقاز حساس هستیم

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز در نشست خبری مشترک خود با نخست وزیر ارمنستان با بیان اینکه تردیدی ندارم این سفر به ارتقاء روابط دو کشور منجر می‌شود، اظهار کرد: سیاست همسایگی مورد تاکید دولت است. ما در یک سال گذشته با آقای پاشینیان نشست‌های مختلفی داشتیم که در این نشست‌ها و همچنین در این سفر بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی، سیاسی و امنیتی دو کشور کردیم.

رئیسی افزود: در این چند ماه گذشته روابط تجاری و اقتصادی دو کشور 43 درصد رشد داشته است اما هدفگذاری ما توسعه این روابط تا سه میلیارد دلار است و این هدف امکانپذیر است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه روابط خوب دو کشور حتما به روابط بهتر در منطقه خواهد انجامید خاطرنشان کرد: منطقه قفقاز بخشی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایرانی است و ما نسبت به منطقه قفقاز حساس هستیم. امنیت و صلح در قفقاز برای ایران بسیار اهمیت دارد. ما در مذاکرات امروز به این نتیجه رسیدیم که حل مسائل منطقه باید به دست کشورهای منطقه باشد و مداخله بیگانگان نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند بلکه مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: ظرفیت‌های قفقاز می‌تواند امنیت و صلح پایدار را در این منطقه تضمین کند. امیدواریم در این نشست با توافقاتی که انجام شده است گام‌های قابل توجهی در جهت ارتقای روابط دو کشور برداشته شود.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در ادامه این نشست خبری با تاکید بر روابط تاریخی دو کشور گفت: در دیدار با رئیس جمهور ایران از وی بابت رویکرد ایران نسبت به جامعه ارامنه در این کشور تقدیر کردم. باید اشاره کنم جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نماد واضح و شفافی درباره همزیستی مسالمت آمیز دو دین مختلف باشد.

وی همچنین گفت: در این دیدار درباره زمینه‌های همکاری منطقه‌ای مذاکره کردیم. ظرفیت‌های زیادی برای توسعه روابط ایران و ارمنستان وجود دارد. من از دیدگاه ایران نسبت به صلح و امنیت در منطقه تقدیر کردم.

وی ادامه داد: من همچنین اطلاعاتی درباره نشست سه جانبه سوچی به آگاهی رئیس جمهور ایران رساندم و موافق نقطه نظرات ایران درباره صلح و امنیت منطقه هستم. برای ما مهم است که حتما ایران از همه مسائلی که در مذاکرات ما مطرح می‌شود آگاهی داشته باشد. ایران باید از روابط ارمنستان با آذربایجان و ترکیه و قره باغ آگاهی داشته باشد.

پاشینیان هم در پایان با اشاره به مذاکرات خود با رئیس جمهور ایران درباره توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی برای یافتن راه‌حل‌های آن گفت: در زمینه انرژی، کشاورزی، مدیریت منابع آبی و مسائل زیرساختی مذاکره کردیم که آنها باید جمع‌بندی شود. خیلی خوشحالم که در دیدار امروز یادداشت تفاهم درباره تمدید تهاتر برق و گاز میان وزرای دو کشور امضاء شد.

منبع: اعتدال

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر