کد خبر: 143130
A

سخنگوی دولت: به صورت موقتی اینستاگرام را فیلتر کرده‌ایم/ بابت کمبود دارو عذرخواهی می‌کنیم/ بنزین گران نخواهد شد

علی بهادری جهرمی در جمع دانشجویان درباره علل فیلتر شدن اینستاگرام گفت: در ایام انتخابات من در مقطعی گفتم آقای رئیسی و دولتش نگاهی به فیلترینگ اینستاگرام ندارد ولی در این مدت شکایات زیادی از کلاهبرداری‌ها در اینستاگرام شده بود. نهادهای امنیتی ذی‌صلاح در مقطع موقتی کنونی به دلیل اقدامات تروریستی، اینستاگرام را فیلتر کرده اند. اینستاگرام اقدام تروریستی انجام داد و مراجع امنیتی متناسب با آن جرم برای حفاظت از حقوق مردم مجبور بودند این اقدام موقتی را انجام دهند.

سخنگوی دولت: به صورت موقتی اینستاگرام را فیلتر کرده‌ایم/ بابت کمبود دارو عذرخواهی می‌کنیم/ بنزین گران نخواهد شد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ علی بهادری جهرمی ظهر امروز، ۱۹ آبان، در نشست با دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد که در دانشکده علوم برگزار شد، با اشاره به آیه ای از قرآن درباره تحول و تغییر اظهار کرد: خداوند به شکلی شفاف به ما گفته که منشا تغییر و پیشرفت در گرو تغییر از درون است اما متاسفانه بعضا برخلاف این گزاره تصور می شود تغییر، ممکن است از بیرون حاصل شود. در واقع به جای اینکه برای حل مشکلات به اراده خودمان و جوانان اعتماد کنیم، در بیرون دنبال حل مشکلات کشور بوده ایم.

وی ادامه داد: در لحظه آغاز دولت یعنی زمانی که کشور تحویل این دولت شد، شرایط قابل قبول نبود و بسیاری از مردم به صندوق های رای به عنوان اعتراض پشت کردند. آن زمان تورم بی سابقه ۵۹ تا ۶۰ درصدی بر کشور حاکم بود که تنها در دوره جنگ جهانی این تورم بر کشور ما حاکم بوده است. زمانی که در شهریور ماه ۱۴۰۰ دولت در اختیار ما قرار گرفت، چند سالی بود که فشار اقتصادی به مردم وارد شده و این فشار به صورت مستمر ادامه پیدا کرده بود. بخشی از این مساله ناشی از اعتماد غلط به بیرون و بخشی دیگر به واسطه تحریم های به اصطلاح فلج کننده بود.

بهادری جهرمی با بیان اینکه در کنار این موضوعات بحران کرونا نیز باعث شد مردم ما برگزاری چنین نشست هایی را تجربه نکنند، گفت: در حقیقت به واسطه این وضعیت برگزاری مجامع، محافل و ارتباطات و تعاملات به حداقل خود رسید و به جای آن ارتباطات رسانه ای در فضای مجازی در اوج خود قرار گرفت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه فشار مضاعف اقتصادی ناشی از سوء مدیریت ها، تحریم و فشار روانی موجود در فضای مجازی فضای بسیار سنگینی را بر کشور و مردم حاکم و وارد کرد، خاطرنشان کرد: دولت جدید مصمم بود به این مردم و به همه سلایق اعتماد کند؛ لذا ریل بازگشت به مردم را در پیش گرفت و در این راستا ۳۱ سفر استانی در قالب بررسی همه مسائل انجام گرفت. در این سفرها وزرا در تمام شهرها حاضر شدند و حرف مردم را شنیدند. در نتیجه ریل‌گذاری اقتصاد شروع به اصلاح شدن کرد و این نگاه که اقتصاد را از درون به جای بیرون اصلاح کنیم، حاکم شد.

طی ۱۰ سال گذشته میزان رشد اقتصادی ما به واسطه تحریم ها و سوءمدیریت ها به صفر رسید

وی اضافه کرد: در حال حاضر تورم ۶۰ درصدی سال ۱۴۰۰ به ۴۰ درصد تغییر یافت. البته که این تورم بالاست اما نشان از این دارد که اقتصاد در مسیر درمان شدن قرار گرفته است. مسیر درمان در حال طی شدن است اما تکمیل نشده است. طی ۱۰ سال گذشته میزان رشد اقتصادی ما به واسطه تحریم ها و سوءمدیریت ها به صفر رسید. با این حال در این یک سال و ۲ ماه گذشته میزان رشد اقتصادی در حال نزدیک شدن به پنج درصد است. باید توجه داشت رشد اقتصادی یک ساله پنج درصدی جبران میانگین رشد صفر درصدی ۱۰ سال اخیر را نمی‌کند.

بهادری جهرمی همه این ها باعث شد دشمن من و شمای ایرانی ببیند شرایط در حال تغییر به نفع ما و به ضرر او است، گفت: این در حالی بود که شرایط رسانه‌ای به نفع او و به ضرر ما در حال حرکت بود اما وقتی دشمن مشاهده کرد ما در مسیر پیشرفت قرار گرفته ایم، سواحل را آزاد می‌کنیم، شفافیت ایجاد کرده ایم، قلک شرکت‌های دولتی و حساب‌های شان را روی سایت‌ها می‌گذاریم، فهمیده و می داند اگر این مسیر ادامه پیدا کند، دردهای موجود باقی نخواهد ماند. پس دشمن ما بیش از این توانایی استمرار این سیاه‌نمایی و امکان سوءاستفاده و بهره‌برداری از دردهای مردم ما را نخواهد داشت؛ یعنی اگر برای درمان بیمارمان اقدام می کنیم، دشمن برآشفته می‌شود و حتی علاقه ندارد صدای اعلام درمان شدن دردها شنیده شود.

دبیر هیات دولت خطاب به دانشجویان تصریح کرد: من و شما امروز دور هم جمع شده ایم بیاندیشیم، بگوییم و بشنویم؛ هم از مشکلات بگوییم و هم از ایده‌های حل آن و هم از علل وجود آن. همچنین از آینده بپرسیم تا بدانیم کلید حل مشکلات آینده ما چیست و در چه صورت و با چه روش می‌توانیم به سمت حل مشکل برویم. فضای دانش و دانشگاه اقتضای مباحثه را دارد اما هاضمه‌اش بی‌ادبی، بی‌نظمی و کار غیر علمی نیست. دانشجویی که کار خلاف کند، فردا روز خود شرمنده است. من به تمام جلساتی که رفته ام، نکات جدیدی هم از کسانی که نگاهشان به من نزدیک بوده و هم کسانی که با من فاصله فکری داشته اند، آموخته ام.

وی در واکنش به برخی سوالات دانشجویان عنوان کرد: من می پذیرم که بسیاری از مواردی که گفته شد، اگر در آن سخن خوب و صحیحی است، همه باید سخن صحیح را بپذیریم نه برای خوشامد یکی بپذیریم و برای دیگری حقانیت سخنی را رد کنیم. اینکه یک دانشجو برای سخن گفتن در این جایگاه ترسی ندارد، از این ترس نداشتن او به خود می بالم چون در یک کشور آزاد زندگی می کنم که در آن یک دانشجو بدون ترس آزادانه هر چه در دل دارد، می گوید و می شنود. اگر امروز نیروی انتظامی ما را با خودرو زیر می گیرند یا اگر جوان ۲۱ ساله ما را وحشیانه تکه تکه می کنند، باز هم ترسی ندارند زیرا ذات ایران و ایرانی شجاع و حق طلب است و برای حق و عدالت می جنگند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه باید همه این ها را به یک چشم دید، گفت: هم آن جوان ۲۱ ساله مایه افتخار ماست و هم آن جوانی که با رعایت اخلاق به سمت گفت و گو می آید و مطالباتش را مطرح می کند.

سخنگوی دولت یادآور شد: اینکه گفته می شود ما دیر به فکر حضور در دانشگاه ها افتاده ایم و امروز از این بابت احساس نیاز کرده ایم که آمده ایم، باید یادآوری کنم که همان روز اول دولت در ۱۶ آذر ماه رئیس جمهور به دانشگاه صنعتی شریف رفت. ۱۶ دانشجو در آن دانشگاه به سخنرانی پرداختند. این حضور در دانشگاه ۶ مرتبه دیگر هم پیش از آغاز اعتراضات در دانشگاه های تهران، الزهرا(س)، علم و صنعت و... ادامه پیدا کرد. بنابراین دولت به صورت مستمر میان دانشگاه و مردم رفته و دیوارهای گذشته بین مردم و دولت از بین رفته است.

وی درباره اینکه گفته می شود، ریشه اعتراضات این روزها به سال های گذشته باز می گردد، عنوان کرد: من نیز با این موضوع موافقم و باید تک تک عوامل مشکلات را در حوزه های مختلف بررسی کرد. هر کسی که در بروز مشکلات موثر بوده، باید عذرخواهی کند و اگر جرمی مرتکب شده، لازم است محاکمه شود.

کسی که هشت سال در تولید مسکن را بست و عنوان کرد دولت مسئول تولید مسکن نیست و بحران امروز را ایجاد کرد، باید پاسخگو باشد

سخنگوی دولت درباره موضوع ساخت یک میلیون مسکن و برخی گمانه زنی ها مبنی بر بی نتیجه ماندن این سیاست، خاطرنشان کرد: با افتخار می گویم برای وعده ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال به خود می بالم. من هم با دانشجویان هم عقیده هستم که کسی که هشت سال در تولید مسکن را بست و عنوان کرد دولت مسئول تولید مسکن نیست و بحران امروز را ایجاد کرد، باید پاسخگو باشد و برای این بحران آفرینی محاکمه شود. در مورد اینکه گفته می شود سال هاست شعار داده می شود ولی به آن عمل نشده، من نیز اعتقاد دارم شعار دادن نه تنها دردی را دوا نمی کند بلکه اعتقاد دارم باید این رویه نادرست را اصلاح کرد و سمت شناسایی دردها رفت.

وی با بیان اینکه طبیعتا در جامعه اختلاف دیدگاه وجود دارد، اظهار کرد: باید شرایطی را فراهم کرد که همه مسئولان به دانشگاه بیایند و پاسخگو باشند؛ باید دانشجویان به گونه ای با مسئولان سخن بگویند که مسئولان به دانشگاه بیایند و پاسخگو باشند. بهتر است در کنار یکدیگر بجنگیم و تلاش کنیم نه علیه هم.

بهادری جهرمی با اشاره به برخی شنیده ها مبنی بر افزایش قیمت بنزین جهت کسب درآمد گفت: دولت هیچگونه طرحی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. البته در مجلس پیشنهاداتی مطرح شد مبنی بر اینکه در بودجه امسال با افزایش قیمت گاز مشترکان و خوراک پتروشیمی ها منابعی ایجاد شود. دولت موافق این موضوع نبود چون اثری جدی بر بازار سرمایه و بورس می گذاشت؛ لذا دولت افزایش قیمت گاز را نپذیرفت.

سخنگوی دولت در مورد مسائل مربوط به کمبود دارو و آنتی بیوتیک در کشور عنوان کرد: من بابت کمبود دارو طی این روزها عذرخواهی می کنم. البته در این زمینه کوتاهی شده بود و مسئول مربوطه و معاون وزیر نیز برکنار و جا به جا شد. همزمان رئیس جمهور نیز دستور داد با برخی مسئولان حوزه بهداشت و درمان که مسئول سیاست گذاری ها جهت تامین دارو بوده اند و شرکت های تولیدکننده برخورد صورت گرفت. ۳۰ درصد این شرکت ها زیر مجموعه وزارت کار بودند و قرار شد اگر تخلفی صورت گرفته، موضوعات بررسی شود.  

وی اضافه کرد: نهادهای نظارتی نیز در این دولت پیش از این هم معاون دیگر از معاونان وزرا را به دلیل سوءمدیریت زیرمجموعه اش، جا به جا کردند. این دولت بر این عهد خواهد ماند و هر جا کوتاهی صورت گیرد، عذرخواهی کرده و جبران و برخورد می کند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه ظرفیت های پزشکی کشور افزایش پیدا کرده، عنوان کرد: باید توجه داشت برخی خدمات بهداشت و درمان به خدمات لاکچری تبدیل شده است. از این رو لازم است درمان را در دسترس تر کنیم. در مورد حمایت از پزشکان و ارتقاء ظرفیت ها نیز براساس جلساتی که برگزار شده تصمیم گرفته شد به روش پلکانی یعنی با افزایش تدریجی ظرفیت ها و تامین منابع لازم میزان دسترسی به خدما پزشکی افزایش یابد. طی یک سال گذشته ظرفیت تخت های بیمارستانی کشور تا ۱۰ هزار تخت افزایش پیدا کرده و ۹ درصد رشد داشته است. در زمینه تهیه واکسن و محصولات آزمایشگاهی نیز سرمایه گذاری شده است.

سخنگوی دولت در واکنش به سخنان یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه باید برای هر کسی که خونش ریخته شده، ناراحت بود و این موضوع نباید برای ما تفاوتی داشته باشد، گفت: حتما باید برای همه خون‌های ریخته شده ناراحت بود. اتفاقا مقام معظم رهبری در همان روزهای ابتدایی به روشنی و درستی فرمود ما هم قلبمان برای مهسا سوخت اما دشمن ما از همین ماجرا خوشحال شد.

خط فقر ۱۸ میلیون تومان نیست

وی با رد ادعای خط فقر ۱۸ میلیون تومانی تصریح کرد: باید مبتنی بر اسناد قانونی سخن گفت. خط فقر ۱۸ میلیون تومان نیست. این رقمی که به تازگی اعلام شده هم مربوط به شهر تهران بود نه کل کشور. حقوق کار نیز چهار میلیون و  ۱۰۰ هزار تومان نیست بلکه تقریبا ۶ میلیون تومان است. البته قبول داریم که فاصله بین حقوق دریافتی و هزینه‌ها زیاد است. به همین دلیل در این دولت حداقل حقوق قریب به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد. در مجموع لازم است پذیرفت به صورت پلکانی و تدریجی می توان این فاصله را کاهش داد.

بهادری جهرمی بیان کرد: مسکن مشکل جدی امروز ماست. به همین دلیل دولت زیر بار این کار سنگین می‌رود و اعلام می کند چهار میلیون مسکن در چهار سال تامین خواهد کرد. در همین راستا و برای اینکه مشکلی که سال‌ها روی زمین مانده، برطرف شود، دولت اعلام کرد هم زمین را در اختیار متقاضیان قرار می دهد و هم پروژه‌ها را پیش می‌برد.

وی در خصوص فیلترینگ اینستاگرام و برخی شبکه های اجتماعی نیز خاطرنشان کرد: در ایام انتخابات من در مقطعی گفتم آقای رئیسی و دولتش نگاهی به فیلترینگ اینستاگرام ندارد ولی در این مدت شکایات زیادی از کلاهبرداری‌ها در اینستاگرام شده بود. نهادهای امنیتی ذی‌صلاح در مقطع موقتی کنونی به دلیل اقدامات تروریستی، اینستاگرام را فیلتر کرده اند. اینستاگرام اقدام تروریستی انجام داد و مراجع امنیتی متناسب با آن جرم برای حفاظت از حقوق مردم مجبور بودند این اقدام موقتی را انجام دهند.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر