کد خبر: 143152
A
در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: در کشور ما خبرنگاران از آزادی کامل برخوردار هستند/ جمهوری اسلامی ایران بستر خوبی را برای خبرنگاران ایجاد کرده است/ برخی خبرنگاران، خبر سازی می کنند

راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی به دیده‌بان ایران گفت:جامعه خبرنگاری جامعه پیشتاز روشنگری و تبیین ابعاد مختلف یک پدیده است ولی زمانیکه یک خبرنگار به جای تبیین ابعاد مختلف یک خبر به سمت تولید خبر غیرواقعی و شبهه‌افکنی در فضای واقعی جامعه میکند نشان دهنده این است که به رسالت خبرنگاری خود به درستی عمل نکرده است و باید به تخلفات آن رسیدگی کرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: در کشور ما خبرنگاران از آزادی کامل برخوردار هستند/ جمهوری اسلامی ایران بستر خوبی را برای خبرنگاران ایجاد کرده است/ برخی خبرنگاران، خبر سازی می کنند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ خبرنگار رسالت و وظایفی دارد؛ جمع آوری خبر، مخابره خبر، خبرنویسی، پژوهش وتحقیق، ارتباط با منابع، رعایت اخلاق خبرنگاری از جمله آنهاست.  رسانه نیز به عنوان واسطه بین مردم و واقعیتها و رویدادها بایستی انعکاس‌دهنده رخدادهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشد. بر اساس این اصول و رسالت که خبرنگاران دارند گاها شاهد این هستیم که انتشار و بازنشر یک خبر میتواند هم برای خبرنگار و همچنین برای رسانه دردسرساز شود. در روزهای اخیر که شاهد ناآرامی‌ها در کشور هستیم تعدادی از خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاس خبرنگار  بازداشت یا احضار شده‌اند البته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی تاکید کرده که تعداد این بازداشتی‌ها زیاد نیست، پیگیر وصعیت آنها هستند و طی چند روز اخیر چند نفرشان آزاد شده‌اند.

 

احمد راستینه؛ سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این رابطه با این پرسش از خبرنگار ما که  کدام خبرنگار را بازداشت کرده‌اند، بر سرچه موضوعی و مشکلشان چه بوده؟ افزود: زمانیکه خبر کذب انتشار داده میشود به نظر شما چه کار باید کرد؟

 

جمهوری اسلامی ایران بستر خوبی را برای خبرنگاران ایجاد  کرده است

 

وی ادامه داد: در این شکی نیست که امروز در کشور ما، خبرنگاران فعالیت موثری دارند و از آزادی نسبی و خوبی هم  برخوردارند. ایران کشوی است که  حجم انبوهی از خبر تولید میشود و به معدود افرادی هستند که به دلیل  انتشار خبری که صحت نداشته، خلاف واقعیت بوده و یا خود تولیدخبر غیرواقعی کرده است، بر اساس قانون باید پاسخگو باشند ولی جمهوری اسلامی ایران بستر خوبی را برای فضای خبرنگاران تهیه کرده است این فضا برای فعالیت خبرنگاران فضای خوبی است.

 

راستینه تصریح کرد: اگر خبرنگاری برخلاف رسالت خبرنگاری خود به خبرسازی‌های دروغ و غیرواقعی بپردازند در هیچ کشور و نظامی قابل قبول نیست. در تمام دنیا، خبرگزاری‌ها بر اساس یک اصولی حرکت میکنند البته در این میان، هستند خبرگزاری‌های اجاره‌ای که توسط شبکه‌های اطلاعاتی سیا، موساد و سعودی اداره میشوند که حسابشان با سایر رسانه‌ها جداست زیرا این رسانه‌ها اساسا برای دروغ‌سازی و شبهه‌افکنی و تولید خبر خلاف واقع ایجاد شده‌اند.

images (2)

عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در کشورها، خبرگزاری‌های رسمی و خبرنگاران دارای شناسنامه به تولید خبر دروغ اقدام نمیکنند و این موضوع بسیار بد است که خبرنگار از ظرفیتی که برایش ایجاد شده و دارای کارت خبرنگاری است سواستفاده کرده و به سمت خبرسازی میرود.

 

وظیفه خبرنگار، خبرسازی نیست

 

وی با  تاکید بر اینکه وظیفه خبرنگار، خبرسازی و شبهه افکنی نیست بلکه وظیفه انعکاس خبر و روشنگری خبر را دارد گفت: جامعه خبرنگاری جامعه پیشتاز روشنگری و تبیین ابعاد مختلف یک پدیده است ولی زمانیکه یک خبرنگار به جای تبیین ابعاد مختلف یک خبر به سمت تولید خبر غیرواقعی و شبهه‌افکنی در فضای واقعی جامعه میکند نشان دهنده این است که به رسالت خبرنگاری خود به درستی عمل نکرده است و باید به تخلفات آن رسیدگی کرد.

 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: خبرنگاران کشورمان که جامعه کثیری هستند و بسیاری از آنها هم به وظیفه خود به درستی عمل میکنند باید فرصت بوجود آمده در فضای خبرنگاری را غنیمت شمرده و به تبیین موضوعات کمک کنند.

1114احمد-راستینه

وی گفت: بنده علت بازداشت تعدادی از خبرنگاران را نمیدانم ولی زمانیکه اصالت یک خبر، عکس، ویدیو و گفت‌وگو و... که به دست خبرنگار میرسد و یا تهیه میکند اثبات و مشخص نشود نباید نسبت به انتشار و بازنشر آن اقدام کرد زیرا به همان اندازه برای خود خبرنگار نیز مسئولیت دارد که خبر کذب منتشر نکند.

 

راستینه در پایان افزود: بنگاه‌های دروغپرداز رسانه‌های غرب امروز به شدت درحال انتشار اخبار دروغ علیه ایران هستند و برخی از خبرنگاران به جای پرداختن به ابعاد مختلف آن خبر و تبیین و روشنگری، همان خبر دروغ را بازنشر میدهند. به نظر شما این است رسالت خبرنگاری؟

منبع: سایت دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر