کد خبر: 14360
A

کدخدایی: بعید است انتخابات ریاست جمهوری الکترونیکی برگزار شود

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بعید است انتخابات ریاست جمهوری سال آینده الکترونیکی برگزار شود، گفت: وزارت کشور پیشنهاد جدیدی را در این مورد به شورای نگهبان نداده است.

کدخدایی: بعید است انتخابات ریاست جمهوری الکترونیکی برگزار شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ عباسعلی  کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه با تقدیر از حضور پرشکوه مردم ایران در راهپیمایی 22 بهمن و عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) اظهار کرد: مصوباتی که در جلسات گذشته شورای نگهبان به تصویب رسیدند یکی لایحه اساسنامه سازمان انرژی های تجدید پذیر  و بهره وری انرژی برق در جلسه شورای نگهبان مورد بحث وبررسی قرار گرفت که مغایر با موزاین شرع وقانون اساسی شناخته نشد.

 

وی افزود: همچنین شورای نگهبان طرح اصلاح بند (ح) تبصره یک قانون بودجه سال 1395 کل کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد که این طرح نیز مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
 
وی تاکید کرد: لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه کشور که با اصلاحاتی در جلسه 28  اذر 1395 به تصویب مجلس رسیده بود درجلسه 15 دی 95 توسط شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت وطبق آن علی رغم اصلاح به عمل آمده بند 5 الحاقی ماده 1 مغایر اصل 60 قانون اساسی شناخته شد و همچنین بند الحاقی 6 ماده 41 با توجه به اینکه اصلاحی نداشت ایراد سابق این شورا کماکان نسبت به این بند باقی ماند که رئیس دفتر رئیس جمهور هم رفع کننده ایراد سابق شورا در این باره نیست.
 
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در جلسه گذشته شورای نگهبان همچنین لایحه اصلاح پیوست کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص در دریا و آیین نامه بین المللی امنیت کشتی ها و تسهیلات بندری مورد بررسی قرار گرفت که به دلیل وجود موارد متعددی از واژه ها و عبارت های بیگانه بدون ذکر معادل فارسی مغایر با اصل 15 قا نون اساسی شناخته شد.
 
وی خاطر نشان کرد: بررسی طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد نیز از دیگر مواردی بود که از سوی شورا مورد بررسی قرار گرفت و ایراداتی بر آن شناخته شد و شورا برخی از موارد آن را مغایر اصل 57 قانون اساسی دانست.
 
سخنگوی شورای نگهبان افزود: لایحه برنامه 5 ساله ششم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز در جلسات متعدد از سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و موارد مطرح شده ومغایر با قانون به دستگاه های ذیربط ارجاع داده شد.
 
کدخدایی تاکید کرد: در بررسی لایحه برنامه ششم در مجموع 38 مورد ایراد از منظر ایرادات قانون اساسی، مغایرت با شرع و مغایرت با سیاست های کلی تشخیص داده شد و 10 مورد هم تذکر پیرامون این لایحه ارائه داده شد.
 
وی با اشاره به اینکه مجمع تشخیص هم همزمان با شورای نگهبان لایحه برنامه ششم توسعه را در دستور بررسی قرار داده بود گفت: مجمع تشخیص نیز هفته پیش نظر خود را به ما اعلام و ما نیز آن را به مجلس ارائه کردیم.
 
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: لایحه برنامه ششم با توجه به اختلافاتی که بین دولت و مجلس وجود داشت مجددا بررسی شد و ما نیز هیچ ایراد بار مالی را درباره آن اتخاذ نکردیم.
 
کدخدایی در باره فعالیت های شورای نگهبان پیرامون انتخابات نیز تاکید کرد: درحال حاضر انتخاب هیئت های نظارت اجرایی بر انتخابات در 31 استان به اتمام رسیده و هیئت های نظارت شهرستان نیز در حال تکمیل است اما هیئت های نظارت بر انتخابات در خارج از کشور هنوز به اتمام نرسیده است وامیدوار هستیم که در اینده در راستای انتخاب آنها نیز وارد عمل شویم.
 
وی در مورد زمان ثبت نام انتخابات شوراها تصریح کرد: در رابطه با انتخابات شوراها، شورای نگهبان دخالتی ندارد اما با توجه به مصوبه ای که در مجلس تصویب شده است این موضوع در شورای نگهبان در چار چوب مصوبه ارسالی بررسی می شود.
 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اقدامات شورای نگهبان پیرامون تعریف رجل سیاسی به  کجا رسید؟ گفت: ما درگیر برنامه ششم بودیم و این موضوع وقت زیادی را از ما گرفت اما کار کارشناسی پیرامون تعریف رجل سیاسی در بخش  پژوهش شورای نگهبان صورت گرفته و این هفته در دستور کار ما قرار دارد و تلاشمان این است که تا قبل از انتخابات آن را بررسی کنیم.
 
کدخدایی درباره اینکه شورای نگهبان چه مقدار فضای سیاسی کشور را مورد رصد قرار می دهد و آیا نسبت به هزینه های انتخاباتی نامزدها اشراف دارد؟ تاکید کرد: ما به دلیل اینکه به مانند گذشته قانون ومکانیزمی را برای رصد اخبار نداریم ولی طبیعتا اگر گزارش هایی در موقع بررسی صلاحیت ها به دست ما برسد آن را مورد لحاظ قرار می دهیم.
 
وی درباره اینکه آیا مقام معظم رهبری سفارشی را پیرامون حضور روحانی در انتخابات ریاست جمهوری انجام داده است افزود: شورای نگهبان نسبت به حضور افرادی که بخواهند در فضای سیاسی کشور فعالیت داشته باشند و اقدامی انجام دهند دخالت نمی کند و کسی را از این موضوع منع نخواهد کرد.
 
سخنگوی شورای نگهبان درباره ابطال ماده 22 و 48 قانون ثبت رسمی از سوی شورای نگهبان گفت: فقهای شورای نگهبان در بررسی های انجام شده نسبت به  خلاف شرع بودن برخی از بندهای قانون ثبت رسمی تاکید داشتند از این رو معتقد بودند که اگر مجلس قانون دیگری را دراین باره مورد تصویب قرار دهد مجددا آن را بر رسی خواهند کرد زیرا مصوبه فعلی از نظر شورا خلاف شرع بود.
 
کدخدایی درباره برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک تاکید کرد: برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک نیازمند تمهید شرایط ویژه ای است و با توجه به رایزنی های شورای نگهبان ووزارت کشور تاکنون پیشنهاد جدیدی از سوی وزارت کشور در پی نامه نگاری هایی که پیرامون برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک انجام می داد صورت نگرفته است.
 
وی افزود: درحال حاضر نیز تا انتخابات ریاست جمهوری زمان کمی باقی مانده است از این رو بعید می دانم شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به صورت الکترونیک باشیم.
 
سخنگوی شورای نگهبان درباره مخالفت این شورا با تعطیلی 8 ربیع گفت: رویه ای که در شورای نگهبان صورت می گیرد رویه ای جاری است اما با توجه به اینکه هیئت وزیران بار مالی این تعطیلی را پذیرفته است این موضوع مجددا در شورای نگهبان مورد بررسی قرار می گیرد.
 
وی درباره بررسی طرح استفساریه ماده 754 قانون انتخابات افزود: این طرح هفته جاری در شورای نگهبان مورد بررسی قرار می گیرد.
 
وی درباره اقدامات شورای نگهبان پیرامون تعریف رجل سیاسی و اینکه آیا با عملی شدن این موضوع امکان حضور زنان در انتخابات فراهم خواهد شد گفت: ما تعریف رجل سیاسی رابر اساس مدیر و مدبر بودن و سیاسی بودن و مواردی از این قبیل تعریف می کنیم و بر این اساس تفسیر و برداشتی که از سوی شورای نگهبان صورت می گیرد مصوبه ای لازم الاجرا خواهد بود.
 
سخنگوی شورای نگهبان گفت: در راستای تعریف رجل سیاسی حضور زنان را نیز در عرصه انتخابات ریاست جمهوری مورد بررسی قرار خواهیم داد.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا شما نظارتی را بر روند تبلیغات نامزدها و اینکه هزینه ای از سوی ارگان های دولتی در انتخابات صورت گیرد گفت: ما امکان و ابزار خاصی را برای نظارت بر روند تبلیغات نداریم ولی در گزارش های مستندی که به ما ارجاع شود این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم.
 
کدخدایی در پایان درباره انتشار اخباری درباره رد صلاحیت روحانی در انتخابات سال آینده از سوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان همواره در چارچوب قانون عمل کرده و می کند.- میزان

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر