کد خبر: 14367
A

مروری بر روزنامه های شنبه ۲۳ بهمن ماه

روزنامه های امروز خروش دیروز ملت ایران در 38 بهار انقلاب و همچنین پاسخ به تهدیدات اخیر امریکا را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع اخیر آشتی ملی و پیش نیازهای آن و همچنین برخی موضوعات سیاسی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

مروری بر روزنامه های شنبه ۲۳ بهمن ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های امروز راهپیمایی  روز گذشته در تهران و سراسر کشور  را در کانون توجه قرار داده اند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان «نمی‌باریم مگر آن که سیل به راه می‌اندازیم» نوشت: «راهپیمایی عظیم 22 بهمن امسال باشکوه‌تر از سال‌های پیش در سراسر ایران اسلامی برگزار شد و ده‌ها میلیون از مردم در این روز بزرگ به خیابان‌ها آمدند تا نشان دهند بیمی از تهدیدهای پوشالین کلیددار تازه به دوران رسیده کاخ سفید ندارند. مردم با حضور پرشور و میلیونی خود علاوه بر این که نصابی جدید را به نام خود ثبت کردند پاسخ تهدیدها و هذیان‌گویی‌های ترامپ را داده و با آرمان‌های انقلاب، امام و رهبری میثاقی دوباره بستند.

رئیس‌جمهور جدید آمریکا هفته گذشته از آرزوهای دور و دراز سردمداران کاخ سفید پرده برداشته و مشکل اساسی و بنیادین این قدرت شیطانی به انقلاب اسلامی ملت ایران را افشا کرد، ترامپ با اشاره به این که ایران سیاست‌های اصولی خود را پس از برجام تغییر نداده گفت: آنها به ما و سیاست‌هایمان احترام نمی‌گذارند!»

 

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «فضیلت تقریظ» نوشت: «دیروز برگ زرین دیگری بر کتاب پرافتخار انقلاب اسلامی افزوده شد و ملت فهیم و قدرشناس ایران در سراسر کشور با حضور میلیونی در راهپیمایی بزرگداشت سالروز پیروزی انقلاب، پیام وحدت و اتحاد خویش را با همدلی و همنوایی سرودند و نشان دادند که «انسجام» عنصر حیاتبخش فرهنگ غنی این مرز و بوم است. فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ما در انقلاب اسلامی یک بار دیگر احیا شد و از آن زمان تا به امروز، استمرار و ارتقای فرهنگی جامعه مطالبه همیشگی بوده است. به بیان دیگر ریشه‌های انقلاب و بنیان این نظام همچنان که در گفتمان بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی و بیانات مقام معظم رهبری جاری و ساری است، مبتنی بر فرهنگ دینی و ملی است. در این میان ایام بزرگداشت دهه فجر فرصت مناسب و مغتنمی برای بیان دستاوردها و کوشش‌های اصحاب فرهنگ و هنر در عرصه‌های مختلف بوده و شاهد برگزاری جشنواره‌هایی هستیم که به معرفی و قدردانی آثار برتر می‌پردازد و با تأکید بر مضامین و مفاهیم ارزشی و یادآوری آرمان‌های انقلاب اسلامی، مسیر تعالی و توسعه کشور را نشان می‌دهد.»

 

 

روزنامه شهروند نیز در گزارشی با عنوان «سه ویژگی مهم راهپیمایی دیروز» نوشت: «باید برای ناظران جوامع دیگر این امر عجیب باشد که چگونه می‌شود پس از گذشت نزدیک به چهار دهه از انقلاب، و آمد و رفت نسل‌های گوناگون و اتفاقات بسیار مهم و حتی اختلافات بعضاً اساسی، مردم همچنان یاد این اتفاق تاریخی را گرامی بدارند و مثل سال‌های گذشته وارد عرصه شوند و مهر تأییدی بر آن اتفاق بزنند؟ علت اساسی این است که مردم یا هر کسی از اراده خود و احترام به آن روی‌گردان نیست. اگر کسی یا مردمی اراده خود را نفی کنند، کاری نادرست انجام داده‌اند. ملتی که زنده است حتماً از خواست و اراده خود حمایت می‌کند. انقلاب اسلامی ایران در سال ١٣٥٧ مهم‌ترین نماد تحقق تاریخی اراده یک ملت است. فارغ از اینکه با چه نتایجی پس از این واقعه روبرو شده‌ایم، باید گفت که این نتایج نسبت به اصل احترام به آن اراده و تداوم آن اراده در حال حاضر یک مسأله به نسبت حاشیه‌ای محسوب می‌شود. اگر امروز هم بخواهیم بر مشکلات غلبه کنیم، به ناچار باید به اراده امروز ملت ایران احترام گذاشت. اراده‌ای که بزرگ‌ترین سلاح تدافعی مردم ایران در برابر زورگویی‌های جهانی و منطقه‌ای است. راهپیمایی امسال نیز در تداوم مراسم چهار دهه گذشته تأکیدی دوباره بر مردمی بودن انقلابی است که بدون شلیک یک گلوله به پیروزی رسید. این راهپیمایی اصرار و تأکید همیشگی بر مهم‌ترین عنصر انقلاب یعنی خواست و اراده عمومی است. ولی راهپیمایی امسال از یک جهت با سال‌های گذشته بسیار متفاوت است. زیرا کمتر از یک ماه است که رئیس‌جمهوری جدید آمریکا از سیاست و ادبیاتی پیروی می‌کند که در طول تاریخ نیم قرن اخیر بی‌سابقه است. ادبیاتی که نه تنها برای ایران بلکه برای جهان و حتی مردم آمریکا نیز خطرناک است و فعالان و صاحب‌نظران آمریکایی بیش از بقیه جهان به خطرناک بودن این فرد برای صلح و امنیت جهانی اشاره کرده‌اند. بنابراین باید به این سیاست و فرد نیز پاسخ مناسبی داده می‌شد. پاسخی شایسته که احترام دوست و دشمن را برانگیزد و هیچ چیز بهتر از یک حضور گسترده، همراه با مجموعه‌ای از شعارهای سازنده و دقیق و بالاخره گام برداشتن در جهت وحدت و آشتی ملی نبود و نیست. دو مورد اول به نحو مناسبی رخ داده است و امیدواریم که راهپیمایی ٢٢ بهمن امسال که با دعوت همه نیروهای انقلابی و مردمی که به ملت ایران، کشور ایران و انقلاب ایران ایمان و اعتقاد دارند، برگزار شد، گامی بزرگ در جهت تحقق یک آشتی ملی باشد. آشتی ملی تعیین تکلیف کردن برای یکدیگر نیست. موضوعی که آقای رئیس‌جمهوری به خوبی در سخنان خود به آن پرداختند و گفت که ما همه در پیروی از رهبری معظم انقلاب در پی اجماع، آشتی و انسجام ملی هستیم. آشتی ملی نادیده گرفتن اختلافات هم نیست، هرچند بسیاری از اختلافات بیش از آنکه واقعی باشد، ناشی از توهم و خیال است و به دلیل فقدان رابطه و گفت‌وگو و در فضای بدبینی به وجود آمده است. آشتی ملی یعنی احساس و عقیده به وجود خطری بزرگ برای مردم، کشور و انقلاب ایران از سوی کسانی که خواب منطقه‌ای کردن وضعیت ایران را می‌بینند و سپس متحد شدن همه نیروها حول دستگاه‌های حکومتی و مدنی برای حفظ این سه عنصر و رفع خطر از آن است. فراموش نکنیم تاریخ نسبت به رفتار ما قضاوت خواهد کرد. هر کس خود را به این سه عنصر متعهدتر می‌داند، باید با گذشت و صبر بیشتری رفتار کند. امیدواریم که راهپیمایی دیروز ضمن آنکه پاسخی شایسته به تهدیدات خارجی و تأکیدی چندباره بر احترام به حاکمیت و اراده ملی و مردم باشد، گام مهمی برای آشتی ملی نیز تلقی شود.»

آشتی ملی

 
 
 
 
 
 
 
 

محمد کاظمی نماینده مجلس در یادداشتی در روززنامه اعتماد با عنوان «سزاوارتر از دیگران به «آشتی و انسجام» نوشت: «در یک کشور با یک قانون اساسی زندگی می‌کنند بیش از هر قوم و ملتی می‌توانند و باید که به حبل متین تمسک و از تفرقه و تشتت اعراض کنند. ما در جامعه ایرانی خود مثل همه ملت‌های دیگر اتفاق‌ها و اختلاف‌ها و چالش‌ها و خرسندی‌ها و نامهربانی داریم، مثل جوامع دیگر گروه‌های مختلف راه و فکر و نظر خود را درست می‌دانند و بر آن پای می‌فشارند. مثل کشورهای دیگر با مشکلات و معضلات گوناگون دست به گریبانیم و گاهی از یکدیگر عصبانی هم می‌شویم. اما آن هنگام پیروزیم که توانایی هضم و مدیریت اختلاف‌ها بدون ایجاد هزینه‌های سنگین و تنش‌آسا را داشته باشیم. ما که داعیه اسلام ناب محمدی(ص) را داریم، ما که حکومت خویش را براساس دین حنیف و مذهب حقه شیعه بنا نهاده‌ایم، روحانیت ما که پرچمدار صدها سال اخلاق و مردمداری و گذشت و کرامت بوده است بیش از هر کشور و جامعه و مکتب و آیینی سزاوار رحم و مهربانی میان یکدیگریم. در برابر دشمنانی عنود و کینه توز که مساعی خویش را علیه ما گرد می‌آورند و چشم دیدن اتحاد ما را ندارند و به امید تفرقه و گسست پایه‌های یکپارچگی جامعه ما هستند آشتی و گفت‌وگو و تفاهم و برادری یک ضرورت انکارناپذیر است. هیچ جناحی به تنهایی قادر به اداره کشور نیست چنانچه آن بزرگ سفرکرده و امام آینده‌نگر ما هم جناح‌ها را از حذف دیگران برحذر داشت. ما با گذشت و پذیرش یکدیگر توان غلبه بر کدورت‌های پیشین را داریم و اگر امروز اصلاح‌طلبان با همه نامهربانی‌ها که دیده‌اند بر این مهم پای می‌فشارند بر اساس ضرورت‌های پیرامونی و خطرات آشکارشده آینده است. اصلاح‌طلبانی که با وجود محدودیت‌ها و جفاها به راهپیمایی ملی ٢٢ بهمن دعوت کردند و شرکت جستند و ثابت کردند که همچنان مدافع اصل نظام و انقلاب آرمانی سال ٥٧ و کشور عزیز ایران و دلبسته آرامش و عزت و رفاه مردمند. همان‌گونه که رییس‌جمهور محترم هم به صراحت بیان کردند؛ «ما در پی ساختن ایرانی آزاد، آباد و مستقل هستیم و با پیروی از مقام معظم رهبری در پی اجماع، آشتی و انسجام ملی هستیم.» اگر امروز آشتی و گذشت و اتحاد و انسجام داخلی حاصل آید به سرعت پیام آن به جهان مخابره می‌شود و طمع ورزانی چون دولت غاصب فلسطین و تازه رسیده‌های کاخ سفید و بعضی از دولت‌های عرب کینه‌توز را به عقب‌نشینی وادار خواهد کرد. مسلما افراطیون و بدخواهان با این روند سازنده مخالفند و بر آن سنگ می‌زنند ولی همه می‌دانند که مسوولیت این مخالفت هزینه ساز با آنها خواهد بود.»

 

سید محسن امامی فر نیز در یادداشتی در روزنامه آفتاب یزد با عنوان «آشتی ملی پیش نیاز می خواهد» نوشت: «اگر جریانی با عدم درک درست از توزیع قدرت و ساختار سیاسی در ایران (فارغ از مواضع و رفتارهای غیر منطقی جریان مقابل) به اتخاذ رویکردهای حساسیت زا و غیر قابل توجیه در سال های گذشته همت گماشته، باید از دل نقد درون گفتمانی، راهبردهای جدید را بیرون بکشد.جریانی که دم از روند اعتماد آفرینی در عرصه بین الملل می زند ابتدا باید درون نظام سیاسی کشور خود این روند را در قبال حاکمیت در پیش بگیرد. یک بام و دو هوا نمی شود.بنابراین آشتی ملی در برهه کنونی بهترین راهبرد برای اتحاد نیروهای داخلی با حفظ و تاکید بر هویت گفتمانی است به شرط آن که به واقع به الزامات ساختار قدرت و نظام سیاسی آگاه و در بزنگاه های مختلف به آن ملتزم باشیم.»

دیدار با محصورین

روزنامه شرق در خبری با عنوان «چراغ‌سبز برای دیدار با محصوران» مدعی شد: ٢٢ بهمن و سالگرد پیروزی انقلاب ماجرای حصر و تلاش مسئولان برای پایان‌دادن به آن را دوباره در سرخط خبرها قرار داده است. ماجرای دیدار با محصوران نخست از نشست علی مطهری در دانشگاه فردوسی مشهد سر زبان‌ها افتاد. کمی بعدتر علی مطهری خبر منتشرشده از سوی ایسنا را تصحیح کرد و گفت دیداری با محصوران نداشته اما تلاش‌ها و برنامه‌هایی در راه است تا بتواند با سه شخصیت سیاسیِ در حصر گفت‌وگو داشته باشد. حالا فرزند حجت‌الاسلام مهدی کروبی به «امید ایرانیان» خبر داده که مسئولان با درخواست ملاقات علی مطهری با محصوران پاسخ مثبت داده‌اند؛ اما هنوز زمانی برای آن تعیین نشده است. علی مطهری نیز به ایلنا خبر داده که «زمان قطعی این دیدار هنوز نهایی نشده است. در حال گفت‌وگو هستیم، امیدوارم این دیدار انجام شود». مطهری همچنین بر آشتی ملی تأکید کرده و گفته «آشتی ملی برای همه دوره‌ها ضروری است». کروبی نیز تأکید کرده «علی مطهری مدت‌هاست که این موضوع را پیگیری می‌کند و به یک‌سری موفقیت‌هایی دست پیدا کرده‌اند. در واقع با دیدارهایی که داشته‌اند، توانسته‌اند مسئولان را برای دیداری با محصوران راضی کنند.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر