کد خبر: 144148
A

استاد حوزه علمیه: تنها انقلاب ارادی جهان انقلاب ایران بود/ اندیشمندان غربی نگاه خود را معطوف به رهنمودهای رهبر انقلاب کرده‌اند

حجت الاسلام قائمی اظهار کرد: انقلاب هایی مانند سنت پترزبورگ، انقلاب اتحاد ایالت‌های شمالی و جنوبی آمریکا که در دنیا شکل گرفت، از انقلاب های ارادی نبود، تنها انقلاب ارادی جهان انقلاب ایران بود، چون مبتنی بر فرهنگ شکل گرفت.

استاد حوزه علمیه: تنها انقلاب ارادی جهان انقلاب ایران بود/ اندیشمندان غربی نگاه خود را معطوف به رهنمودهای رهبر انقلاب کرده‌اند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ حجت الاسلام محمدجواد قائمی، مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران، در جمع کتابداران کتابخانه عمومی، کارشناسان اداره کل کتابخانه های استان مازندران و کتابداران حوزه علمیه خواهران مازندران، با اشاره به موضوع تحولات نظام بین‌الملل اظهار کرد: جنگی که از روز اول تاریخ بشریت بین دو جبهه حق و باطل شکل گرفت، جنگ اندیشه ‌ای بود، یعنی دو اندیشه حق با محوریت خالق هستی، خالق کائنات و جبهه‌ ای که مبتنی بر انسان و اومانیسم بوده.

وی ادامه داد: مباحث انسان محورانه مباحثی نیست که متأثر از اندیشه‌های پوزیتیویستی قرن ۱۷ به بعد شکل گرفته باشد، بلکه از روز اول که امثال فرعونیان (انا ربکم الأعلی) را گفتند، اندیشه حاکمیت انسان به‌جای خدا در روی این کره شکل گرفت، اما همیشه در قالب ارائه یک سلوک زیستی بود و این تعارض توسعه پیدا کرد.

حجت الاسلام قائمی تأکید کرد: مقام معظم رهبری چیزی تحت عنوان لایف استایل یا سبک زندگی را مطرح کرده، آقای جوزف نای آن را در کتاب قدرت خود مطرح می‌کند، امری است که با سنت زیست انسانی در طول تاریخ عجین بود؛ به‌همین دلیل قدرت همواره با کسی بوده که بتواند سلوک و زیست انسانی را به جامعه ارائه کند، به‌همین علت در کتاب قدرت با این نکته مواجه می‌شوید که امروز دیگر قدرت آن نیست که ما بتوانیم برویم یک کشور را تصرف بکنیم بلکه امروز قدرت به دست گرفتن اندیشه انسان‌های آن جامعه است.

وی تصریح کرد: الکساندر دوگه میگوید، تحولات جهان به این سمت می رود که جهان به اندیشه های اوراسیایی توجه می کند، مهم ترین مولفه اندیشه سیاست اوراسیایی مسئله نقش فرهنگ است که در کتاب قدرت به آن اشاره شده؛ انقلاب ایران اولین پدیده سیاسی اجتماعی در جهان بود که سبب شد ما معطوف به قدرت مبتنی بر فرهنگ شویم.

حجت الاسلام قائمی اظهار کرد: انقلاب هایی مانند سنت پترزبورگ، انقلاب اتحاد ایالت‌های شمالی و جنوبی آمریکا و ... که در دنیا شکل گرفت، از انقلاب های ارادی نبود، تنها انقلاب ارادی جهان انقلاب ایران بود، چون مبتنی بر فرهنگ شکل گرفت، یعنی یک سیر تفکری در حوزه فلسفه سیاسی جهان درحال شکل‌گیری است و یکسری تحولات اندیشه در کل فلسفه‌ی سیاست بین‌الملل رخ داده است.

وی با اشاره به تحولاتی که در جهان بین‌الملل در حال شکل گیری است اذعان کرد: امروز نگاه ما باید مانند اندیشمندان غربی، تحلیلگران و سیاست مداران بزرگ جهان به رهنمودهای مقام معظم رهبری باشد، آنها معتقد هستند که اگر رهبر ایران صحبتی میکنند، یقیناً جهان در یک آبستن تحولات قرار دارد.

مدیر حوزه علمیه خواهران تأکید کرد: به فکر فهم جایگاه برجسته ایران در نظم نوین بین‌الملل باشید، یعنی دو چیز رخ داده، اول اینکه نظم بین‌الملل تغییر کرده و دوم اینکه ما جایگاه داریم اما باید به دنبال جایگاه برجسته باشیم.

منبع: حوزه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر