کد خبر: 14439
A
زهرا شجاعی در گفتگو با "دیده بان ایران" به تشریح طرح آشتی ملی پرداخت؛

به نظر می‌رسد آشتی ملی در حاکمیت جریان یافته است/ آشتی ملی به معنی عدول کردن و برگشتن از تفکرات سیاسی نیست/ تندرو ها برای برقراری آشتی ملی مزاحمت ایجاد می کنند

زهرا شجاعی: اگر آشتی ملی از سطح بالای حاکمیت آغاز شود که به نظر می‌رسد تا حدودی جریان یافته است می تواند به سطوح میانی و توده مردم برسد و موجب یک وفاق و آرامش در جامعه شود.شجاعی با اشاره به موانع این طرح اظهار داشت: قطعا تندرو ها و جریانات رادیکال مزاحمت و ممانعت هایی ایجاد خواهند کرد.

به نظر می‌رسد آشتی ملی در حاکمیت جریان یافته است/ آشتی ملی به معنی عدول کردن و برگشتن از تفکرات سیاسی نیست/ تندرو ها  برای برقراری آشتی ملی مزاحمت ایجاد می کنند

به گزارش  پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛با پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات هفتم اسفند و تغییر ترکیب مجلس بحث گفت و گو و تعامل  ازسوی برخی جریان های سیاسی  نیز مورد توجه قرار گرفته و در آخرین تحول، منجر به تشکیل کمیته‌ای تخصصی به عنوان «گفت‌وگوی ملی» شده است تا ضمن تعریف و تشریح ساز و کار اجرای این طرح، زمینه‌ساز بازگشت به فضای تعامل و گفت‌وگو و آشتی باشد. با درگذشت آیت‌الله هاشمی و حضور معنادار بخشی از جامعه در مراسم تشییع او و بیان مطالبات‌شان، بسیاری از چهره‌های اصولگرا هم مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی را نماد وحدت در کشور خواندند. اما حقیقت بعد دیگری هم داشت، وحدت فقط در حضور درکنار هم و بیان مطالبات و توجه به یک طرف نیست بلکه باید مطالبات همه گروه‌های جامعه مورد توجه قرار گیرد. اگرچه در دو سوی این میدان تنها یک طرف بارها قدم‌های خود را برای آشتی جلو گذاشته و گاه با اظهارات تند برخی چهره‌های تندروی آن سوی میدان روبه رو شده است، اما به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان برای آشتی ملی همیشه پیش‌قدم هستند.

زهرا شجاعی در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران به تشریح مواضع اصلاح طلبان و طرح آشتی ملی پرداخته است: 

 

زهرا شجاعی به تشریح رویکرد اصلاح طلبان در طرح آشتی ملی پرداخت و در پاسخ به این سوال که آیا آشتی ملی به معنای عدول از اصول اصلاح طلبی و آرمان هاست  گفت:   هر جریانی می تواند هویت سیاسی خود را حفظ کند و در جهت صیانت از آن در چارچوب قانون اساسی و با رعایت مصالح نظام از جریانات افراطی دوری جسته و دست در دست هم در جهت اهداف بلند حضرت امام، رهبری و انقلاب اسلامی حرکت کند.

وی افزود: نمی خواهیم آشتی ملی را به اصلاح طلبی محدود کنیم اما آشتی ملی در واقع جلوه ای از جریان اصلاح گریست در ادبیات سیاسی، همچون انقلاب، جنگ داخلی و کودتا که گروه های مختلف سیاسی و اجتماعی فعال جامعه را  به رسمیت می‌شناسد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: آشتی ملی در حقیقت برخواسته از این نوع تفکر است که ما به جای رفتار انقلابی به معنای انتقال قدرت به ترمیم خرابی‌ها و درمان آسیب های سیاسی جامعه بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه نباید از آشتی ملی استفاده ابزاری کرد؛گفت: آشتی ملی زمینه سازی در جهت مشارکت و تاثیر پذیری در راستای اهداف نظام است و با مفهوم استفاده ابزاری، تبلیغاتی و موقت کاملا متفاوت می باشد.

شجاعی با تاکید بر اینکه آشتی ملی به معنی عدول از تفکرات سیاسی نیست افزود: آشتی ملی در حقیقت پذیرش و به رسمیت شناختن جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی می باشد.

وی ادامه داد: انتظار می رود بعد از 40  سال از عمر انقلاب آشتی ملی در عین حفظ هویت سیاسی مورد پذیرش و استقبال واقع شود.

شجاعی گفت: اگر آشتی ملی از سطح بالای حاکمیت آغاز شود که به نظر می‌رسد تا حدودی جریان یافته است می تواند به سطوح میانی و توده مردم برسد و موجب یک وفاق و آرامش در جامعه شود.

وی به شرایط بین المللی اشاره کرد و گفت: بحران ها و نگرانی های موجود در منطقه و جهان می تواند به تحقق سریع و جدی آشتی ملی کمک کند.

به گزارش دیده بان ایران؛ شجاعی با اشاره به موانع این طرح اظهار داشت: قطعا تندرو ها و جریانات رادیکال مزاحمت و ممانعت هایی ایجاد خواهند کرد.

وی ادامه داد: اگر این موضوع به صورت سیل خروشان در جامعه جریان پیدا کند تندرو ها مجبور به تجدید نظر در افکارشان خواهند شد.

گفت و گو:محمود اکبری کیا 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر