کد خبر: 14456
A

ادای دین خوزستان به اقتصاد مقاومتی/ حاشیه نویسی سفر معاون اول رییس جمهور به اهواز

معاون اول رییس جمهور در سفر به استان خوزستان چندین واحد صنعتی در حوزه کشتی سازی،‌ نفت،‌ پتروشیمی و صنایع غذایی در شهرهای خرمشهر، آبادان، ماهشهر و بندر امام(ره) افتتاح و یا مورد بازدید قرار داد. طرح هایی که مشخصه همه آنها حرکت در مدار اقتصاد مقاومتی و در چارچوب رویکردهای دانش بنیانی ، عدالت محوری، درون زایی ، برون گرایی و مردمی کردن اقتصاد است.

ادای دین خوزستان به اقتصاد مقاومتی/ حاشیه نویسی سفر معاون اول رییس جمهور به اهواز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ وقتی خبرنگاران برای ثبت در تاریخ از شناور 47 متری «کاتاماران» عکس می انداختند، یکی از مهندسان و طراحان این شناور زیبای آلومینیومی، اعتماد به نفس در نگاهش موج می زد و چشم از این سازه سه تکه که بطور جداگانه ساخته و روی هم سوار شده بود بر نمی داشت. می گفت؛ وقتی شرکت استرالیایی بخاطر تحریم ها بی مقدمه کارگاه شرکت «اروندان» را ترک کردند فکر می کردیم همه چیز تمام شد و سرمایه کشور روی زمین ماند. اما ما تصمیم خود را گرفتیم و در این دوسال مدیران ارشد کشور نیز به ما اعتماد کردند تا امروز شاهد به آب افتادن نتیجه فکر، خلاقیت و دسترنج مدیران، مهندسان و کارگران ایرانی باشیم. حالا خارجی ها که پس از برجام به کارگاه شرکت می آیند باور نمی کنند که ما توانسته ایم این طرح را کامل کنیم.
شرکت کشتی سازی اروندان حالا یکی از هفت سازنده برتر دنیا در ساخت شناورهای کاتاماران است. دکتر جهانگیری هنگام بازدید از این شناور که قابلیت حمل 238 مسافر و 70 تن بار را دارد به تک تک مدیران و دست اندرکاران تکمیل این شناور در شرکت اروندان دست مریزاد گفت و با دقت در مورد جزییات روند ساخت کشتی و توانمندیهای آن سوال کرد. فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی از آنها خواست تا با جدیت و بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی به صادرات این محصول به بازارهای بین المللی نیز بیاندیشند. او می داند چنین امکاناتی چه تاثیر گسترده ای در رونق گردشگری و اشتغالزایی در منطقه خوزستان که به قول امام (ره) در دفاع مقدس دین خود را به کشور ادا کرد، خواهد داشت.
 

ادای دین خوزستان به اقتصاد مقاومتی

 

* صدای سوت آغاز به کار طرح توسعه و تثبیت پالایشگاه آبادان، نوید تحولی شگرف در شهری را می دهد که بخاطر صنعت نفتش در جهان و ایران معروف است. معاون اول رییس جمهور کلنگ طرحی را به زمین زد که فاینانس خارجی آن پس از برجام تایید شده است، طرحی که پس از به ثمر رسیدن، ظرف پنج سال از زیان سالانه700 میلیون دلاری به کشور- تبدیل نفت به محصول کم ارزش مازوت- جلوگیری کرده و برای هشت هزار نفر شغل می آفریند. رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی همیشه تاکید دارد که باید به ایجاد ارزش افزوده و پرهیز از خام فروشی باور داشت. پالایشگاه نفت آبادان قرار است بجای مازوت کم ارزش، بنزین و فراورده های با ارزش تری تولید کند که در مرحله بعد ارزآوری بیشتری داشته باشد. دکتر جهانگیری در جمع کارکنان این پالایشگاه تاریخی که بخشی از موزه نفت جهان است، گفت: انصافا وزارت نفت از وزارتخانه هایی است که در بخش اقتصاد مقاومتی خوب کار کرده است. امروز ما توانسته ایم در میادین مشترک نفت و گاز حق ملت ایران را حفظ کنیم و مهمتر اینکه با تغییر سوخت نیروگاه ها بجای وارد کننده گازوییل، صادر کننده آن شویم. او ادامه داد: جذب 2/7 میلیارد دلار سرمایه خارجی توجه همه را در جهان به این منطقه جلب می کند. طرح های این چنینی در کشور انگشت شمار و برای شرکت های بزرگ دنیا وسوسه کننده است. بارها گفته ام و باز هم می گویم ایران کانون توسعه است و تمام نفرت پراکنی ها علیه ایران به خاطر این است که نمی خواهند موسسات مالی دنیا برای سرمایه گذاری به ایران بیایند.
* چراغ های صنایع پتروشیمی جلوه ویژه ای به منطقه اقتصادی ماهشهر داده است. کسانی که می خواهند موتور اقتصادی کشور در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی را از نزدیک ببینند باید پای در این منطقه بگذارند که آرام آرام ارزش صادراتش در فراورده های نفتی از نفت پیشی می گیرد تا ایران دیگر در زمره کشورهای تک محصولی در صنعت نفت به حساب نیاید. افتتاح طرح توسعه پتروشیمی تخت جشمید برای 500 نفر اشتغالزایی مستقیم داشته و ارزش کالاهای تولیدی و صادراتی این مجتمع را به 150 میلیون دلار رسانده است. با افتتاح فاز 2 پتروشیمی کارون نیز به ظرفیت محصول پتروشیمی(MDI)  این شرکت 40 هزار تن اضافه شده است. مدیران پتروشیمی کارون نیز با افتخار در بنری نوشته اند که وقتی سوئدی ها ایران را بخاطر تحریم ها ترک کردند،‌ برای کار مصمم تر شدیم تا امروز مدعی باشیم که فناوری طراحی و ساخت تجهیزات مطابق جدیدترین و بروزترین برندهای دنیا را در اختیار داریم. رقم سرمایه گذاری ها اینجا نیز چشمگیر است. 3/1 میلیارد دلار سرمایه گذاری و ایجاد 3 هزار نفر اشتغال مستقیم. تمام این رقم هم توسط بخش خصوصی تامین شده تا سال 95 را بعنوان سال استثنایی در حوزه پتروشیمی به ثبت برساند. 
پس از بازدید از فاز جدید پتروشیمی تخت جمشید، فرمانده ستاد اقتصادی مقاومتی در جلسه ای که تشکیل شد، گفت: هرکس دلسوز ایران و مردم است باید به رشد اقتصادی کشور فکر کند. ما برای ایجاد شغل نیازمند میلیاردها دلار سرمایه گذاری هستیم و خوشحالم که بخش خصوصی ما به این باور رسیده و در این مسیر تلاش می کند. لحن دکتر جهانگیری سرشار از خرسندی بود. او خطاب به حاضران گفت: اینکه انسان می شنود بجای فروش ارزان نفت و گاز فقط یک محصول پتروشیمی (MDI) تنی حدود دو هزار و 600 تا سه هزار دلار فروخته می شود، خوشحال کننده است. اینجاست که متوجه می شویم اگر در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم می توانیم به اهداف بزرگی برسیم. ما باید قدر مدیران توانمند بخش خصوصی را بدانیم و به عنوان نفر دوم دولت می گویم که هنر ما ساختن بستر لازم برای فعالیت این مدیران قابل و توانمند است.
* تنها چند کیلومتر آن طرف تر از طرح های پتروشیمی در بندر امام(ره) اتفاقی رخ داده که اگر در هر یک از کشورهای منطقه رخ می داد، شاهد برگزاری جشن ملی بودیم. شرکت روغن کشی نوید خلیج فارس رتبه هایی در ساخت سیلوهای فلزی نگهدارنده دانه های روغنی و ظرفیت به ثبت رسانده که خیره کننده است. رتبه دوم از نظر ظرفیت مخازن در جهان، ‌بزرگترین اسکله مکانیزه تخلیه و صادرات دانه های روغنی و... باعث شده تا مدیر این شرکت مدعی شود که ما حالا می توانیم در قمیت گذاری این محصول در سطح جهانی تاثیر گذار باشیم. در این کارخانه که به دست معاون اول رییس جمهور به بهره برداری رسید، 63 مخزن به ظرفیت 132 هزار تن و 48 سیلو به ظرفیت 400 هزار تن نصب شده است. شاهراه بندر امام (ره)شاهد صدها میلیارد تومان سرمایه گذاری برای تعویض خاک و بسترسازی است تا به گفته رییس سازمان بنادر و کشتیرانی برای هشت هزار نفر شغل ایجاد شود. دکتر جهانگیری حالا دیگر از دستاوردهای انقلاب پس از 38 سال تجلیل می کند و می گوید بی دلیل نیست که موسسات پولی و مالی بین المللی ایران را جزو 18 اقتصاد برتر دنیا معرفی می کنند هر چند مغرضانه برای ما دعوتنامه ای برای حضور در اجلاس 20 کشور بزرگ صنعتی جهان فرستاده نمی شود. او می گوید : خوزستان پیشانی توسعه ایران است و دولت تدابیر ویژه ای برای رفع محدودیتهایش نظیر کم آبی و ریزگردها دارد. رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیم نگاهی نیز به صادرات به کشورهای همسایه دارد و می گوید،‌ پارسال کشور عراق برای تامین نیاز داخلی خود درخواست واردات دانه های روغنی داشت اما ما به دلیل نداشتن ظرفیت سیلویی و انبار نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم. امیدوارم بخش خصوصی فعال ما با راه اندازی چنین واحدهایی بتواند علاوه بر نیازهای کشور، برای تامین نیاز سایر کشورهای منطقه نیز فعالیت کرده و ارز آوری داشته باشد.  

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر