کد خبر: 14491
A

کرباسچی: درحال گردآوری و انتشار کل جلسات دادگاهم به صورت کتاب هستم

در تلاشیم کل دادگاه‌های آن زمان را به صورت کتاب جمع‌آوری و منتشر کنیم. بسیاری از دوستان حقوقدان معتقدند این دادگاه‌ از جنبه‌های حقوقی اطلاعات خوبی برای وکلا دارد و افکار عمومی باید بدانند واقعیت ماجرا چیست و امکان دروغ‌پردازی در آینده برای برخی وجود نداشته باشد.

کرباسچی: درحال گردآوری و انتشار کل جلسات دادگاهم به صورت کتاب هستم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ غلامحسین کرباسچی در گفت و گویی که با خبرگزاری آنا پیرامون حواشی دادگاه خود انجام داده با اشاره به این موضوع که شاید شفاف‌ترین و روشن‌ترین پرونده‌ای که در این زمینه در جمهوری اسلامی مطرح شد، همین پرونده باشد اظهار داشت:

به دلیل تقارن آن با رویدادهای سیاسی. این پرونده مشخصا بعد از پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات دوم خرداد انجام گرفت. اولین کاریکاتوری که در باب آن پرونده در روزنامه‌های آن زمان منتشر شد تصویر من بود با پلاکاردی بر گردن که روی آن نوشته شده بود، «دوم خرداد 76» که به خوبی گویای ریشه‌های این مسأله است. آن زمان این مسأله به خوبی مشخص بود، من به تازگی به شهرداری نیامده بودم، حدود 10 سال شهردار تهران بودم اما اتهامات من مربوط به 6 ماه پایانی فعالیتم در شهرداری بود. اینکه آقای توکلی بارها اشاره کرده است که من پایه‌گذار فساد در شهرداری بودم. آیا پایه‌گذاری فساد یک روزه و یکباره ممکن است؟ به علاوه شهرداری تهران و اقداماتش در برابر چشم سایر مسئولان نظام قرار داشت و همگی با فعالیت‌های شهرداری آشنا و حتی در ارتباط بودند.

عملکرد شهرداری در آن 10 سال مخفیانه نبود، درباره نظر آقای توکلی هم مجدد می‌گویم: ایشان فرد خوبی است اما تعبیر من از ایشان این است که «قطاع»‌اند، به این معنا که ایشان به سرعت نسبت به مسأله‌ای اطمینان پیدا می‌کند و خیلی وقت‌ها هم بعدا ناچار به عذرخواهی می‌شود، خوب ایشان به شکل اصولی با سیاست و سیستم توسعه‌ای زمان آقای هاشمی مخالف بود.

 

نکته دیگر اینکه جنس آنچه در آن زمان درباره پرونده شهرداری مطرح بود با آنچه در حال حاضر مطرح می‌شود متفاوت بود. یکی از مباحثی که من در جلسه دادگاه بر آن تأکید داشتم این بود که شما معنا و مفهوم اختلاس را برای مردم ترجمه کنید. مثلا واریز و انتقال پول از شهرداری به شرکت واحد، قبل از تصویب بودجه شاید قبل از تصویب متمم بودجه تخلف اداری باشد اما معنای رایج اختلاس نمی‌دهد. زمانی می‌توان گفت فردی اختلاس کرده است که پولی را در راستای منافع شخصی خود به دیگری بدهد، زمانی که برای پیشبرد منافع عمومی چنین اقدامی را انجام دهیم نمی‌توانیم بگوییم اختلاس شده است.

در آن زمان، استناد قاضی به این بود که انتقال وجوه از شهرداری پیش از صدور مجوز از سوی شورای شهر انجام گرفته است که این تخلف اداری است ولی این نوع موارد در دستگاه های اداری به آن دوران و شهرداری محدود نمی‌شود. در دوران ریاست آقای احمدی‌نژاد نیز گفته می‌شود شهرداری 300 میلیارد تومان هزینه خارج از بودجه داشته است، در دوره شهردار فعلی گفته می‌شود بیش از 1000 میلیارد هزینه خارج از بودجه در کارنامه شهرداری وجود دارد. این اتفاق، انحراف از بودجه است. اگر بخواهیم با این معیار و ملاک به آن دادگاه نگاه کنیم باید تمام موارد انحراف از بودجه را مورد پیگرد قانونی قرار دهیم. در آن پرونده حدود 50 نفر به جرم تصرف در اموال عمومی بازداشت شدند و حدود پنج تا شش ماه زندان بودند. مثل امروز نبود که با وجود پرونده، در جایگاه خود باقی بمانی. دیدید که همه آن افراد در نهایت تبرئه شدند؛ آنچه در شهرداری رخ داده بود تخلف اداری بود اما به دلیل آنکه ماهیت پرونده آن زمان متفاوت بود و به دلیل رقابت‌های سیاسی آن زمان، ابزار تبلیغاتی که در دست آقایان بود علیه شهرداری مورد استفاده قرار گرفت. نمایندگان مخالف جوسازی کردند، روزنامه‌هایی چون کیهان و رسالت برخلاف امروز و آنچه درباره برخی پرونده ها اتفاق افتاد اسامی متهمان را به صورت کامل در مطبوعات آوردند و علیه آن‌ها نوشتند. نهایتا، بعد از بررسی چندین کامیون پرونده شهرداری و متوقف کردن پروژه‌های عمرانی تهران نتیجه این بود که همه متهمان به جز من تبرئه شدند و محکومیت من هم در مورد تخفیف قیمت پنج پلاک به معاونان یا مدیران شهرداری بود که مجموعا رقم آن 60 میلیون تومان می‌شد و آن هم با مجوز شورای شهر وقت بود اما مورد قبول واقع نشد.

این کل ماجرای آن پرونده است و ما در تلاشیم کل دادگاه‌های آن زمان را به صورت کتاب جمع‌آوری و منتشر کنیم. بسیاری از دوستان حقوقدان معتقدند این دادگاه‌ از جنبه‌های حقوقی اطلاعات خوبی برای وکلا دارد و افکار عمومی باید بدانند واقعیت ماجرا چیست و امکان دروغ‌پردازی در آینده برای برخی وجود نداشته باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر