کد خبر: 145190
A
در گفتگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

فریدون مجلسی: چین هیچگاه ایران را متحد خود ندانسته است/ روسیه عامدانه پای ایران را به جنگ اوکراین کشاند/ چین برای نگهداری از پول‌های ایران هزینه می‌گیرد/ چین شش بار در شورای امنیت ایران را محکوم کرد

فریدون مجلسی کارشناس مسائل بین‌الملل با تحلیل روابط چین و عربستان به سایت دیده‌بان ایران گفت: آنقدر روابط اقتصادی و بازرگانی چین با عربها با اهمیت است که برای دلخوشی آنها اسمی از حل مسله جزایر سه‌گانه می‌آورند.

فریدون مجلسی: چین هیچگاه ایران را متحد خود ندانسته است/ روسیه عامدانه پای ایران را به جنگ اوکراین کشاند/ چین برای نگهداری از پول‌های ایران هزینه می‌گیرد/ 
چین شش بار در شورای امنیت ایران را محکوم کرد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ نوع نگاه دستگاه دیپلماسی کشورمان به شرق همواره منتقدانی را در عرصه سیاست داخلی به دنبال داشته است. برخی از این منتقدان بر این باور هستند که نباید یک نگاه صفر و صدی به ابرقدرت‌های جهان داشت. آنها بر این باور هستند که حتی این امکان وجود دارد که بر سر برخی اشتراکات می‌توان با کشوری همچون آمریکا نیز بعد از چند دهه ارتباط برقرار کرد.

اما از سوی دیگر؛ عده‌ای در دستگاه دیپلماسی کشور با این توجیه که روابط بین‌المللی باید عزتمندانه باشد، برخی از کشورهای جهان را که در طول سالیان اخیر با ایران به اختلاف برخورده‌اند را از دایره ارتباطی خود حذف کرده‌اند. اما نکته تأمل برانگیز در ذیل این سیاست از جایی آغاز می‌شود که، کشوری همچون چین که سالها به عنوان یکی از ابرقدرت‌های جهان در کنار ایران قرار داشت؛ با اعلام چند موضع عجیب در قبال تمامیت ارضی کشورمان؛ موجب نگرانی بخشی از دوستداران کشور شد.

_03

چین ماه عسلی با ایران نداشته است

در همین رابطه فریدون مجلسی دیپلمات سابق کشورمان در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران با اشاره به دیدار رئیس جمهور چین از عربستان و اظهارات قابل تامل وی درقبال جزایر ایرانی که ممکن است به پایان ماه عسل ایران و چین منجر شود، گفت: اولا باید ببینیم بین ایران و چین ماه عسلی وجود داشته یا خیر؟ این پندار مانند بسیاری از پندارهای دیگر و توهمات دیگر ناشی از یک دیدگاه ایرانی است که تصور می کنند وقتی با همه  دنیا قطع رابطه کردند و فقط چین با آنها تجارت می کند خیال می کنند که این ماه عسل است اما از خانه داماد چنین خبری نیست.

وی ابراز داشت: چین هیچوقت خود را متحد و دوست ایران نمی پنداشته، باید ما در ترازو بگذاریم ببینیم اهمیت ایران برای چین بیشتر است یا اهمیت آمریکا؟ آمریکا در سال حدود 500 میلیارد دلار با چین رابطه تجاری دارد در حالیکه رابطه تجاری ایران و چین هیچوقت از 30 یا 35 میلیارد دلار بالاتر نرفت. بنابراین علیرغم تمام رقابت ها، چین همیشه آمریکا را بیش از ده برابر به ایران ترجیح می دهد. همین منطق در رابطه  چین با کشورهای عربی نیز حاکم است، ارتباط عربستان به عنوان یک کشور در حال توسعه با چین به مراتب بیشتر از ایران به عنوان یک کشور عقب مانده و ضعیف است. بنابراین خیلی طبیعی است، آنها رعایت منافع ملی خود را می کنند و در این رابطه هرگز با هیچکس رودربایستی ندارند. 

چین شش بار در شورای امنیت ایران را محکوم کرد

مجلسی یادآور شد: مگر چینی‌ها ایران را در شورای امنیت به دلیل انحراف از تعهدات ان پی تی، محکوم نکردند؟ نه یکبار، نه دوبار، شش بار در زمان احمدی نژاد که گفته بود اینها کاغذ پاره است، ایران را محکوم کردند. 

موضع چین درباره جزایر ایرانی یک ژست سیاسی بود

این کارشناس مسائل بین المللی در ادامه گفتگو با دیده‌بان با اشاره به اعلام موضع چینی‌ها در خصوص جزایر سه‌گانه ایران اظهار داشت: اینکه درباره جزایر بخواهند اسمی بیاورند به مفهوم به رسمیت شناختن ادعای عربها نیست. به منظور نشان دادن یک ژست به اصطلاح صلح آمیز و مسالمت آمیز در حل اختلافات بین المللی است. البته ایران نیز می تواند بگوید ما اختلافی درباره جزایر سه گانه خود نداریم؛ مثل اینکه بخواهند راجع به اختلاف ژاپن با چین بر سر یکی از جزایری که در اختیار چین است، بحث کنند.

شاید دامنه جنگ اوکراین به ایران برسد

این کارشناس مسائل بین‌المللی با تشریح نگاه چین به اعراب؛ بیان داشت: روابط اقتصادی و بازرگانی چین با عربها بسیار با اهمیت است که برای دلخوشی آنها اسمی از حل مسله جزایر هم بیاورند. البته این اقدامات در مسائل سیاسی خیلی عادی است. آنها برای منافع طبیعی خود از این کارها می کنند. وقتی جمهوری اسلامی در جنگ بین اروپا  و روسیه در اوکراین، متحد روسیه می شود اگر چنانچه این جنگ بالا بگیرد دامنه اش هم به ایران کشیده خواهد شد. بنابراین لازم است هر کشوری منافع خود را بسنجد و روابط خارجی خود را بر اصول منافع طوری تنظیم کند که با چنین معضلاتی برخورد نکند. 

دیپلمات کشورمان افزود: چین از ایران نفت را ارزانتر خریده است. به عنوان تنها پنجره بازرگانی ایران همیشه عادت کرده است به اینکه در بحرانهای بین المللی ارزان بخرد و گران بفروشد. چین همیشه فروش‌هایش به ایران نقد بوده است حتی برای نگهداری پولهای ایران هم هزینه های بانکی برداشته است. چین ضمن اینکه با ایران مبادلاتی می کند تحریمهای بانکی آمریکا را دقیقا رعایت می کند و نفتی را هم که می خرد در واقع حسابش را به دلار نگه می دارد ولی بهایش را به یوآن؛ عملا در صورت خرید ایران از چین می پردازد.

چین در گذشته یک میلیارد گرسنه داشت و امروز تبدیل به ابرقدرت شده است

وی گفت: چین یک کشور تجاری و بسیار حسابگر است. نباید از دیدگاه ایران به مسائل اخیر را قضاوت کرد، از دیدگاه منافع چین که قضاوت کنیم کارهایش درست بوده است و به همین دلیل هم توانست از رده یکی از فقیرترین کشورهای دنیا با بیش از یک میلیارد گرسنه خودش را به بزرگترین قدرت اقتصادی جهان برساند. به تازگی حجم اقتصادش از آمریکا هم بیشتر شده است ولی در بازرگانی سالهاست بزرگترین کشور بازرگانی جهان است یعنی در مجموع صادرات و وارداتش رقیب ندارد و به این مرحله خودش را رسانده است. 

روسیه پیش از چین به ایران شوک وارد کرده بود

مجلسی درخصوص اینکه ممکن است روزی روسیه هم همین شوک را به ایران وارد کند، به دیده بان ایران گفت: اولا روسیه این شوک را در محکوم کردنهای ایران در قطعنامه ها وارد کرده است. روسیه بر خلاف چین در ایران منافع خاصی ندارد. چین واردکننده نفت و مشتقات پتروشیمی ارزان تر ایران است ولی روسیه خودش تولید کننده و صادر کننده و رقیب ایران است. وقتی که ایران تحریم شد روسیه با خیال راحت جای بازار ایران را در همین عرصه های رقابتی خودش گرفت. دوم اینکه روسیه آن تنوع تولیدی و صنعتی و تجاری چین را ندارد که بخواهد از لحاظ فروش صنایع و تولیداتش بر خلاف چین بتواند نیازهای ایران را برطرف نماید؛ سوم اینکه ما با روسیه حساب نقدی نداریم با فروش یک مقدار کیوی و پرتقال نمی شود تجارت بین المللی و اصولی کرد.

وی در ادامه افزود: چین از ایران میلیاردها دلار نفت می خرد، مشتقات نفتی و پتروشیمی می خرد و بعد اینها را به یک حساب اعتباری می گذارد و ایران از آنجا می رود و کالاهای مختلف صنعتی را که چین بازرگان دارد، وارد می‌کند. روسیه از ایران نفتی نمی خرد که اعتباری باشد که ایران برود از اعتبار آن بخواهد نیازهای خود را برطرف کند، روسیه چنان بازرگانی گسترده ای ندارد که به فرض وجود پول هم بتواند نیازهای ایران را برطرف نماید. 

_02

روسیه عامدانه پای ایران را به جنگ اوکراین باز کرد

این کارشناس مسائل بین‌المللی اظهار داشت: روسیه از ایران فقط استفاده  ابزاری می کند، در مورد جنگ اوکراین هم چون به جز یک کشور دست نشانده روسی (بلاروس) و کره شمالی متحدی نداشته است ایران را به میدان کشانده است. شاید یک روزی هزینه های روسیه را هم در این باب ایران متحمل شود.

مجلسی در بخش پایانی گفتگو با دیده‌بان ایران اظهار داشت: روسها مردمانی جاه طلب هستند. اگر به جای آقای پوتین اگر یک سیاستمدار معقول وجود داشت؛ در «کلوپ هشت» با کشورها توسعه یافته باقی می ماند، سطح توسعه روسیه با آنهمه صادرات نفت و پتروشیمی بسیار بالاتر می رفت و روابطش را با اروپا حفظ می کرد. روسیه می‌توانست روابط ویژه اش را با اوکراین که یک سرزمین تقریبا روسی محسوب می شود، به بهترین نحو بالا می برد و به صورت معقولی با برداشته شدن مرزهای گمرکی و ویزا و غیره عملا این دو کشور هم نژاد و تقریبا هم فرهنگ و هم زبان مثل گذشته با هم زندگی می کردند ولی جاه طلبی ها و توسعه طلبی هایی که در فکر یک مامور پیشین "کا گ ب" می توانست وجود داشته باشد و حکومت الیگارشیک روسیه که تمام منافع را در اختیار کسانی قرار داده است که بعضا از جنگها بهره مند می شوند باعث بدبختی امروز روسیه شده است.

روسیه نیازی به موشک و تجهیزات نظامی ایران ندارد

وی تصریح کرد: ایران هم در جهان خودش را از لحاظ روابط بین المللی منزوی کرده است و سیاستهای دیگری را در توسعه آرمانهای مذهبی پیگیری می کند در اینجا  روسها ما را نیز آلوده  کار خود کردند. آنچه که مهم است روسیه نه به موشک ایران نیاز دارد و نه به تجهیزات دیگر، خودشان بزرگترین تولید کننده تجهیزات جنگی و ویرانگر هستند و ما در ایران بیش از هر کشور دیگری در جهان مزه موشکهای روسی را چشیده ایم.

منبع: سایت دیده‌بان ایران- سید سجاد موسوی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر