کد خبر: 145204
A

علی بیگدلی:چین زیرکانه از ایران فاصله گرفت/ بن سلمان امروز دوست صمیمی پوتین و رئیس جمهور چین است

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: چین با آگاهی و اطلاعات دقیق بیانیه با عربستان و شورای همکاری خلیج فارس را امضا کرد چون دنبال منافع ملی خودش است و می خواهد بازار وسیع تری برای عرضه محصولاتش به دست آورد.

علی بیگدلی:چین زیرکانه از ایران فاصله گرفت/ بن سلمان امروز دوست صمیمی پوتین و رئیس جمهور چین است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ علی بیگدلی درباره چرخش چین به سمت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مخصوصا عربستان سعودی گفت: رئیس جمهور چین زیرکانه به دعوت عربستان سعودی در شورای همکاری خلیج فارس شرکت کرد چون می خواست با همه این کشورها قراردادهای بلندمدت ببندد.

وی افزود: رئیس جمهور چین در حضور همه مقامات کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس این بیانیه ها را امضا کرد و هیچ راه فراری ندارد. جالب آنکه معاون وزیر امور خارجه ایران نیز خیلی با احتیاط سفیر چین را خواست و حتی برای این موضوع کلمه احضار را به کار نبرد، بلکه علت را «گفتگو و مذاکره» اعلام کرد. حتی آقای امیرعبداللهیان نیز در واکنش به بیانیه های صادر شده هیچ اشاره ای به نام چین نکرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه بن سلمان امروز دوست صمیمی پوتین و رئیس جمهور چین است، اظهار کرد: چین با آگاهی و اطلاعات دقیق بیانیه با عربستان و شورای همکاری خلیج فارس را امضا کرد چون دنبال منافع ملی خودش است و می خواهد بازار وسیع تری برای عرضه محصولاتش به دست آورد.

وی افزود: معادلات جدید بعد از سفر رئیس جمهور چین به عربستان می توان بین تهران و پکن فاصله بیاندازد و روابط ما با شیخ نشینان خلیج فارس نیز را بیشتر دچار خدشه کند. در موضوع جزایر سه گانه هم اکنون چینی ها قدری عقب نشینی کردند و گفتند چنین بندی را در بیانیه امضا نکردند اما این ادعای آنها صحت ندارد چون عربستان و امارات هیچ گاه بدون هماهنگی با چین نمی آیند یک بند به بیانیه مشترک اضافه کنند.

بیگدلی درباره مواضع محتاطانه دولت رئیسی در قبال چین بیان کرد: ما به دلیل تنفر از غرب بی حساب و کتاب خودمان را به آغوش شرق انداختیم حال آنکه چین و روسیه هیچ کدام دوست استراتژیک ما نیستند و تلاش می کنند سطح روابط شان را با ما کاهش دهند تا خواسته شیخ نشین ها تأمین شود و به بازار وسیعتری برسند.

وی محور قدرت چین را براساس بازرگانی خواند و افزود: امروز چین با امضای این بیانیه ها نشان داد که از ما فاصله گرفته است. و پیش بینی می شود با مواضع محتاطانه دولت ایران فاصله گیری چینی ها از ما عمیق تر و گسترده تر شود. یکی از مصادیق آن نیز می تواند این باشد که چین میزان خرید نفت از ما را کاهش دهد، شاید دولت ما نیز از همین موضوع نگران است که خیلی واکنش محکمی نشان نداد چون نمی خواهد چین را از دست دهد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: هم اکنون که دولت ایران تحت فشار غرب است، ناچارا باید قدری از بار سنگین دو کشور روسیه و چین را به دوش بگیرد.

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر