کد خبر: 145226
A
رییس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با دیده‌بان ایران:

فلاحت‌پیشه: دستگاه قضا زمانی را برای پایمردی‌های مبتنی بر سنت ایرانی جهت جلوگیری از اعدام در نظر بگیرد/ شاهد شتاب‌زدگی در صدور احکام اعدام هستیم/ دولت سازوکاری برای تعدیل فضای پیش آمده در کشور ندارد

حشمت‌‌الله فلاحت‌پیشه سیاستمدار و نماینده سابق مجلس در گفتگو با دیده‌بان ایران با ارائه پیشنهادی به قوه قضاییه خواستار عدم شتاب‌زدگی در صدور احکام اعدام در ناآرامی اخیر شد.

فلاحت‌پیشه: دستگاه قضا زمانی را برای پایمردی‌های مبتنی بر سنت ایرانی جهت جلوگیری از اعدام در نظر بگیرد/ شاهد شتاب‌زدگی در صدور احکام اعدام هستیم/ دولت سازوکاری برای تعدیل فضای پیش آمده در کشور ندارد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ صدور احکام اعدام در خصوص متهمان ناآرامی‌های اخیر موجب شده تا برخی از کنش‌گران سیاسی - اجتماعی این درخواست را به قوه قضاییه ارائه دهند تا زمانی را برای جلب رضایت از خانواده‌های شاکی در این دست از پرونده‌ها در نظر بگیرد.

تلاش ستودنی محمدرضا قنبرطلب، یکی از شاکیان پرونده «ماهان صدرات» در روزهای اخیر برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام، باعث شده تا بسیاری از افراد دست به کار شده و آنها نیز به دنبال جلب رضایت از خانواده‌های شاکی باشند. البته در این میان برخی از سیاسیون در تلاش هستند تا این موضوع را در پرونده‌های مرتبط با کشور، از حاکمیت مطالبه کنند.

12

دولت سازوکاری برای حل اختلافات پیش آمده در کشور ندارد

در همین رابطه حشمت‌‌الله فلاحت‌پیشه رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیده‌بان ایران، اظهار داشت: توصیه من به ریاست محترم قوه قضاییه در خصوص رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با نا آرامی‌های اخیر این است که پیش از صدور حکم «اعدام» و البته قبل از اجرای آن؛ فرصتی را برای پایمردی‌های مبتنی بر سنت ایرانی قائل شوند.

این سیاستمدار اضافه کرد: در روزهایی که دولت سازوکاری برای حل اختلافات وحتی تعدیل فضای موجود ندارد، بهتر است دستگاه قضا اجازه دهد تا از ظرفیت سنت ریشه‌دار ایرانی جهت بخشش افراد استفاده شود تا حد امکان مانع از اعدام‌های جدید شویم.

این نماینده ادوار پارلمان با تشریح احکام صادره از سوی دستگاه قضا در هفته‌های اخیر بیان داشت: دو دست از احکام در این روزها صادر می‌شود که بخش نخست آن از سوی «مدعی العموم» در کیفرخواست پیگیری می‌گردد. بخش دوم این احکام نیز به خانواده‌هایی ارتباط پیدا می‌کند که به دنبال ‌«قصاص» هستند. به همین جهت بهتر است قوه قضاییه زمان لازم را برای پایمردی برآمده از سنت ایرانی قائل شود.

فلاحت‌پیشه با ذکر خاطره‌ای از اقدامات خود در اخذ «رضایت» از شاکیان برخی از پرونده‌های قصاص عنوان  داشت: بنده و همکارانم زمانی در حوزه انتخابیه خود برای پیگیری پرونده‌های قصاص با بسیاری از افراد در مناطق مختلف دیدار می‌کردیم و در این مسیر تمامی ظرفیت‌ها را به کار می‌بستیم تا بتوانیم رضایت یک خانواده خواهان قصاص را جلب کنیم. البته در این راه حتی با توهین و سختی نیز مواجه می‌شدیم، اما بر اساس پایمردی مبتنی بر سنت زیبای ایرانی هدف اصلی خود یعنی جلب رضایت و صلح را دنبال می‌کردیم که در بسیاری از موارد نیز نتیجه مطلوب می‌گرفتیم.

رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه به دیده بان ایران گفت: امروز بزرگترین هدف؛ بازگرداندن آرامش به جامعه است و دیدن چالش ایرانیان با یکدیگر به هیچ عنوان ساده نیست. بنده در طول زندگی خود بارها شاهد درگیری‌های پیش آمده بین هموطنانم بودم که همین موضوع نیز بدترین خاطرات را برایم رقم زده است.

شتاب دستگاه قضا برای اعدام غیرقابل توجیه است

وی در ادامه گفتگو با دیده‌بان ایران بیان داشت: به نظر می‌رسد تنها چیزی که در احکام صادر شده به آن توجه نشده، دادن فرجه زمانی برای پیگیری از طریق پایمردی ایرانیان جهت اخذ رضایت است.

فلاحت پیشه ضمن ارجاع به برخی از احکام صادر شده در سال‌های قبل، گفت: در گذشته در بسیاری از پرونده‌های قتل و قصاص چندین سال زمان وجود داشت. همین زمان صدور حکم تا اجرای آن نیز باعث آن شده بود که در موارد زیادی بین طرفین «صلح» و «بخشش» ایجاد شود. 

این سیاستمدار تصریح کرد: شتاب موجود در صدور احکام اعدام و اجرای آن، غیرمعقول است. حتی اگر این شتاب در راستای «امنیت عمومی» و یا «قصاص» نیز باشد، نمی‌توان آن را توجیه کرد. تجربه ثابت کرده سنت‌های زیبای ایرانی که نمونه‌های آن را در ایلات و «عشیره»‌ها نیز می‌توان پیدا کرد، موجب شده تا بسیاری از پرونده‌های قصاص با رضایت بزرگوارانه خانواده مقتول مختومه شود.

13

بگذاریم اساتید دانشگاه‌ها نقش میانجی را برای دانشجویان تعلیقی بازی کنند

نماینده پیشین پارلمان در بخش پایانی گفتگو با دیده‌بان ایران با ارائه پیشنهاد دیگری، عنوان داشت: حتی در خصوص احکام خفیف‌تر نیز می‌توان از شیوه بالا که برآمده از سنت زیبای بخشش ایرانیان است، استفاده کرد. برای مثال؛ این روزها برخی از احکام در خصوص تعلیق دانشجویان صادر شده است که بهتر است یک فرصت به اساتید دانشگاه‌ها که دغدغه دانشجویان را دارند داده شود تا بتوانند در این موضوع نقش میانجی را بازی کنند تا دانشجویان آنها دچار تعلیق و یا وقفه در امر آموزش نشوند.

فلاحت‌پیشه ابراز داشت: باید بپذیریم سازوکارهایی از این دست که ارتباط مستقیم با پایمردی ایرانیان دارد بهتر از احکام صادر شده از سوی حراست دانشگاه‌ها و وزارت علوم در قبال دانشجویان خواهد بود.

گفتگو: سیدسجادموسوی_سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر