کد خبر: 14537
A
رییس مرکز پژوهشهای مجلس:

ایران قائل به روابط دوجانبه مبتنی‌بر احترام است

کاظم جلالی ایران را کشور باثبات منطقه دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران قائل به روابط دوجانبه مبتنی‌بر احترام است.

ایران قائل به روابط دوجانبه مبتنی‌بر احترام است

«سرگئی بوردیلیاک» سفیر اوکراین در تهران امروز (دوشنبه 25 بهمن ماه) با کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و عضو کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی دیدار و گفت وگو کرد.
کاظم جلالی در این دیدار با اشاره به روابط جمهوری اسلامی ایران و اوکراین در بخش‌های مختلف، گفت: سطح روابط دو کشور در حوزه‌های گوناگون مطلوب است و انتظار می‌رود تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود در فضای پسابرجام این روند به ویژه در زمینه‌های اقتصادی، گسترش پیدا کند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی ایران نیز با تلاش‌هایی که در ارتباطات میان گروه‌های دوستی-پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و اوکراین دارد امیدواراست تا با تقویت سطح دیپلماسی پارلمانی در مسیر ارتقا روابط دوجانبه، گام‌های موثر و بلندی بردارد.
وی تاکید کرد: سفر هیات‌های پارلمانی دو کشور و انجام دیدارهای و گفتگوهای دوجانبه گامی در جهت تقویت و ارتقا مناسبات دوجانبه است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه موضوع انرژی را از زمینه‌های مناسب و مهیای همکاری‌های دوجانبه دانست و بر لزوم تقویت گفتگوها و رایزنی‌ها در این بخش تاکید کرد.
وی با اشاره به شرایط فعلی منطقه و حضور و جنایات تروریست‌ها در آن، توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران در وضعیت نابسامان منطقه، کشور امن و و باثبات منطقه به حساب می‌آید که ظرفیت‌های مناسبی جهت جذب سرمایه‌گذاران خارجی دارد.
جلالی یادآور شد: همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جامعه بین‌الملل برمبنای همکاری‌های دوجانبه و دیپلماسی است و انتظار می‌روند تا این روند باب جدیدی در روند مناسبات فی‌مابین ایجاد کند.
رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا افزود: پس ازتوافق هسته‌ای امضا شده میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5، بسیاری از کشورها نسبت به حضور اقتصادی در این ابراز علاقمندی کرده‌اند و ایران در فضای پسابرجام با حجم انبوه هیات‌های خارجی به ویژه در زمینه اقتصادی روبرو است.
عضو کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تا حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران به  تولید صادرات محور به همراه انتقال دانش فنی منجر شود نه آنکه عنوان سرمایه‌گذاری تنها راهکاری برای واردات کالاهای خارجی باشد.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران قائل به روابط دوجانبه مبتنی‌بر احترام است و در این چارچوب از همکاری با کشورها به ویژه کشورهای منطقه و همسایه حمایت می‌کند.
رییس مرکز پژوهش‎‌های مجلس همچنین با اشاره به ساختار و کارکرد این مرکز بر لزوم تقویت همکاری‌ها با مرکز پژوهش پارلمانی در اوکراین به منظور انتقال تجربیات بین دو مرکز تاکید کرد.
«سرگئی بوردیلیاک» سفیر اوکراین در تهران نیز با تاکید بر لزوم گسترش همکاری‌های دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و اوکراین، تصریح کرد: اوکراین به جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری دوست نگاه می‌کند و امید است تا این رویکرد باعث توسعه مناسبات دوجانبه باشد.
وی افزود: اوکراین آمادگی لازم جهت گسترش همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌ها و بخش‌ها را دارد و از این روند استقبال می‌کند.
سفیر اوکراین در تهران با اشاره به اهمیت روابط دیپلماتیک پارلمانی، ابراز امیدواری کرد تا ارتقا روابط دیپلماسی پارلمانی به همگرایی و همکاری بیشتر دو کشور منتهی شود.
وی همچنین از سفرها و گفتگوهای گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور استقبال کرد و از اشتیاق اوکراین نسبت به سفر ریاست مجلس شورای اسلامی به این کشور خبر داد.
«سرگئی بوردیلیاک»  با اشاره به اهیمت همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و اوکراین در بخش انرژی، یادآور شد: همکاری با ایران در این حوزه می‌تواند به ثبات انرژی و تامین امنیت این بخش در اوکراین منجر شود.
سفیر اوکراین در تهران تاکید کرد: صنعت هوافضا و فناوری فضایی و فناوری ساخت کشتی و چرخبال در اوکراین نیز ظرفیت‌های مطلوبی جهت رشد همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران به وجود آورده است.
«سرگئی بوردیلیاک» موسسه قانونگذاری اوکراین را مرکز همتای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دانست و از تبادل اندیشه و انجام همکاری در این بخش استقبال کرد.

 

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر