کد خبر: 14638
A
"دیده بان ایران" گزارش می‌‌دهد:

ماجرای خصومت احمدی نژاد با یک دیپلمات / فردی که تاوان "نه" گفتن به رئیس جمهور سابق را داد!

در سال 84 که احمدی نژاد به راس قوه مجریه آمد، موسویان با عنایت به تضادهای نظری و عملی میان خود و رئیس دولت، عطای استمرار زیست دیپلماتیک خود را به لقایش بخشید؛ اما این پایان کار نبود؛ هنوز دولت احمدی نژاد مستقر نشده بود که وی از موسویان دعوت کرد متصدی وزارت امور خارجه شود؛

ماجرای خصومت احمدی نژاد با یک دیپلمات / فردی که تاوان "نه" گفتن به رئیس جمهور سابق را داد!

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده‌بان ایران، سید حسین موسویان دیپلمات برجسته کشورمان اخیرا طی مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌ها، به برخی ناگفته‌های پرونده اتهامی علیه خود اشاره کرده است؛ به همین بهانه نگاهی خواهیم داشت به سابقه کاری حسین موسویان بعنوان یک دیپلمات و ماجرای اختلافات وی با احمدی نژاد رئیس دولت سابق که در مقطعی دردسرهایی را برای وی ایجاد کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پس از پایان جنگ تحمیلی، به عنوان رئیس جمهور، استراتژی "غرب منهای آمریکا" را کلید زد و مطلع این استراتژی را کشور آلمان تعریف کرد؛ بدین منظور دیپلمات مورد وثوق خود یعنی حسین موسویان را روانه بُن پایتخت آلمان غربی کرد تا استراتژی فوق‌الذکر را پیاده کند.

 

*توفیقات موسویان در آلمان

 

موسویان در دوران ماموریتش در آلمان به توفیقات زیادی دست یافت و حجم مراودات میان ایران و آلمان را به رقم بی‌سابقه 10 میلیارد مارک رساند؛ حتی اتفاقاتی نظیر میکونوس نیز نتوانست در توسعه روابط این دو کشور خلل عمده ایجاد کند. وی سپس در میانه‌های دهه 70  از جانب آیت‌الله هاشمی ماموریت یافت تا چارچوب جامعی را برای تجدید روابط ایران و عربستان تنظیم کند.

موسویان در دوران اصلاحات نیز به عنوان معاون سیاست خارجی دبیرشورای عالی امنیت ملی نقش و ماموریت تعیین کننده‌ای در پرونده هسته‌ای کشور و بحران‌های افغانستان و عراق داشت.  

 

*اصرار احمدی نژاد برای وزیر شدن موسویان

 

به گزارش دیده بان ایران؛ در سال 84 که احمدی نژاد به راس قوه مجریه آمد، موسویان با عنایت به تضادهای نظری و عملی میان خود و رئیس دولت، عطای استمرار زیست دیپلماتیک خود را به لقایش بخشید؛ اما این پایان کار نبود؛ هنوز دولت احمدی نژاد مستقر نشده بود که وی از موسویان دعوت کرد متصدی وزارت امور خارجه شود؛ موسویان در مصاحبه با اعتماد ماجرای این دعوت را چنین شرح داه است:«من نخستین نفری بودم که آقای احمدی‌نژاد برای تصدی وزارت خارجه با او صحبت کرد. دوساعت با هم صحبت کردیم. ایشان صددرصد مخالف سیاست‌های هسته‌ای تیم دکتر روحانی بود. من هم با کمال صداقت خدمت ایشان گفتم که سیاست‌های شما اگر اجرا شود، پرونده هسته‌ای به شورای امنیت خواهد رفت. لذا برای من مقدور نبود که مجری سیاستی باشم که می‌دانم صد درصد مغایر منافع ملی کشورم است.

البته احمدی نژاد با این دست ردی که از جانب موسویان دریافت کرد، ناامید نشد و اینبار متکی وزیر خارجه‌اش را به سراغ وی فرستاد تا به تیم سیاست خارجی دولت نهم بپیوندد؛ موسویان در این رابطه می گوید: «بعد از اینکه آقای متکی وزیر خارجه شد، ایشان هم درحق من لطف داشت و من را دعوت کرد و پیشنهاد کرد که من مسوولیت هسته‌ای در وزارت خارجه را بپذیرم. ایشان پیشنهاد کرد که پستی در حد معاون وزیر تعریف شود و همه سفرا و معاونین هم در این زمینه با من هماهنگ باشند. ایشان پیش‌نویس متن حکم را هم نوشته بود. من به آقای متکی گفتم این مسوولیت نهایتا اجرای تصمیمات هسته‌ای کشور است و از الان هم معلوم است که سیاست جدید چه خواهد بود و من هم یک درصد شک ندارم پرونده به شورای امنیت خواهد رفت و لذا من نمی‌توانم مجری چنین سیاست‌هایی باشم».

*پرونده سازی برای دیپلمات کارکشته

 

پس از آنکه احمدی نژاد از پیوستن موسویان به تیم سیاست خارجی دولت خود قطع امید کرد و دریافت که این دیپلمات کارکشته از ارائه نظرات مغایر با تصمیمات خارجی و هسته‌ای دولت نهم هم احترازی ندارد، برآشفت و تصمیم گرفت پرونده‌ای را با سه مورد اتهامی علیه موسویان در دستگاه قضا مفتوح گرداند. 

موسویان در کتاب"روایت بحران هسته‌ای ایران:ناگفته‌های یک دیپلمات" پیرامون موضوع فوق‌الذکر چنین نوشته است: «خود احمدی‌نژاد شخصاً و به صورت علنی و چند مرتبه، سه، هفت و یازده اتهام را به من نسبت داده بود. حتی دو سال پس از ختم پرونده از سوی قوه قضائیه و با وجود شواهد متعدد موجود درباره مخالفت همیشگی من با تحریم‌ها و قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ایران، او غیرمستقیم مرا متهم کرد که به غربی‌ها اصرار کرده‌ام قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران صادر کنند».

موسویان در مصاحبه اخیر خود با ایلنا، اشاره کرده که «مدتی بعد از بازداشت من در اردیبهشت 86، بعد از اینکه آقای احمدی‌نژاد در ملاءعام اتهامی را به من زد، یکی از مسئولان به من گفت که یکی از مقامات عالی‌رتبه نظام در یکی از ملاقات‌ها، به شدت آقای احمدی‌نژاد را به خاطر طرح چنین اتهامی به شما سرزنش کرده است».

موسویان که از همکاری با تیم هسته‌ای احمدی نژاد استنکاف کرده بود و نظرات خود را در مخالفت با رویکرد احمدی نژاد در پرونده هسته‌ای با صراحت بیان می‌کرد؛ پس از آزادی و تبرئه شدن از اتهام جاسوسی با وجود آنکه به درخواست قوه قضائیه و وزارت اطلاعات سکوت پیشه کرده بود، اما همچنان از سوی اعوان و انصار سیاسی و رسانه‌ای دولت نهم آماج هجمه و اتهام زنی قرار می‌گرفت؛ وی در این رابطه می‌گوید: «من به نماینده آقای اژه‌ای و به آقای حداد قاضی پرونده گفتم که این اتهامات از کجا خلق شده و منتشر می‌شود و چرا آنها سکوت کرده‌اند؟ هر دو به من گفتند که این هجمه خارج از وزارت اطلاعات و قوه قضائیه سازماندهی شده است»!

گزارش از جعفر عزتی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر