کد خبر: 146573
A

امام جمعه قم: جز اندکی، همه پای انقلاب هستند/ نظام معیشتی مردم دچار سختی شده است

آیت الله اعرافی خطیب جمعه قم با اشاره به اینکه حجاب علاوه بر اینکه یک فریضه الهی و یک نماد دین است، یک نماد انقلابی اسلامی و مایه افتخار ملت ایران نیز هست، گفت: نظام معیشت مردم با سختی هایی مواجه است، دستگاه قضا باید پرونده های فساد را دنبال و نتیجه آن را اطلاع رسانی کند.

امام جمعه قم: جز اندکی، همه پای انقلاب هستند/ نظام معیشتی مردم دچار سختی شده است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ آیت الله اعرافی در خطبه نماز جمعه نهم دی که در مصلی قدس قم برگزار شد، با اشاره به سالگرد تاسیس نهضت سواد آموزی به فرمان امام خمینی (ره) بیان کرد: نسبت به قبل از انقلاب میزان باسوادی تغییر چشمگیری داشته است، اما همان مقدار کم بی‌سوادی نیز باید از بین برود.

امام جمعه قم در ادامه با بیان اینکه با یک جنگ ترکیبی و پیچیده مواجه هستیم، گفت: اگر کسی این جنگ ترکیبی را باور نداشته باشد، تحلیل‌هایش تغییر می‌کند و نوع سخن گفتن و موضع آن نیز متفاوت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب، بارها تاکید کردند که یک کارزار ترکیبی در کار است، افزود: همه عناصر ضد گفتمان اسلام با یکدیگر جمع شدند که این امر در طول تاریخ انقلاب بی سابقه است؛ از آمریکا تا کوچک‌ترین عوامل وابسته و مزدور آنان و از کسانی که آگاهانه آمدند تا کسانی که بدون ناآگاهانه در خدمت گرفته شدند، همچنین همه اقشار نیز هدف گیری شدند و کسی در امان آنان نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه اضافه کرد: در این جنگ همه ابزارها، همه ضعف‌ها و گسل‌ها، همه ساحت‌های انقلاب و ابعاد وجودی و فکری جامعه از پایه های فکری تا اعتقادی، هدف گیری شده است.

وی با اشاره به اینکه حجاب علاوه بر اینکه یک فریضه الهی و یک نماد دین است، یک نماد انقلابی اسلامی و مایه افتخار ملت ایران نیز هست، گفت: نظام معیشت مردم با سختی هایی مواجه است، دستگاه قضا باید پرونده های فساد را دنبال و نتیجه آن را اطلاع رسانی کند.

امام جمعه قم یادآور شد: مردم جنگ ترکیبی را می فهمند و مجاهدانه چند دهه پای انقلاب بوده‌اند و جان فشانی کرده‌اند و امروز هم پای انقلاب هستند و همه مردم به جز اندکی فریب خورده نیز هنوز هم پای انقلاب ایستاده‌اند و خواهند ایستاد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: این جنگ ترکیبی بی سابقه، یک بصیرت و هوشمندی بی سابقه می‌طلبد و این وظیفه‌ای بر دوش همه است و در این میان وظیفه مسئولان بیشتر است.

آیت‌الله اعرافی در خطبه اول بیان کرد: ضمن اینکه به عمل صالح و کارهای نیک فرا خوانده شدیم در قرآن به دو اصل شتاب در کارهای نیک و سبقت گرفتن از یکدیگر در کارهای نیک نیز توصیه شده است.

وی ادامه داد: گاهی کُندی سبب عبور از وقت است؛ مانند نماز که اگر به موقع خوانده نشود از موعد آن می‌گذرد و شتاب در آن واجب است؛ اما گاهی وقت موسع است، اما موعد عمل فرا رسیده است و شتاب در آن باعث ثواب بیشتر می‌شود.

وی در رابطه با اصل سبقت گرفتن گفت: پیشی گرفتن به معنای این است که گاهی افراد متعددی می‌توانند یک کار خیر را انجام دهند، اما شما گام‌های سریع تر بردارید و تلاش کنید پیشگام باشید که این امر ثواب‌های فراوانی دارد.

خطیب جمعه قم با بیان اینکه همان طور که سرعت و سبقت در کارهای بد عقاب مضاعف دارد، سرعت و مسابقه در خوبی‌ها نیز اجر و ثواب مضاعف دارد، افزود: گاهی سرعت و سبقت واجب و گاهی مستحب موکد است و این زیست مومنانه است و مومنان کسانی هستند که در انجام بدی‌ها عقب می‌نشینند و در میدان خوبی‌ها تیزرو هستند.

وی بیان کرد: نسل نو نیز مانند همه نسل‌ها، گیرنده‌های قوی دارد؛ اما تفاوتی با نسل‌های قبلی دارند و آن هم این است که در زمان های گذشته این همه پیام و اطلاعات بر سر نسل های قبل نبوده است و نسل جدید در معرض دو یا سه تهدیدی نیست، بلکه در معرض هزاران تهدید است و اقدام با شتاب برای تربیت این نسل ضرورت مضاعف دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر شتاب در تربیت نسل جدید اضافه کرد: امام علی (ع) در وصیت به فرزندشان فرمودند «إنَّما قَلبُ الحَدَثِ کَالأَرضِ الخالِیَةِ ما اُلقِیَ فیها مِن شَیءٍ قَبِلَتهُ فَبادَرتُکَ بِالأَدَبِ قَبلَ أن یَقسُوَ قَلبُکَ، وَیشتَغِلَ لُبُّکَ» همانا دلِ جوان، مانند زمینِ کشت ناشده است. آنچه در آن افکنده شود، می‌پذیرد. از این رو، پیش از آن که دلت سخت گردد و خِردت سرگرم شود، به تربیت تو همّت گماشتم.

منبع: حوزه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر