کد خبر: 146810
A

شش راهکار پیشنهادی جمیله کدیور برای «بررسی جدی ادعای تعرض جنسی» به زنان زندانی

هیات حقیقت یاب شورای حقوق بشر از جمله نهادهایی است که در صدد بررسی این موضوع  و دیگر موارد ارجاع طی اعتراضات اخیر ایران است. هزینه ای که جمهوری اسلامی ایران در مقابل سکوت و عدم مجازات متخلفان طی این سالها، خصوصا بعد از درگذشت مهسا امینی پرداخته، غیر قابل جبران و ورای تصور است. خوبست با بررسی دقیق همه ادعاها، از این فرصت برای رفع و یا پاسخ به شبهاتی که شکل گرفته استفاده شود.

شش راهکار پیشنهادی جمیله کدیور برای «بررسی جدی ادعای تعرض جنسی» به زنان زندانی

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ جمیله کدیور در یادداشتی با عنوان «اتهامی که نباید نادیده گرفت» در کانال تلگرامی مکتوب نوشت:

مدتها است که تبلیغات جدی توسط چهره ها و نهادهای حقوق بشری و رسانه ای و غیر رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک «نظام زن ستیز» مطرح شده و می شود. این ادعاها پس از اتفاقی که در گشت ارشاد در شهریور ماه سال جاری رخ داد، بارها تکرار و با تصاویر و ویدئوهایی هم که هر از چندی منتشر می شوند، تقویت شده است. در رابطه با اخبار و تصاویر منتشره تلاش و اقدامی در جهت برخورد با متخلفان توسط دست اندرکاران امر تا به امروز انجام نشده و متولیان دولتی حقوق زنان نیز پیگیری خاصی جهت تاکید و درخواست برای مقابله با عاملان این وقایع صورت نگرفته و عملا به جای آنکه در داخل کشور و توسط مقامات مسئول به مقابله با تخلفاتی که بر شان و جایگاه زنان خدشه وارد می کند، پرداخته شود، با سکوت یا تجاهل و پاسخ های تکراری به اتهامات وارده، عملا همسو و هم نوا با تبلیغات خارجی، فضای رسیدگی به این امور را به خارج از مرزهای کشور منتقل کرده اند.

آخرین نمونه از مسائل مطروحه، نامه ای است که در سوم دی ماه سال جاری توسط خانم نرگس محمدی، زندانی و فعال حقوق زنان، پیرامون تعرض و آزار جنسی به زندانیان زن منتشر شده است. او در سیزدهم آذر نیز در نامه‌ای از زندان اوین خطاب به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، خواهان تحقیق درباره تعرض جنسی به زنان بازداشتی شده بود. قبل از آن نیز توسط برخی رسانه های بین المللی همچون سی ان ان گزارشی در سی آبان در مورد تعرض و تجاوز به زنان زندانی در ایران پخش و اخبار غیر رسمی و تایید نشده نیز به کرات در رسانه های مجازی مطرح شده بود. ادعاهایی مبنی بر «تجاوز جنسی» در زندان ها نیز اخیرا توسط مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در پانزده آذر و ششم دی ماه در فضای مجازی عنوان شد.

آزار و تعرض جنسی می تواند دامنه وسیعی شامل هر برخورد جنسی ناخواسته و بدون رضایت طرف مقابل اعم از اظهارات یا رفتارهایی با مضمون یا طبیعت جنسی باشد و با هدف تحقیر و سرکوب و القای قدرت یک طرف (فرد عامل) و ضعف طرف مقابل و شکستن مقاومت او صورت گیرد؛ اقداماتی که آثار و آسیب های فزاینده روحی و روانی و جسمی بر زندگی فرد مورد تعرض می گذارد. چنین اتفاقی، غیر از پیامدهای شخصی و خانوادگی، در عرصه ملی و بین المللی نیز خسارت های زایدالوصفی ایجاد می کند.

پیرو انتشار نامه خانم محمدی، رسانه ها در تاریخ پنجم دی ماه خبر از دیدار خانم انسیه خزعلی، معاون امور زنان رئیس جمهور از زندان زنان و ملاقات او با زندانیان زن بدون ذکر نام زندان دادند. بر اساس این خبر، خانم خزعلی ادعاهای مطرح شده در مورد تجاوز به زنان را رد کرد و گفت:« ابدا چینن ادعاهایی که در رابطه با تجاوز به زنان مطرح می‌شود، صحت ندارد. مسئولان معاونت زنان به طور خصوصی و بدون حضور هیچ فردی با زنان به گفت و گو پرداختند.» او پیش از این دیدار و در طی اعتراضات اخیر از زندان زنان قرچک هم دیدار کرده بود.

بر اساس برخی مطالب دیگر که قبل از نامه اخیر خانم محمدی منتشر شده بود، سازمان زندان‌ها هم در شانزده آذر با انتشار اطلاعیه‌ای وجود مواردی مبنی بر تعرض به زنان زندانی را تکذیب کرده بود. به موازات تکذیبیه های یاد شده، در برنامه بیست و سی سیمای جمهوری اسلامی مورخ ۲۸ آذر ماه هم طی برنامه ای، ضمن گفتگو با برخی زندانیان زن در ندامتگاه زنان استان تهران زندان قرچک (شهر ری) که بعضا قبلا در زندان های دیگر نیز زندانی بوده اند، ادعاهای مطروحه در رابطه با تعرض رد شد و زندانیان طرح چنین مباحثی را موجب نگرانی خانواده ها و زیر سوال رفتن حیثیت خود عنوان کردند.

سوای صحت و سقم ادعای تعرض جنسی مطرح شده که مستلزم بررسی جدی و بدون فوت وقت دستگاه قضایی کشور و بررسی مستندات و مدارک از طرف کارشناسان است، چند نکته پیرامون موضوع مطروحه و واکنش هایی که برانگیخته، ضروری است:

نخست. قوه قضاییه مستقل یکی از نقاط امنیت و اعتماد عمومی مردم و ابزار مهم قدرت یک کشور است. با توجه به اینکه عدم توجه به ادعای مطروحه تاثیر جدی در مشوّه کردن چهره کشور در بین افکار عمومی داخل و خارج از کشور دارد، جای آن دارد که دستگاه قضایی به طور جدی به مستندات مورد اشاره خانم محمدی توجه و نتیجه را به اطلاع عموم برساند و با متخلفان احتمالی برخورد جدی کند. نرگس محمدی در نامه خود به بی تاثیر بودن دادخواهی زندانیان از حشمت‌الله حیات‌الغیب، رییس سازمان زندان‌های تهران، کاظم غریب آبادی مسئول حقوق بشر قوه قضائیه و زهره الهیان نماینده مجلس، اشاره کرده و گفته «با وجود گزارش کردن این موارد به مسئولان مربوطه، هیچگونه پیگیری از سوی آن‌ها صورت نگرفته است.» ضروری است که افراد یاد شده نیز دلایل عدم رسیدگی به دادخواهی زندانیان و به طور مشخص خانم محمدی را به اطلاع عموم برسانند. همچنین به دلیل یاد شدن از نام بیمارستان امام علی کرج در گزارش اخیر سی ان ان، تحقیقات مقتضی از کادر درمانی آن در مورد مستندات این برنامه صورت بگیرد.

دوم. رد ادعای تعرض و آزار زندانیان زن توسط مقامات مسئول بدون رسیدگی و توجه دقیق به همه شواهد و مدارک و گفتگو با شاکیان که طی روزهای گذشته توسط آنها بیان شده، به این معنی نیست که راهی به جز مراجع داخلی برای شاکیان و مدعیان برای طرح ادعاهایشان وجود ندارد. شکل گیری هیات حقیقت یاب شورای حقوق بشر از جمله نهادهایی است که در صدد بررسی این موضوع و دیگر موارد ارجاع طی اعتراضات اخیر ایران است. هزینه ای که جمهوری اسلامی ایران در مقابل سکوت و عدم مجازات متخلفان طی این سالها، خصوصا بعد از درگذشت مهسا امینی پرداخته، غیر قابل جبران و ورای تصور است. خوبست با بررسی دقیق همه ادعاها، از این فرصت برای رفع و یا پاسخ به شبهاتی که شکل گرفته استفاده شود.

چهارم. صدا و سیما در کنار مراجعه به یک زندان و گفتگو با زندانیان عمومی که نوعا قبل از این اعتراضات بازداشت شده اند، که البته عملی ارزشمند و در خور توجه است، ولی در وضع فعلی کمکی به رفع شبهه تعرض جنسی به معترضان اخیر نمی کند، خوبست برای شبهه زدایی پیرامون اتهامات وارده سراغ زنان و دختران زندانی در جریان اعتراضات اخیر برود و جهت راستی آزمایی ادعاهای مطروحه، مصاحبه هایی در این زمینه با آنها داشته باشد. گفتگوی «بدون تعارف» بیست و سی با خانم نرگس محمدی در رابطه با نامه های سیزده آذر و سوم دی ماه وی و درخواست مستندات او در مورد خانم های مورد اشاره در نامه هایش و گفتگو با آن خانم ها و دیگر شاکیان احتمالی نیز می تواند در حل این مشکل راهگشا و روشنگر باشد.

ششم. ارگان های مختلف کشور اعم از ستاد امر به‌معروف و نهی‌ از منکر یا مجلس شورای اسلامی یا نهادهای اجرایی، به عوض طرح مباحثی شبهه ناک و محرک خشم مردم، از جمله در خصوص جایگزین‌ کردن محرومیت اجتماعی زنان بی حجاب با گشت ارشاد، به بررسی منکراتی بپردازند که افکار عمومی را با عناوین مختلف جریحه دار کرده است.

در شرایطی که ایران بیش از همیشه نیازمند آرامش و ثبات و جلب رضایت مردم و حل مشکلات فزاینده اقتصادی و معیشتی و سیاسی کشور است، عدم رسیدگی و عدم برخورد با متخلفان در صورت اثبات موارد یاد شده مبنی بر تعرض و آزار جنسی زندانیان زن، به تشدید التهاب و نارضایی ها می انجامد. به باور نگارنده، عمق استراتژیک کشور تقویت حس امید و رضایتمندی و اعتماد سازی در میان مردم است. با بی توجهی به این عمق استراتژیک کشور را دچار بحران نکنید.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر