کد خبر: 147138
A

یک فعال سیاسی اصولگرا: نمره مثبتی به عملکرد دولت نمی‌دهم/ رئیسی در بدترین شرایط دولت را تحویل گرفت

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا گفت: من معتقدم دولت رئیسی نه راهبردهای اقتصادی مشخص شده که همه بتوانند بدانند و اظهار نظر کنند و نه کارگزاران مناسب برای رهبری و اجرای سیاست های اقتصادی خود دارد.

یک فعال سیاسی اصولگرا: نمره مثبتی به عملکرد دولت نمی‌دهم/ رئیسی در بدترین شرایط دولت را تحویل گرفت

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا در گفتگویی رسانه‌ای به نقد و بررسی عملکرد دولت رییسی پرداخته است که متن آن به شرح ذیل است:

برخی می گویند دولت آقای رئیسی بیشتر بر اساس منویات رهبری حرکت می کند این در حالی است که بیشتر شاهد عقب گرد دولت در تامین رفاه مردم هستیم. با این حال آنان که روحانی را به این دلایل مورد مواخذه قرار می دادند چرا در این آشفتگی اقتصادی سکوت کرده اند؟

ابتدا باید راجع به قسمت آخر سوال شما بگویم که انتقادها انجام می شود، برخی از دوستانی که جناح سیاسی شان با دولت آقای رئیسی تفاوت می کند، بر این باور هستند که انتقادی انجام نمی شود. من نمی خواهم بگویم انتقادات شما بیراه است، اما سکوت هم در کار نیست و چه ازطرف جریان مخالف ایشان و چه از طرف جریان موافق آقای رئیسی، انتقاد صورت می گیرد. این‌طور نیست کسانی که در زمان دولت قبل انتقادی کردند، الان سکوت کرده باشند.

ما باید دو موضوع را از یکدیگر تفکیک کنیم، اینکه یک دولتی اراده و بنا دارد که سیاست های رهبری را اجرا کند یک بحث است و بحث دیگر این است که توانایی دولتی که می خواهد این سیاست ها را اجرا کند چقدر است؟ این دو موضوع از هم جداست. به نظر بنده مجموع دولت آقای روحانی (منظور من شخص آقای روحانی نیست، مجموع دولت را می گویم) خیلی اراده جدی نداشتند برای اینکه آن سیاست هایی را که رهبری اعلام می کنند، دقیقا رسیدگی و پیگیری کنند تا اجرا شود. نه اینکه اصلا نداشته باشند، ولی تمایل و اراده زیادی برای عملیاتی شدن این سیاست ها وجود نداشت. اما در دولت آقای رئیسی به نسبت دولت آقای روحانی این اراده بیشتر است، البته نمی توان گفت در این دولت اراده کامل است، ولی بیشتر از دولت قبل است اما توانایی کمتر است. از این رو دولت آقای رئیسی برای اجرای منویات رهبری توانایی کمی دارد، اما انگیزه اش برای اجرا بیشتر است.

زمانی که روحانی ارز ۴۲۰۰ تومانی را مطرح کرد با انبوه انتقادات مواجه شد ولی این دولت نظیر همان کار را انجام داد و دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را تثبیت کرد. اما معترضان روحانی سکوت اختیار کرده اند؟

در اردیبشهت ۹۷ وقتی آقای روحانی ارز ۴۲۰۰ تومانی را اعلام کرد انتقادی نشد، این اواخر در دولت ایشان بود که درخواست ارز ۲۷ هزار تومانی آزاد زیاد شد، اعتراض بود که نرخ ارز خیلی پایین است. وقتی دولت آقای رئیسی در اردیبهشت امسال تصمیم گرفت ارز ترجیحی را کنار بگذارد، انتقادات بسیار زیادی توسط کارشناسان و اقتصاددانان به این طرح شد. برخی اعتقاد داشتند که به دلیل معیشت مردم ارز ۴۲۰۰ تومانی باید ادامه پیدا کند، برخی اعتقاد داشتند که حتما باید برداشته شود، چون فساد ارزی ایجاد می‌کند، برخی نیز اعتقاد داشتند قیمت ارز را باید بالا برد و مثلا از ۴۲۰۰ تومان ۱۰ هزار تومان بشود.من در مورد این که این سیاست درست یا غلط است بحث نمی کنم ولی دولت آقای رئیسی هم با یک چنین مشکلی مواجه است، الان دلار شده ۴۰ هزار تومان و این قیمت ۲۸۵۰۰ تومانی را روی ارز نیمایی گذاشته اند که این هم قاعدتا یک مقوله ای مانند همان ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد داشت.

دولت آقای رئیسی برای اجرای منویات رهبری توانایی کمی دارد، اما انگیزه اش بیشتر است/ موافق و مخالف به آقای رئیسی انتقاد می کنند

در حوزه های دیگر هم انتقاداتی به آقای روحانی می شد که الان کمتر شاهد آن هستیم مثلا در حوزه دارو رهبری فرموده اند در حال حاضر ۹۰۰ قلم دارو با کمبود مواجه ایم، و می بینیم حرکت خاصی در این خصوص از سوی دولت صورت نگرفته ولی انتقادی هم نمی شود؟

واقعیت این است که دولت آقای رئیسی در بدترین شرایط اقتصادی و همینطور سیاست خارجی دولت را تحویل گرفت. من اعتقاد دارم بر طبق آمار هیچ کدام از دولت های بعد از انقلاب از سال ۶۸ به بعد چنین دولتی را تحویل نگرفتند.

یعنی حتی از اواخر دولت احمدی نژاد و تحویل آن به آقای روحانی هم بدتر است؟

در حوزه اقتصادی را می گویم. شاخص های اقتصادی را نگاه کنیم می بینیم تورم ،رشد نقدینگی و تولید ناخالص داخلی و چند فاکتور دیگر در ابتدای دولت ها از زمان هاشمی تا پایان دولت روحانی چگونه بوده است. بنده اعتقاد دارم بدترین دولتی که به رئیس جمهور بعدی تحویل داده شد دولت روحانی بود. من منتقد جدی دولت آقای رئیسی هستم، من معتقدم دولت رئیسی نه راهبردهای اقتصادی مشخص شده که همه بتوانند بدانند و اظهار نظر کنند دارد و نه کارگزاران مناسب برای رهبری اجرای سیاست های اقتصادی خود دارد. من این جمله که به دولت روحانی انتقاد می کردند و حالا سکوت کرده اند، قبول ندارم. در مورد دارو وزیر بهداشت دومین کارت زرد را از مجلس گرفته است، آن هم از مجلسی که هماهنگ با آقای رئیسی است. این وزیر در آستانه استیضاح است، من می خواهم بگویم انتقادها وجود دارد ولی حالا کمتر یا بیشتر از عملکرد ضعیف کارگزاران اقتصادی دولت از معاون اول تا معاون اقتصادی و وزرای اقتصادی وجود دارد.

شما به ضعف دولت روحانی اشاره داشتید باید بگویم که در دولت اول روحانی و در سال ۹۵ رشد اقتصادی به عدد ۱۴.۲ درصد رسید و در حوزه سیاست خارجی هم ایشان موفق بودند.

من نگفتم سیاست خارجی ایشان بد بود، من گفتم در شرایطی که دولت را تحویل داد سیاست خارجی در بدترین شرایط بود.

با این همه به کارنامه آقای رئیسی نسبت به گذشته و شرایطی که گفتید چه نمره ای می دهید؟

بنده خیلی نمره مثبتی به عملکرد ایشان نمی دهم.

منبع: خبرآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر