کد خبر: 147533
A

جنتی: مردم هیچ اجباری را نمی‌پذیرند/ نباید اجازه دهیم هنرمندان از نظام فاصله بگیرند

وزیر ارشاد دولت روحانی می‌گوید: مردم نیاز به سرگرمی، تفریح و آرامش دارند. در حال حاضر سینما هیچ‌ رونقی ندارد، تئاتر رونق ندارد، در موسیقی کسی با علاقه به کنسرت نمی‌رود که گوش کند. همه این موارد نشان دهنده این است که وقتی کسی حالش خوب نباشد به دنبال هیچ کدام از اینها نمی‌رود.

جنتی: مردم هیچ اجباری را نمی‌پذیرند/ نباید اجازه دهیم هنرمندان از نظام فاصله بگیرند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ علی جنتی، وزیر ارشاد دولت دوازدهم، درباره تحولات اخیر در کشور گفت: برخورد سیاسی با هنرمندان نادرست است. هنرمندان به عنوان روشنفکرانی که خدا به هر کدام از آنها استعداد خاصی داده و این استعداد را پرورش دادند به فرد مورد علاقه مردم و جامعه تبدیل شدند و در هر صورت دارای محبوبیت مردمی هستند. در همه جوامع دنیا به هنرمندان خود، به عنوان قهرمانانی که نماد این کشور هستند نگاه می‌کنند و برای آنها احترام قائل هستند. البته در برخی زمان‌ها در کشور ما هم وضعیت به همین صورت بوده به این معنی که در آن وقت هنرمندان مورد تکریم و احترام بودند اما در برخی مقاطع مثل امروز برخوردهای دیگری با آنها می‌شود.

او افزود: سال ۹۲ که بنده به وزارت ارشاد رفتم، خانه سینما را بسته بودند و هنرمندانی که در عرصه سینما فعال بودند از فعالیت در خانه سینما ناامید بودند اما با تلاش‌های صورت گرفته خانه سینما باز شد، در آن زمان هنرمندان به بنده می‌گفتند که ۸ سال است پایمان را در وزارت ارشاد نگذاشتیم اما بعد از بازگشایی خانه سینما همه با علاقه آمدند، سینما راه افتاد و تعداد زیادی سینما ساخته شد که این حرفه به رونق افتاد. البته در حوزه‌های دیگر هم وضعیت به همین ترتیب بود.

جنتی ضمن یادآوری محبوبیت هنرمندان تصریح کرد: اکثر هنرمندان در فضای مجازی فالورهای میلیونی دارند امروز چگونه با هنرمندان یا ورزشکارانی که تا این اندازه محبوبیت دارند به این ترتیب برخورد می‌کنند؟ وقتی کرامت این افراد را نگه نداشتید، برخوردهای نامناسب با آنها کردید، آنچه در ذهن و سلیقه خودتان است را به عنوان نظام به آنها تحمیل کردید، مسلم است که این هنرمندان و ورزشکاران زیر بار تحمیل نمی‌روند و تنها نتیجه چنین اقداماتی این می‌شود که شما نفرت پراکنی کردید. در حقیقت وقتی فضای بسته به وجود می‌آورید و هنرمند دچار اختناق شد و نتوانست نفس بکشد، می‌رود در فضایی که بتواند تنفس بکشد. می‌گویند وقتی راهی رفتید و احساس کردید اشتباه کردید که اشتباه است هر زمان که از آن راه برگشتید به نفع است.

وزیر سابق ارشاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: باید به فکر بود که هنرمندان را به نظام برگردانیم، اجازه ندهیم که از نظام فاصله بگیرند و سیاست‌هایی در پیش بگیریم که هنرمندان بتوانند نیازهای جامعه را برطرف کنند. در هر صورت مردم نیاز به سرگرمی، تفریح و آرامش دارند. در حال حاضر سینما هیچ‌ رونقی ندارد، تئاتر رونق ندارد، در موسیقی کسی با علاقه به کنسرت نمی‌رود که گوش کند. همه این موارد نشان دهنده این است که وقتی کسی حالش خوب نباشد به دنبال هیچ کدام از اینها نمی‌رود. در صدا و سیما و تلویزیون هم که وضعیت به آن صورت است و نمی‌دانم چقدر بیننده دارد. لذا در این شرایط طبیعی است که به تدریج فاصله مردم زیاد شود. از این رو باید سعی کنیم که پیوند مردم با نظام را محکم کنیم.

جنتی تاکید کرد: زمانی که در وزارت ارشاد بودم مثل امروز با هنرمندان برخورد نمی‌کردم و برخی از آنها هم که مشکلاتی برایشان پیش می‌آمد بر حسب وظیفه می‌رفتیم صحبت می‌کردیم و مشکلات آنها را حل می‌کردیم. همچنین خرده‌گیری های بی‌جهت انجام نمی‌دادیم به عنوان مثال به هنرمندان نمی‌گفتیم ۲۰ دقیقه از این فیلم را حذف کنید یا آن مقدار از فیلم را اصلاح کنید.

او در ادامه افزود: سینما با تلویزیون فرق می‌کند و اگر صدا و سیما یک دستگاه دولتی است، بودجه آن را هم دولت می‌دهد اما سینما مربوط به بخش خصوصی است یعنی یک فیلمساز با پول شخصی خودش فیلمی ساخته بر همین اساس نمی‌شود آن سلیقه‌ها و مواردی که در صدا و سیما اعمال می‌شود در سینما هم اعمال شود این کار غیرممکن است. در هر صورت باید فضا را بازتر کنند که مردم تفریح کنند. بنده شب‌ها که سریال‌های صدا و سیما را مشاهده می‌کنم دو تا سریالی که بتواند مخاطب را میخ کوب کند وجود ندارد.

جنتی در واکنش به اظهارات اخیر وزیر ارشاد مبنی بر اینکه دولت آماده حمایت از کنسرت‌ها است، یادآور شد: مردم هیچ اجباری را نمی‌پذیرند.

منبع: منیبان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر