کد خبر: 147793
A

ترجمه کیهان از سخنان استاد دانشگاه آمریکایی/ غرب چون از مذاکره مایوس شده از اغتشاشگران حمایت می کند

یک کارشناس غربگرا اذعان کرد: غرب چون از مهار ایران از طریق مذاکره مأیوس شده، دست به حمایت از اغتشاشات برای تضعیف ایران زده است.

ترجمه کیهان از سخنان استاد دانشگاه آمریکایی/ غرب چون از مذاکره مایوس شده از اغتشاشگران حمایت می کند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ شیرین‌ هانتر استاد دانشگاه جورج تاون واشنگتن در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: هر زمان ایران در موقعیت ضعیف قرار می‌گیرد، همسایگانی که نسبت به تهران احساس خوبی ندارند سعی می‌کنند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. در حال حاضر ناآرامی‌های ایران، همسایگان بدنیت را گستاخ کرده تا آرزوهای خود برای فروپاشی ایران را عملی کنند.

وی گفت: این‌طور به نظر می‌رسد که کشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌اند که مهار ایران و تشویق تهران به تجدیدنظر در سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از راه گفت‌وگو و توافق امکان‌پذیر نیست. چندی پیش امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت که غرب باید راه دیگری برای مهار ایران برگزیند. ناآرامی‌های داخلی ایران نیز اروپا را به سخت‌گیری بیشتر در قبال تهران تشویق کرده است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که در همین راستا نیز موضوع پرونده پادمانی ایران به دومین قطعنامه شورای حکام آژانس منجر شده، آیا غرب اراده‌ای دارد تا تنش را به اوج برساند، گفت: البته پیش‌بینی جمع‌بندی غرب آسان نیست. به نظر من در غیاب اقدامی برای تنش‌زدایی امکان بالا رفتن تنش‌ها زیاد است اما اوج تنش که روی میز آمدن گزینه نظامی است، بیشتر به اسرائیل و آمریکا بستگی دارد.

هانتر همچنین در پاسخ به این سؤال که در کنار تنش موجود با غرب، امروز تهران با تنش در روابط با جمهوری آذربایجان و همچنین عربستان دست و پنجه نرم می‌کند، چه مولفه‌هایی چنین شرایطی را رقم زده‌اند، گفت: هر زمان ایران در موقعیت ضعیف قرار می‌گیرد، همسایگانی که نسبت به تهران احساس خوبی ندارند سعی می‌کنند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. در حال حاضر ناآرامی‌های ایران، همسایگان بد نیت را گستاخ کرده تا آرزوهای خود برای فروپاشی ایران عملی کنند. آذربایجان نیز بیشتر تحت تحریک اسرائیل و ترکیه می‌خواهد اهداف پان‌ترکیسم خود را عملی کند. همسایگان ایران به ویژه عربستان و امارات هم می‌خواهند که ایران تجزیه و به شکل افغانستان دربیاید.

این عنصر غربگرا و فعال در حوزه براندازی نرم، گفت: مشکل اصلی سیاست خارجی ایران در چند دهه گذشته این بوده که مبتنی بر منافع ملی و با توجه به واقعیات منطقه‌ای و بین‌المللی نیست. بسیاری از مشکلات و چالش‌های ایران خودساخته است. صریح بگویم که ادامه این وضع و برتری دادن به اهداف ایدئولوژیک به جای کوشش در تامین منافع ایران، دشمنان و رقبای ایران را بیش از پیش گستاخ خواهد کرد.

اظهارات این مهره سیاسی غرب، در واقع ترجمه پیام تهدید غربی‌هاست مبنی بر این که اگر باج‌های دیگری مانند برجام ندهید، ما سیاست‌های آشوب‌افکنانه را در پی می‌گیریم. در واقع، شیطنت اخیر غربی‌ها برآمده از آسیب‌ها و خسارت‌های روند برجام در القای (نادرست) ضعف ایران است. مشابه این روند، پس از شکست فتنه سبز و تشویق غرب به انجام تحریم‌های فلج‌کننده توسط برخی سران و حامیان فتنه سبز بود.

اما روشن است که ایران همان‌گونه که توانست نقشه مهارغرب از طریق تحریم و بی‌ثبات‌سازی و تحمیل مذاکره را در هم بشکند و ضربات راهبردی به غرب بزند، بعد از این هم خواهد توانست به مسیر موفقیت‌ها و پیروزی‌ها ادامه دهد. ضمن این که نقشه آشوب هم با درایت مردم دچار شکست فاحش حداکثری شده است.

این نکته هم گفتنی است که علت شکست و بن‌بست برجام، عهدشکنی دولت‌های اوباما، ترامپ و بایدن، افزایش تحریم‌ها برخلاف برجام و زیر پا گذاشتن توافق بود و در دو سال اخیر هم دولت آمریکا حاضر نشد تعهد و تضمین محکمی برای لغو تحریم‌ها و عدم تکرار عهدشکنی ارائه کند.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر