کد خبر: 148339
A

روزنامه گردی #دیدبان_تاریخ ۸ بهمن ۱۳۵۷؛

هنری کیسینجر؛ آمریکا هیچگاه متعهد مفیدتر از شاه نداشته است.

روزنامه گردی #دیدبان_تاریخ ۸ بهمن ۱۳۵۷؛

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ تیتر یک چاپ سوم روزنامه ۱۲ صفحه ای آیندگان در ۴۳ سال قبل امروز، یکشنبه ۸ بهمن سال ۱۳۵۷ اختصاص دارد به ملاقات احتمالی بختیار با آیت الله خمینی در پاریس. بختیار گفته است اعتقاد صادقانه دارم رهبری حضرت آیت الله خمینی و رای ایشان می تواند راهگشای مشکلات امروزی ما باشد. خبرها از رفتن فرزندان شاه از آمریکا به مغرب حکایت دارد و شاه هم گفته است روزی که بخواهم سکوتم را خواهم شکست. تاخیر افتادن ۴۸ ساعته بازگشت امام به کشور، دستگیری ۵ روزنامه نگار و خودداری ۸ نماینده از رفتن به مجلس از اهم خبرهای دیگر این جریده هستند. در صفحه دوم روزنامه امروز به نقل قولی از هنری کیسینجر وزیر خارجه سابق آمریکا درباره رخدادهای ایران بر می خوریم که در ادامه شما را به خواندن این مطلب دعوت می کنیم؛

نیویورک- خبرگزاریها؛ هنری کیسینجر وزیر خارجه سابق آمریکا در ضیافت شام حزب جمهوری خواه این کشور در نیویورک گفت؛ آمریکا تا اندازه ای مسئول فشارهایی است که شما را از این کشور بیرون راند. کیسینجر گفت؛ به رغم این حقیقت که این کشور هیچگاه یک متعهد مفیدتر از شاه نداشته است، آمریکا نسبت به ایران غفلت کرد و یادآور شد آشوب کنونی ایران خطر بزرگی برای توازن سیاسی، اقتصادی و استراتژیکی جهان به شمار می رود‌. او افزود؛ ما (آمریکایی ها) به عنوان یک کشور تا اندازه ای در تبدیل اوضاع نا آرام ایران به اوضاع انقلابی در این کشور مسئولیت داریم. 

هر چند کیسینجر استاد سابق دانشگاه هاروارد، شاه را یک حاکم خودکامه خواند، گفت؛ تنها اشتباه او تمایلش به امروزی کردن بسیار سریع کشور عقب افتاده اش بود و همین تمایل سبب سقوطش شد. وزیر خارجه سابق آمریکا تاکید کرد؛ آمریکا نباید نسبت به ایران بی تفاوت باشد و افزود؛ ما در جهان آنقدر دوشت نداریم که بتوانیم نسبت به سرنوشت کشورهایی که سالیان دراز از سیاست های ما پشتیبانی کرده اند بی قید باشیم.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

IMG_20230128_095148_842

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر