کد خبر: 149090
A

نماینده تام الاختیار آیت الله العظمی سیستانی: کسانی که زنان را محدود کرده و نادیده می گیرند، درک درستی از اسلام ندارد/ در معرض دید جهانیان هستیم، مراقب آبروی اسلام باشیم

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی: اگر خدایی ناکرده در درون جامعه شیعه شکاف باشد یا همدیگر را تحمل نکنیم، یا فساد و فقر و ظلم در درون جامعه شیعه باشد یا ناکارآمدی و عقب ماندگی و بی قانونی یا دروغ و بی اخلاقی و جهل بیداد کند، این خسارتی بزرگ و جبران ناپذیر است و تا سالها شیعه را در انفعال قرار خواهد داد.

نماینده تام الاختیار آیت الله العظمی سیستانی: کسانی که زنان را محدود کرده و نادیده می گیرند، درک درستی از اسلام ندارد/ در معرض دید جهانیان هستیم، مراقب آبروی اسلام باشیم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی، در ادامه سفر خود به اندونزی که با استقبال وسیع موجه شد، با سران ادیان و مذاهب این کشور از جمله  شورای عالی مجلس العلمای اندونزی و اسقف اعظم اندونزی و شخصیت های دانشگاهی (دانشگاه حسن الدین و علاء الدین ماکاسار) دیدارهای مهمی را به انجام رساند.

پیروان ادیان الهی بیش از هر زمان نیازمند گفت و گو و همفکری هستند

نماینده تام الاختیار حضرت آیت الله سیستانی در دیدار با اسقف اعظم کلیسای اندونزی بر اهمیت گفت و گوی بین دینی و مشترکات تعالیم حضرت مسیح (ع) و پیامبر اکرم (ص) تاکید کرد و اظهار داشت: پیام همه پیامبران الهی، توحید و عدالت و معنویت بوده است. در دنیایی که متاسفانه تلاش های فراوانی برای نفی و تضعیف معنویت صورت می گیرد و در دنیایی که غفلت از انسانیت و اخلاق از سوی مراکز مادی گرا پمپاژ می شود و عدالت و آزادی قربانی می شود یا به شکل سیستماتیک و هد فمند خداناباوری ترویج می گردد، پیروان ادیان الهی بیش از هر زمان نیازمند گفت و گو و همفکری هستند و این همان نکته ی مهمی است که در دیدار تاریخی حضرت آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان با پاپ فرانسیس در نجف اشرف هم به آن تاکید شد. ما باور داریم که راه نجات نهایی بشر در توحید و معنویت است. ما باور داریم که به جای تنش های بی حاصل بین دینی، باید به هم فکری و هم افزایی برای دعوت آحاد انسان به توحید و آنچه پیامبران اولوالعزم فراخوانده اند، اهتمام ورزید.

حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی ادامه داد: برای نخستین بار به این کلیسا آمده ام تا تاکید خود به گفت و گو و همزیستی انسانی را یادآور شده باشم. می دانیم، از شکاف بین ادیان است که افراد یا جریاناتی سوء استفاده می کنند و به حریم مقدسات تعدی می کنند یا پیروان ادیان را در تنگنا قرار می دهند. پیروان ادیان باید هوشیار باشند و مراقب کسانی که از دین سوء استفاده می کنند یا علیه بی گناهان خشونت می ورزند و یا رفتارهای نادرست خودشان را توجیه می کنند، باشند. همه می دانیم حقیقت دین، انسانیت و اخلاق و معنویت و صلح است و آنچه ماهیت انسانی و اخلاقی ندارد، دینی نیست. آنچه افراطیون به نام دین و با سوء استفاده از دین انجام می دهند، ربطی به دین ندارد و نباید ادیان الهی و پیروان راستین ادیان و مذهب را به دلیل اقدامات افراطیون متهم ساخت. نه آنچه داعش و تکفیریها انجام دادند، ربطی به اسلام  دارد و نه قرآن سوزی آن کشیش مسیحی، ربطی به مسیحیت. این اقدامات یا توطئه است یا خیانت و یا جهل.

شیعه و سنی روابطی داشته باشیم که حریم اسلام در جهان پر فراز و نشیب امروز را حفظ کند

حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی در دیدار با سران اهل تسنن از جمله امام جمعه مسجد مرکزی جاکارتا پروفسور نصرالدین عمر نیز تاریخ صدر اسلام را مورد اشاره قرار داد و افزود: از معجزات پیامبر اکرم (ص) آن است که در جامعه ای که در آتش جهل و عقب ماندگی و غفلت و تبعیض و شکاف های طبقاتی می سوخت، چنان تحول عظیمی ایجاد کرد. بعثت که ما در آستانه آن هستیم، تحولی بود که منشاء شکوهمندی های فراوان در اندیشه و رفتار بخش بسیار بزرگی از جغرافیای آن روز شد و تمدنی عظیم به نام تمدن اسلامی را برساخت. تمدنی که از مکه و مدینه سر برافراشت و در طی قرون در چهار گوشه جهان طنین انداز شد و اینک می بینیم در جنوب شرقی آسیا با هزاران کیلومتر فاصله از حجاز آن زمان، در کشوری به نام اندونزی بزرگترین کشور اسلامی شکل گرفته است.

شهرستانی یادآور شد: همه ما اعم از سنی و شیعه باید قدردان این موهبت الهی باشیم و با روابط عمیق و صفوف متحد، الگویی بایسته از روابط بین اسلامی را شکل دهیم. روابطی داشته باشیم که حریم اسلام در جهان پر فراز و نشیب امروز را حفظ کند و آبروی مسلمین و منشاء امید و صلح باشد. شایسته است که هر یک از ما به سهم خود با تلاش های خود اجازه ندهیم که بدخواهان با افشاندن بذر نفاق در شکاف های مذهبی، بهره ی خود را بببرند. البته در این جهت، گام هایی که رهبران اسلامی یا کارگزاران دولت ها در جهت همگرایی بر می دارند بسیار موثر است. همچنین آنچه در سرزمین های اسلامی می گذرد، بر سرنوشت اسلام در جهان تاثیر مستقیم دارد. اگر در سرزمین های اسلامی شاهد امور مذمومی نظیر تفرقه یا ظلم و تباهی و فقر و دیکتاتوری و سرکوب نسبت به عموم مردم یا زنان و جوانان به دلیل تفاوت های فکری یا برداشت های غلط حاکمان از اسلام باشیم، حفظ امید در میان مسلمانان و حفظ وجهه مسلمین بسیار دشوار خواهد بود. جامعه مسلمین وقتی اسلامی است که  همه اقشارش سرزنده و خلاق بوده و  در تولید علم و فرهنگ و در اخلاق و قانون و معنویت و عدالت و پیشرفت و کسب رضایت عموم مردم سرآمد باشد.

دنیای امروز دنیای رسانه است و همه ما هر جا هستیم در معرض دید جهانیان هستیم

حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی همچنین در دیدارهایی که با مراکز شیعه ماساکار از جمله خانم مرلی بانوی سرشناس شیعه اندونزی و جمعی بزرگ از بانوان شیعه این کشور داشت از تلاش های خالصانه صورت گرفته برای تبیین و ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام  تقدیر کرد و یادآور شد:  رییس حوزه از دشواری ها و کارشکنی ها در برابر شیعیان از جمله مزاحمت های وهابی ها در شب های عاشورا سخن گفت و این که چگونه با همبستگی توانسته اند مراسم خود را برگزار کنند. آری اگر به تاریخ شیعه نگاه کنیم به روشنی در می یابیم که از روز نخست، اهل بیت علیهم السلام با کارشکنی ها و عداوت های مخالفان مواجه بوده اند. اما ایشان با شکیبایی و فداکاری های مثال زدنی و با حکمت و تدبیر و سیره ی نورانی خود، مکتب تشیع را به ما معرفی کردند و اجازه ندادند اسلام حقیقی در دل تنگناهای تاریخ محو شود. پیامبر اکرم (ص) ما را به قرآن و عترت سفارش فرمودند و ما نیز امروز باید بر همان مسیر حرکت کنیم. همچنان که در جلسات دیگر عرض شد، تاکید می کنم ما راه موفقیتمان همان راهی است که امام صادق (ص) سفارش کردند و باید در همه ی شئون آبروی اهل بیت علیهم السلام باشیم. ما شیعیان هر جا هستیم، باید در صداقت و در حسن خلق، در رعایت قانون، در مراعات حقوق دیگران، در اخلاق خانواده، در علم و هنر و فرهنگ و در تلاش و تدبیر و در اقتصاد و تکنولوژی و … سرآمد باشیم. شیعه باید بدرخشد و از نور آن همه بشریت بهره مند شوند. چه آنجا که جمعیت شیعه محدود تر است نظیر اندونزی و مالزی و چه آنجا که شیعه اکثریت و وسیع  است نظیر ایران و عراق و بحرین و آذربایجان و  لبنان و …. همه جا باید جامعه شیعه سرآمد باشد. دنیای امروز دنیای رسانه است و همه ما هر جا هستیم در معرض دید جهانیان هستیم و مطمئن باشیم اگر چنان عمل کنیم که مد نظر اهل بیت علیهم السلام است، اسلام و تشیع سرفراز خواهند بود و اگر ضعف و کاستی و بی تدبیری از ما بروز کند، آثار نهایی آن متوجه حیثیت اسلام و تشیع خواهد شد.

ما باید با یگدیگر همبستگی و همدلی داشته باشیم و عالی ترین نمونه جامعه انسانی و اسلامی را به ظهور برسانیم. جامعه شیعه باید در تحمل و مدارا و در گفت و گو و تعامل و در تدبیر و حکمت و در مردم داری و سلامت و در سواد و علم و نوآوری و خدمت به بشریت نمونه باشد و پیشرفته ترین جوامع بشری را شکل دهد. اگر خدایی ناکرده در درون جامعه شیعه شکاف باشد یا همدیگر را تحمل نکنیم، یا فساد و فقر و ظلم در درون جامعه شیعه باشد یا ناکارآمدی و عقب ماندگی و بی قانونی یا دروغ و بی اخلاقی و جهل بیداد کند،  این خسارتی بزرگ و جبران ناپذیر است و تا سالها شیعه را در انفعال قرار خواهد داد.

شیعه اگر مانده است به برکت مجاهدت های علی (ع) و فاطمه زهرا (س) در کنار هم و نسل آن دو بزرگوار است

نماینده تام الاختیار حضرت آیت الله سیستانی ادامه داد: وقتی می بینم بانوان شیعه با این عشق و عواطف و ایمان کوشش می کنند تا فرزندانی رشید تربیت کنند و مراکز شیعی را فعال و سرزنده نگاه دارند، به آینده امید وار می شوم. این بانوان می خواهند پیروان راه حضرت خدیجه (س) و فاطمه زهرا (علیها سلام) و زینب (س) باشند و می خواهند نشان دهند که بانوان شیعه از بهترین پشتیبانان دین و مذهب هستند و انصافا همین گونه هستند و نسل برجسته ای نیز پرورش داده اند. این بانوان محترمه هم در موسسات شیعی فعالیت های درخشانی دارند و هم در خانواده های خود، محور عاطفه و ایمان و تربیت صحیح فرزند هستند  و هر خانواده را به مدرسه ای برای تبیین فرهنگ اهل بیت تبدیل می کنند.

هرمذهبی که بانوان را نادیده بگیرد یا نسل جوان خود را فراموش کند، و به دست خود بخش عظیمی از سرمایه انسانی و فکری و عاطفی خود را کنار گذاشته و آینده خود را تخریب کرده است. در این ایام ولادت حضرت علی (ع) عرض می کنم، شیعه اگر مانده است به برکت مجاهدت های علی (ع) و فاطمه زهرا (س) در کنار هم و نسل آن دو بزرگوار است. شیعه قدر زنان را می شناسد و هرگز زنان را نادیده نمی گیرد و مانع رشد و تحصیل ایشان نمی شود. آنان که در برخی جوامع به نام اسلام چنین می کنند، درک درستی از اسلام ندارند. خانواده شیعه، خانواده الگو است.

من بر خلاف برخی نگرانی ها که بعضی دارند به جوانانمان و نسل های آینده که در دامان این بانوان مومنه پرورش پیدا می کنند، اطمینان دارم و به یاری خداوند، می دانم آینده ی تشیع روشن است و این پرچم روز به روز برافراشته تر خواهد شد.  فقط مراقب باشیم اسیر غرور یا غفلت یا افراط و تفریط یا سطحی نگری نشویم و همبستگی و عقلانیت و علم و ایمان را تومان دنبال کنیم و از همه ظرفیت شیعه استفاده کنیم. مطمئن باشید مخالفان راه به جایی نخواهند برد کما این که در گذشته هم نبردند. امروز سخت تر از دوران تلخی که ائمه ما را به شهادت می رساندند نیست، فقط باید به وظایمان وقوف داشته باشیم و با اتکال به خداوند منان، و با عقل و درایت مکتب را پیش ببریم.

منبع: شفقنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر