کد خبر: 149388
A
دیده‌بان ایران بررسی کرد؛

طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس به کجا رسید؟ /تعداد نماینده کدام استان‌ها بیشتر میشود؟/ رشیدی کوچی: ۴۰ نفر به تعداد نمایندگان مجلس اضافه می شود

رشیدی کوچی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درباره طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس به سایت دیده‌بان ایران گفت: طی ۲۰ سال اخیر تعداد نمایندگان افزایش نداشته، بنابراین تصمیم بر آن شد تا طرحی را بررسی کنیم که در نهایت در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس مصوب شد تا تعداد ۴۰ نفر را به تعداد فعلی اضافه کنیم.

طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس به کجا رسید؟ /تعداد نماینده کدام استان‌ها بیشتر میشود؟/ رشیدی کوچی: ۴۰ نفر به تعداد نمایندگان مجلس اضافه می شود

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛در اصل ۶۴ قانون اساسی ایران آمده است: تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲۷۰ نفر است و از تاریخ همه‌ پرسی سال ۱۳۶۸ هجری شمسی پس از هر ۱۰ سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر ۲۰ نماینده می تواند به تعداد نمایندگان اضافه شود. برای اولین بار در سال ۷۸ با لایحه دولت، تعداد نمایندگان مجلس از ۲۷۰ نفر به ۲۹۰ نفر رسید؛ حدود ۲۰سال است که تعداد نمایندگان افزایش نداشته است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها این موضوع را مطرح و در مهر ماه سال جاری کلیات این طرح تصویب شد و ۱۸ دی ماه بررسی نهایی طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه و افزایش تعداد نمایندگان را با حضور کارشناسی از مرکز پژوهش‌ها و دستگاه‌های اجرایی در دستور کار قرار گرفت که در طرح مذکور قرار شد ۴۰ نماینده برای محدوده حوزه‌های انتخابیه اضافه شوند. بر اساس مصوبه کمیسیون قرار است به آذربایجان غربی یک نفر، اصفهان ۲ نفر، البرز ۳ نفر، بوشهر یک نفر، شهرستانهای تهران ۴ نفر قطعی و ۲ نفر ذخیره، چهارمحال و بختیاری یک نفر، خراسان جنوبی یک نفر، خراسان رضوی ۲ نفر، خراسان شمالی یک نفر، خوزستان ۲ نفر، سیستان و بلوچستان ۳ نفر، فارس ۲ نفر، قزوین یک نفر، قم یک نفر، کردستان یک نفر، کرمان ۳ نفر، کرمانشاه یک نفر، گلستان یک نفر، مازندران یک نفر، مرکزی یک نفر، هرمزگان ۲ نفر، یزد ۲ نفر و لرستان یک نفر به تعداد کرسی نمایندگان این استان‌ها افزوده شود.

جلال_رشیدی_کوچی

جلال رشیدی کوچی؛ عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفتگو با سایت دیده‌بان ایران درباره طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس گفت: طبق قانون اساسی کشور بایستی هر ۱۰ سال یکبار ۲۰ نماینده باید به تعداد نمایندگان مجلس افزوده شود با توجه به اینکه طی ۲۰ سال اخیر تعداد نمایندگان افزایش نداشته است تصمیم بر آن شد تا طرحی را مورد بررسی قرار دهیم و در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس مصوب شد تا تعداد ۴۰ نفر را به تعداد فعلی اضافه کنیم.

عضو کمیسیون شوراها ادامه داد: بر اساس برخی شاخص‌ها مثل جمعیت، پراکندگی و وسعت جغرافیایی این طرح تصویب شد و قرار است حوزه‌های انتخابیه‌ای که این ۳ شاخص را دارند به تعداد نمایندگان‌شان افزوده شود البته باید تاکید کنم که از هیچ حوزه انتخابیه‌ای نماینده‌ای کم نشده است ولی با این حال نیز برخی از استان‌ها بر اساس ۳ شاخص مطرح شده تعداد نمایندگان‌شان بیشتر بود.

 نمایندگان مجلس نباید نگاه منطقه ای داشتته باشند 

رشیدی کوچی در تشریح این طرح به دیده بان ایران گفت: خواهش ما از نمایندگان این است که نگاه منطقه‌ای به این طرح نداشته باشند زیرا این یک طرح ملی است اغلب نمایندگان دوست دارند که به تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه‌شان افزوده شود تا شاید بتوانند دوره بعدی خود را تضمین کنند. نمایندگان باید کمک کنند تا این طرح اجرایی شود زیرا موضوع، موضوعی ملی است پس باید نگاه‌مان هم ملی باشد.

این نماینده مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: در حال حاضر بررسی طرح در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس برگزار شده و کارشناسان مرکز پژوهش ها و نمایندگان دستگاه های اجرایی با حضور در کمیسیون طرح را مورد بحث و بررسی قرارداده اند.

حوزه انتخابیه پردیس از تهران جدا می شود

بنابر گزارش دیده بان ایران، محمدصالح جوکار در تشریح جلسات کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره «طرح افزایش تعداد نمایندگان» گفته بود: در نشست امروز کمیسیون طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اصلاح جدول حوزه های انتخابیه با حضور کارشناس مرکز پژوهش ها و نمایندگان دستگاه های اجرایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این جلسه تعدادی از نمایندگان استان‌ها از جمله نمایندگان استان‌های تهران، همدان، خوزستان و فارس اعتراضاتی در خصوص افزایش تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه خود مطرح کردند.

به گفته نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی، در نهایت مقرر شد که تغییراتی در تعداد نمایندگان استان تهران ایجاد نشود اما احتمالا حوزه انتخابیه پردیس از تهران جدا شود. کارگروه تخصصی مجدد این موضوع را بررسی خواهد کرد تا تصمیم نهایی در صحن کمیسیون اتخاذ شود.

منبع: سایت دیده بان ایران 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر