کد خبر: 149460
A

ملائک سفیر اسبق ایران در چین:توافق 25 ساله ایران و چین تا امروز هیچ اثری نداشته/ این توافق در حال موت است

حسین ملائک: روابط ایران با چین در تفاهم نامه در حال موت ۲۵ ساله میان ۲ کشور با محوریت نفت بوده است و سرمایه گذاری ها قرار بود با این شرایط انجام شود درواقع نفت باید پشتوانه پروژه ها باشد اما چون نفت ایران دچار مشکلات تحریمی است و به علت تحولات روسیه که اکنون بازار نفت را در دست دارد، مقداری شرایط برای پروژه های ایران سخت شد.

ملائک سفیر اسبق ایران در چین:توافق 25 ساله ایران و چین تا امروز هیچ اثری نداشته/ این توافق در حال موت است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حسین ملائک، سفیر اسبق ایران در چین در رابطه با علت عدم وجود چشمگیر سرمایه گذاران چینی در بازار ایران بعد از تفاهم نامه ۲۵ ساله اظهار کرد: روابط ایران با چین در تفاهم نامه در حال موت ۲۵ ساله میان ۲ کشور با محوریت نفت بوده است و سرمایه گذاری ها قرار بود با این شرایط انجام شود درواقع نفت باید پشتوانه پروژه ها باشد اما چون نفت ایران دچار مشکلات تحریمی است و به علت تحولات روسیه که اکنون بازار نفت را در دست دارد، مقداری شرایط برای پروژه های ایران سخت شد.

وی با بیان اینکه چینی ها در معاملات اقتصادی دچار عادت های ایرانی شدند گفت: ما هیچ فرصتی به چینی ها برای سرمایه گذاری ارائه ندادیم و چینی ها هم دچار دلال بازی ایرانی ها شدند و منافع دلال بازی باب طبع آنها شده است ضمن اینکه توافق ایران و چین تا امروز هیچ اثری نداشته که بخواهد حفظ شود.

ملائک افزود: در ایران متاسفانه مدیران کشور چیزی را به عنوان یوزانس و فایننس به عنوان سرمایه گذاری جا انداخته اند؛ در حالی که این دو یک نوع خرید است ولی خرید نقدی نیست بلکه خرید به شکل اعتباری انجام می شود، و سرمایه گذاری محسوب نمی شود.

سفیر سابق ایران در چین تصریح کرد: در این جور معاملات، چینی ها ید طولایی دارند و تعداد زیادی از چیزهایی که به ما فروخته اند به عنوان یوزانس و فایننس است و گفته شده که این ها سرمایه گذاری در کشور است در حالی که پس از توافق سرمایه گذاری از سمت چینی ها فقط دو الی سه نمونه داریم که خیلی هم کوچک هستند ، به عنوان مثال ۱ پروژه در بندر انزلی داشتیم که در مورد دخانیات بود و دیگری هم ظاهرا در تولید برق در سمت کرمان است که گفته می شود پول چینی در ایران تبدیل به ریال و ریال تبدیل به کالای ساختمانی شده است و آن جا پروژه ای استارت شده است.

وی افزود: باری دیگر چینی ها به آبادان آمدند که مرکزی تجاری محسوب می شود و پول چینی و لوازم ساختمانی چینی به کشور وارد شد و ساختمانی برای خودشان ساختند که گمرک ایران این قدر کارشکنی کرد و مانع آنها شد که چینی ها پروژه را رها کردند و رفتند .

ملائک تاکید کرد: در واقع به جز یوزانس و فایننس سرمایه گذاری مستقیم از طریق چینی ها در ایران وجود ندارد یا به صورت خیلی محدود شاهد آن هستیم و علت آن هم قوانین و مقررات ما و محیط نا مطلوب سرمایه گذاری خارجی در ایران است ، سرمایه گذاری خارجی نحوه انتقال و برداشت پول برایش مهم است اما ایران به لحاظ تحریم های بانکی که دارد اجازه نمی دهد فردی که سرمایه گذاری می کند سود و پول اش را بردارد، بنابراین ما هیچ پروژه درست و کارآمدی به عنوان سرمایه گذاری خارجی در ایران نداریم. در حال حاضر هم افغانی ها بهترین سرمایه گذاری های خارجی در ایران هستند آن هم به دلیل این که داخل بازار ما ادغام شده اند و کار می کنند اما سرمایه افغانی در ایران حرف اول را می زند .

سفیر سابق چین در مورد تفاوت سرمایه گذاری چینی ها در کشورهای دول خلیج فارس در قیاس با ایران گفت: هزار درصد بهتر از ایران است و اصلا قابل قیاس با ایران نیست. سرمایه گذاری خارجی باید سرمایه اش را بیاورد و تبدیل به ارز محلی کند و پروسسینگ انجام بدهد، کالایی تولید کند و بتواند پول و سرمایه اش را ببرد اما در ایران این شرایط وجود ندارد. سرمایه گذار پول به ایران می آورد اما نمی تواند پولش را ببرد و مجبور می شود درآمدش را در ایران سرمایه گذاری کند به عنوان مثال پروژه ایرانسل از مهم ترین هاست که در بخش آفریقای جنوبی سرمایه بلوکه شده بود و در مدت محدودی که برجام امضا شد توانستند فقط بخشی از سرمایه را خارج کنند.

منبع: انتخاب

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر