کد خبر: 149556
A

گاردین: ایران در حال ظهور به عنوان یک رهبر جهانی در تولید پهپادهای ارزان قیمت و کشنده است

آمریکا می‌گوید ایران به دلیل جنگ اوکراین به یک تولیدکننده جهانی پهپاد تبدیل شده است.

گاردین: ایران در حال ظهور به عنوان یک رهبر جهانی در تولید پهپادهای ارزان قیمت و کشنده است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ به نقل از گاردین، در حالی که ایالات متحده به دنبال حمایت گسترده تر از تحریم ها علیه تهران است، اطلاعات از طبقه بندی خارج شده آمریکا نشان می دهد که ایران از جنگ اوکراین به عنوان ویترینی برای فناوری های خود استفاده می کند و این کشور در حال ظهور به عنوان یک رهبر جهانی در تولید پهپادهای ارزان قیمت و کشنده است.

گاردین در ادامه نوشت: تحلیلگران آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نشان دادند که چگونه ایران از یک بازیگر پهپادی منطقه‌ای در خاورمیانه به یک بازیگر جهانی و مهم‌ترین حامی نظامی مسکو در جنگ تبدیل شده است.

گزارش اطلاعاتی آمریکا: ایران رهبر جهانی در تولید پهپادهای ارزان و موثر است

مقامات آمریکا، اطلاعاتی از طبقه‌بندی‌ خارج شده را به اشتراک گذاشته اند که نشان می‌دهد پهپادهای ایرانی مورد استفاده در حملات در خاورمیانه دارای تمام ویژگی های مهم پهپادهای مورد استفاده در جنگ اوکراین هستند.

یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکا، ایران را به عنوان یک رهبر جهانی در تولید پهپادهای ارزان قیمت و بسیار موثر توصیف کرد.

اگرچه عرضه پهپادهای ایرانی به مسکو برای جنگ این کشور در اوکراین مدت‌هاست که در بسیاری از گزارش‌ها و همچنین در جلسات توجیهی متعدد آمریکا که به دنبال توصیف همکاری‌های نظامی نزدیک‌تر بین ایران و روسیه بوده‌اند، به عنوان واقعیت تلقی می‌شود، اما مقامات تاکید کردند که هدف آنها متقاعد کردن افراد بدبین در بین مخاطبان جهانی در مورد عمق اطلاعاتی بود که ایالات متحده در مورد محموله های پهپادهای ایران جمع آوری کرده بود.

ایران سه مدل پهپاد به روسیه عرضه کرده است: پهپادهای انتحاری یکبار مصرف شاهد 131 و 136 که توسط مسکو به عنوان جایگزین ارزان‌تر برای موشک‌های کروز استفاده می‌شود و پهپاد چند منظوره مهاجر-6 که می‌تواند برای جمع‌آوری اطلاعات و حمل محموله موشک مورد استفاده قرار گیرد.

وزارت خارجه ایران با رد فروش پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین، گفته پیش از جنگ اوکراین و در راستای همکاری های فنی و نظامی با روسیه، پهپادهایی به این کشور فروخته است.

با استفاده از فیلم‌های حین پرواز و بقایای پهپادهای انتحاری و چند منظوره مورد استفاده در اوکراین، مقامات گفتند که به دنبال رد تکذیب‌های ایران در مورد استفاده از پهپادهای این کشور هستند، زیرا ایالات متحده به دنبال حمایت گسترده‌تری از تحریم‌ها علیه ایران به دلیل عرضه پهپادهایش است.

تحلیلگران معتقدند که تهران به سرعت در حال جمع آوری اطلاعات میدانی از عملکرد پهپادهایش در جنگ اوکراین برای برنامه توسعه و بهبود پهپادهای خود است.

یکی از مقامات آمریکایی هم با تشریح دلیل خارج کردن اطلاعات طبقه بندی از عنوان محرمانگی گفت هدف این کار مقابله با کسانی است که نسبت به عرضه پهپادهای ایران به روسیه تردید دارند.

گزارش اطلاعاتی آمریکا: ایران رهبر جهانی در تولید پهپادهای ارزان و موثر است

با تأکید بر نگرانی‌های فزاینده، گزارش‌های اخیر از ایران نشان می‌دهد که تهران معتقد است بازار قابل توجهی برای پهپادهایش، از جمله چین، وجود دارد.

وب‌سایت خبری المانیتور اخیرا نقل قول‌هایی از یک مقام اطلاعاتی نظامی ایران را گزارش کرده است که چشم‌انداز فروش پهپادها را توصیف می‌کند و نشان می‌دهد که ده‌ها کشور علاقه‌مند به خرید پهپادهای ایرانی هستند. گفته می شود این مقام مسئول در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین اظهار نظر کرده است.

این مقام که در این گزارش به عنوان مدیر اندیشکده تحقیقات سیاسی وزارت اطلاعات معرفی شد، گفت: «قدرت ما به حدی رسیده است که چین برای خرید 15 هزار پهپاد ما منتظر است.»

منبع: عصر ایران

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر