کد خبر: 15004
A
نجفی در دانشگاه تهران:

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به راستی یک مدیر و مدبر بود/ هاشمی ریسک‌پذیر و مسئولیت‌پذیر بود

مشاور امور اقتصادی رئیس جمهور تاکید کرد: شخصیت فقهی آیت‌الله هاشمی تحت تاثیر شخصیت سیاسی وی پنهان مانده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به راستی یک مدیر و مدبر بود/ هاشمی ریسک‌پذیر و مسئولیت‌پذیر بود

محمدعلی نجفی در گرامیداشت آیت‌الله هاشمی در دانشگاه تهران عنوان کرد: بیش از چهل روز از رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گذشته است اما هنوز هم به زبانمان نمی‌آید که لفظ مرحوم را برای این عالم عالی‌قدر به کار ببریم.

او افزود: به واقع سخن گفتن از شخصیت آیت‌الله هاشمی سخت است، حزن و اندوهی که در فقدان ایشان وجود دارد قابل وصف نیست. نگرانی این که مردم در سال‌های آینده چگونه از گردنه‌های سخت عبور خواهند کرد، ما را برآن داشته که چاره‌ای برای آن روزها داشته باشیم.

نجفی با تاکید بر اینکه سخن گفتن از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سخت است، یادآور شد:  شاید بتوان ساعت‌ها از سجایای وی سخن گفت، اما نمی‌توان حق مطلب را ادا کرد. لازم به ذکر است شخصیت فقهی آیت‌الله هاشمی تحت تاثیر شخصیت سیاسی وی پنهان مانده، ایشان یک اسلام‌شناس و فقیه نمونه بودند، بحث‌های مهمی چون عدالت اجتماعی را از منظر اسلام بیان کرده‌اند که می‌تواند باب‌های جدیدی بر روی جستجوگران باز کند، ایشان یک کار بزرگ علمی قرآنی انجام داده و آن هم تفسیر قرآن در پنجاه جلد است.

او ادامه داد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به راستی یک مدیر و مدبر بود که به این قسمت از شخصیت ایشان کمتر پرداخته شده و امروز ما از نداشتن چنین دیدگاهی رنج می‌بریم. در طول ۳۸  سال گذشته کشور از استفاده نکردن مدیران کارآمد لطمات زیادی دیده است. مگر نه اینکه یکی از ارکان مدیریت مساله پاسخگویی در سیستم‌های مدیریتی است که در حال حاضر کمتر مدیری آن را انجام می‌دهد، یعنی وزنه اختیارات با وزنه مسئولیت‌ها هم‌سنگ نیست که در کشور از این موارد فراوان داریم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: هاشمی مسئولیت‌پذیر بود، نه تنها  مسئولیت عملکرد خودش را برعهده می‌گرفت بلکه اعمال و رفتار  مدیران تحت نظر خودشان را قبول می‌کردند، نمونه بارز آن پایان جنگ و آن داستان معروفی که همگان می‌دانند. آیت الله هاشمی فرد ریسک‌پذیری بود شاخصه‌ای که در مدیران ارشد وجود دارد که هرچه سطح مدیریت بالاتر باشد میزان آن بیشتر است.

او با تاکید بر اینکه هنگامی که آشفتگی در مدیریت زیاد باشد ، مدیریت کردن نیاز به ریسک‌پذیری دارد، یادآور شد: در طول سی و هشت سال گذشته ضربه‌های بسیاری را از این عدم ریسک‌پذیری خوردیم با تصمیمات نادرست همه به خوبی می دانند کشور به کدام سو رفت؟ مرحوم آیت‌الله هاشمی به خوبی مزرهای ریسک پذیری را می‌شناخت و برای عبور از بحران استفاده می‌کرد.

نجفی گفت: ایشان خیلی خوش‌بین و امیدوار بود و همیشه نیمه پر لیوان را می‌دید که ریشه در ایمان قوی و توکلی بود که به خداوند داشت. این نگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی به زندگی بود، وی  معتقد بود تا خداوند نمی‌خواست لطمه و آسیبی نمی‌بیند. نکته دیگر آنکه یک مدیر در وهله اول باید فهم درستی از مدیریت داشته باشد آیت الله هاشمی رفسنجانی به خوبی این موضوع را درک می‌کردند.

او خاطرنشان کرد: نگاه ایشان به خدمت‌گزارن نظام دلسوزانه بود، مدیریت اقناعی داشت نه دستوری.  وقتی به جمع‌بندی می‌رسیدند شروع به استدلال می‌کردند ایشان یک پشتوانه برای مدیران بود. وی یک روحیه گره‌گشایی داشتند وقتی با مشکل مواجه می‌شدیم که پیدا کردن راه حل آسان نبود، ایشان همیشه پاسخ داشتند. ایشان صبر بی‌مثالی داشت در مقابل تهمت‌ها و تخریب‌های زده می‌شد. به خاطر دارم که در دولت دوم که اوضاع سخت شده بود وی گفتند که تحمل داشته باشید .

 

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر