کد خبر: 15064
A

نخست وزیر ترکیه در دیدار با معاون ترامپ بار دیگر خواستار استرداد گولن شد

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه در دیدار دیشب خود با مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر خواستار استرداد فتح الله گولن به ترکیه شد.

نخست وزیر ترکیه در دیدار با معاون ترامپ بار دیگر خواستار استرداد گولن شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، یلدریم که برای شرکت در پنجاه و سومین کنفرانس امنیتی بین‌المللی مونیخ در آلمان به سر می برد، در دیدار با مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت: برآورده شدن انتظارات در این زمینه از سوی دولت جدید آمریکا صفحه جدیدی در روابط دوجانبه خواهد گشود.

ترکیه مدعی است که فتح الله گولن روحانی ترک ساکن آمریکا که از 15 سال پیش در ایالت پنسیلوانیا به سر می برد، با تشکیل گروهی موسوم به 'فتو' کودتای 25 تیرماه امسال را سازماندهی کرده است.

ترکیه در ماههای گذشته همواره خواستار استرداد وی از دولت قبلی و فعلی آمریکا شد ولی این درخواست ترکیه با جواب رد دولت اوباما مواجه شده و موجب تیرگی روابط دو کشور شد.

نخست وزیر ترکیه در این دیدار همچنین تاکید کرد که 'ترکیه و آمریکا باید در مبارزه با گروه هایی مانند داعش که فرقی با فتو ندارند، به صورت همسو حرکت کنند.'

وی بر لزوم همکاری و هماهنگی دو کشور ترکیه و آمریکا به عنوان متحدان ریشه دار برای یافتن راه حلی پایدار برای بحران سوریه و پاکسازی منطقه از گروه های تروریستی از جمله پ.ک.ک و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) تاکید کرد.

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام کرد که دولت جدید این کشور علاقه مند به آغازی جدید در روابط با ترکیه است.

وی همچنین بر افزایش مذاکرات با ترکیه در زمینه های مختلف از جمله مبارزه با تروریسم و همکاری های منطقه اعلام آمادگی کرد.

پنس همچنین گفت که موضوعات مطرح شده توسط نخست وزیر ترکیه را با جدیت بررسی خواهند کرد.

دیدار بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه و مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا که برای شرکت در پنجاه و سومین کنفرانس امنیتی بین‌المللی مونیخ در آلمان به سر می برند، در ساختمان کومرتس بانک شهر مونیخ و با حضور مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه، فکری ایشیک وزیر دفاع، امید یالچین قائم مقام وزارت خارجه و هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه انجام شد.

در این دیدار، روابط امنیتی و نظامی با آمریکا به صورت دو جانبه و در چارچوب ناتو مورد بررسی قرار گرفت و بر اهمیت همفکری در مبارزه با تروریسم و اقدامات مشترک در این زمینه تاکید شد.


منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر