کد خبر: 15149
A

وقتی روزنامه کیهان به نظرسنجی خارجی ها استناد می کند!!

روزنامه کیهان نوشت: یک روزنامه آلمانی با استناد به نتایج یک نظرسنجی غربی از دلسردی ایرانی‌ها درباره نتایج برجام نوشته و تاکید کرده است که مردم ایران، آمریکا را مسئول این وضعیت می‌دانند که اروپاییان تحت فشار آن و از ترس عواقب تجارت با ایران در برابر واشنگتن سر خم کرده‌اند.

وقتی روزنامه کیهان به نظرسنجی خارجی ها استناد می کند!!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ روزنامه کیهان که طی سالهای اخیر استناد به نظرسنجی و اخبار رسانه های بیگانه را خلاف قوانین و جرم تلقی میکرد در گزارش امروز خود با استناد به یک نظرسنجی روزنامه اروپایی نوشت: «مردم از برجام ناامید شده اند.»

این روزنامه در ادامه گزارش خود از قول روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه» آلمان در مطلبی از نگرانی شهروندان ایرانی درباره توافق هسته‌ای(برجام) آورد:  بر اساس نتایج یک نظرسنجی که توسط مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیت دانشگاه مریلند CISSM انجام گرفته است، اکثریت قریب به اتفاق ایرانی‌ها به تحولات اقتصادی کشورشان بعد از توافق اتمی ایران با غرب با دیده شک و تردید می‌نگرند.
حدود یک سال بعد از اجرای برجام بیش از 70 درصد شهروندان ایرانی بر این عقیده‌اند که ایران مزایای وعده داده شده در این توافق را دریافت نکرده یا این به ‌نفع عده خاصی بوده است.
بر اساس نتایج این بررسی، امیدهای بزرگ ایرانیان برای بهبود اوضاع اقتصادی بعد از توافق هسته‌ای تا به حال برآورده نشده است. اکثریت قریب به اتفاق ایرانی‌ها می‌گویند که شرایط زندگی آنها بعد از توافق هسته‌ای با غرب تغییری نکرده است، از این رو میزان رضایتمندی از سیاست حسن روحانی به‌شکل ملموسی کاهش پیدا کرده است.
حدود 80 درصد ایرانی‌ها در این نظرسنجی که نتیجه آن در گزارش امنیتی مونیخ در تاریخ 13 فوریه منتشر شده است آمریکا را مسئول این وضعیت می‌دانند که اروپاییان تحت فشار آن و از ترس عواقب تجارت با ایران در برابر واشنگتن سر خم کرده‌اند.
آمریکا 
هرگز قابل اعتماد نیست
به گزارش تسنیم، این روزنامه آلمانی افزود: بیش از یک سال بعد از اجرای برجام برآورده شدن امیدهایی که در پس این توافق نهفته بود همچنان مبهم و نامشخص باقی مانده است. تهدیدهای واشنگتن برای مجازات در صورت مبادلات تجاری با تهران، بانک‌های اروپایی را برای وارد شدن به مبادلات با ایران دچار شک و تردید کرده است، بدون این بانک‌ها بسیاری از معاملات امکان‌پذیر نیست. بسیاری از تحریم‌های آمریکا همچنان بعد از توافق هسته‌ای باقی ماند.
رئیس‌جمهور جدید آمریکا همچنین اخیراً در واکنش به آزمایش‌های موشکی ایران تشدید تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد. تجارت وسیع و فشرده با آمریکا البته برای ایران هرگز واقع‌بینانه نبوده است. اما اروپا به‌خصوص می‌خواست شرایطی را فراهم کند که این کشور به اقتصاد جهانی یکپارچه وارد شود و دولت فعلی بتواند مردم را درباره منافع اقتصادی این توافق متقاعد کند.
ممنوعیت سفر برای ایرانی‌ها، تحریم‌های بیشتر و هشدارهای شدید از واشنگتن به ‌زعم مخالفان دولت روحانی نشانگر ضعف دولت فعلی در برخورد با ایالات متحده است. این وضعیت نشان می‌دهد که آمریکا هرگز قابل اعتماد نیست.
تقویت سرمایه‌گذاری پس از برجام، محقق نشد
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشت: با توجه به افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا، انتقادات از رئیس‌جمهور ایران نیز افزایش یافته است.
این روزنامه افزود: ابتدا قانون منع ورود اتباع برخی از کشورها از جمله ایران به آمریکا، پاسخ صریح و محکمی را از جانب روحانی در پی نداشت و بعد از آن نیز تهدید ایران به خاطر آزمایش موشکی موجب شد تا برخی از منتقدان داخلی، روحانی را به خاطر دیپلماسی خود مورد نقد قرار دهند.
واشنگتن پست افزود: تنش‌ها میان ایران و آمریکا، روحانی را که در آستانه انتخابات است، به خطر انداخته و رویکرد مذاکره محور او را زیر سوال برده است.
دردسرهای روحانی از زمانی آغاز شد که وعده‌های او برای تقویت سرمایه‌گذاری پس از برجام، محقق نشد.
این روزنامه افزود: طبق نظرسنجی اخیری که دانشگاه مریلند آن را منتشر کرده است اکثریت مردم ایران بر این باروند که ایران به وعده‌هایی که غرب در برجام به آنها داده است، دست پیدا نکرده است و شرایط زندگی مردم نیز بهتر نشده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر