کد خبر: 15157
A

کواکبیان: پورشه‌سوار چه نیازی به یارانه ۴۵هزارتومانی دارد؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از تصویب نشدن جداول پیوست در بودجه‌های سالانه و نبود نظارت بر کمک به نهادها انتقاد کرد.

کواکبیان: پورشه‌سوار چه نیازی به یارانه ۴۵هزارتومانی دارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در جریان بررسی کلیات بودجه سال 96 کل کشور در مجلس شورای اسلامی، مصطفی کواکبیان اولین نماینده اصلاح طلبی بود که به عنوان مخالف سخن گفت. او ضمن «تشکر از زحمات عزیزانی که در کمیسیون تلفیق بودجه تلاش های فراوانی کردند و همچنی کارشناسان محترم دولت برای همکاری آنها» خطاب به مخالف قبلی گفت آقای کوهکن که صحبت کردند و از مجلس رفتند و نیستند تا‌ بدانند ما اصلاح طلب ها محافظه کار نیستیم. بر خلاف فرمایش ایشان من به عنوان مخالف با کلیات بودجه صحبت می کنم.

وی ابتدا به نکات مثبت بودجه اشار کرد: بودجه پیشنهادی امتیازات فراوان و نکات مثبتی دارد. واقعیت این است که تقویت بنیه دفاعی و کارهایی که در رابطه با شرکت های دانش بیان شده و تاکید بر توسعه سیاسی در بخش یارانه احزاب یا مباحث مطرح شده در خصوص قوه قضائیه که درآمدهای آن به خزانه واریز شود، از جمله ‌نکات مثبت بودجه 96 است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه انتقاداتش از منظر اقتصاد سیاسی است، اظهار کرد: در اولین مسئله، خواهشم از سخنگوی کمیسیون تلیفیق بودجه و عزیزان دولت این است که بگویند بعد از اجرای این بودجه، ما سرجمع چقدر به اشتغال مملکت کمک کردیم؟ اصلی ترین دغدغه کشور ما اشتغال است. ممکن است برخی زمینه ها را دوستان مطرح کنند اما من بوی اشتغال از این بودجه نمی فهمم، البته شاید شامه من ضعیف است. ممکن است بگویید نمی گذاریم بیکاری افزایش پیدا کند،‌ اما اشتغال چه می شود؟ آن هم وقتی 85درصد مراجعات به بنده کوچکترین درباره اشتغال است. از دولت خواسته بودم طرح ضربتی برای اشتغال بیاورد.

وی ادامه داد: مسئله دوم، وابستگی بودجه به نفت است. چقدر مقام معظم رهبری بر این نکته تاکید دارد اما دولت وابستگی به نفت را از 26درصد سال گذشته به 35 درصد رسانده و کمیسیون به 40درصد رسانده است.

کواکبیان نکته سوم خود را اینگونه بیان کرد: سخنگوی کمیسیون با افتخار اعلام می کند سهم صندوق توسعه ملی را به 30 درصد افزایش دادیم، اولا قرار بوده این صندوق برای بخش خصوصی و زیرساخت های اصلی، منابعش استفاده اضافه شود. من معتقد هستم مقام معظم رهبری نیز برداشت از صندوق را به عهده مجلس گذاشتند و اگر حتی ما صندوق را مسدود کنیم، ایشان نگران نمی شود. پس صریحا نگوییم تحت نظر ایشان است. کاش واریز به صندوق 20درصد می شد اما منابع می ماند. ما به جای اینکه بودجه دفاعی را در جاهای دیگر ببینیم از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کرده ایم.

وی ادامه داد: ‌ما می خواهیم مابه التفاوتی که دیده نشده از 111 هزار میلیارد را چه کار کنیم؟ آیا می خواهیم صادرات نفتی را افزایش بدهیم؟ آیا می خواهیم قیمت نفت را افزایش دهیم؟ مگر دست ماست؟ می خواهیم دست دولت را باز بکنیم که قیمت دلار را از 3300تومان بالاتر ببرد؟

کواکبیان گفت: مسئله دیگر جداول بودجه است که من هر وقت در مجلس بودم، هیچوقت به آن نرسیدیم و نه حتی کمیسیون تلفیق بررسی و تصویب کرده است. اما اصل قانون مربوط به جداول است. باید شفاف سازی کنیم. بند 11 سیاست های رهبری در اقتصاد مقاومتی شفاف سازی است. در جدول 17 چرا می خواهیم نهادهایی را داشته باشیم که پول را بگیرد اما ما نظارتی نداشته باشیم. وقتی کمک شد، دیگر نظارت بر آن نیست. یا اعتبارات متفرقه که 58هزار میلیارد تومان افزایش داده ایم. هیچ نظارتی در این زمینه نیست.

موضوع دیگر کواکبیان درباره ادامه پرداخت یارانه ها بود. او گفت: یارانه را بدون محافظه کاری می گویم، دولت ها شاید برای حفظ منافع خود پرداخت یارانه ها را ادامه می دهند. کسی که پورشه سوار است به 45 هزار تومان چه احتیاجی دارد؟
وی در پایان به موضوع فاینانس پرداخت و گفت: در سال 95 ما فقط 3میلیارد دلار توانستیم بگیریم اما برای 96، 50میلیارد دلار پیش بینی شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر