کد خبر: 15159
A
الهه کولایی در گفت و گو با دیده بان ایران:

در انتخابات شورای شهر رد صلاحیت شورای نگهبان مطرح نیست؛ دست ما بازتر از گذشته است/ عملکرد شورای شهر نیازمند آسیب شناسی جدی است / هنوز درباره سهم زنان در لیست اصلاح طلبان تصمیم گیری نشده است

الهه کولایی: در انتخابات شورای شهر موضوع رد صلاحیت توسط شورای نگهبان و ملاحضات سیاسی آن مطرح نیست و این انتخابات که ماهیت آن در اصل کمتر سیاسی است به مسائل رفاهی و روزمره زندگی شهری می‌پردازد.

در انتخابات شورای شهر رد صلاحیت شورای نگهبان مطرح نیست؛ دست ما بازتر از گذشته است/ عملکرد شورای شهر نیازمند آسیب شناسی جدی است / هنوز درباره سهم زنان در لیست اصلاح طلبان تصمیم گیری نشده است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ کمتر از 4 ماه تا انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا باقی مانده است ؛ اظهار نظر ها و تحلیل های متعددی  دربا ره این رویداد در صدر اخبار سیاسی قرار گرفته است.

الهه کولایی، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب  در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی  دیده‌بان ایران به برنامه انتخاباتی اصلاح طلبان اشاره کرد و اظهار داشت: به نظر می‌رسد همه جریان‌ها، احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح طلب ضرورت استفاده از همه فرصت هایی که با تأمین کردن امکان مشارکت سیاسی مردم، راه را برای توسعه همه جانبه کشور هموار می‌کند، موافق هستند.

نماینده اصلاح طلب مجلس ششم در ادامه به نقش شوراها اشاره کرد و گفت   شوراها یکی از مهم ترین نهادهای حضور مؤثر و تعیین کننده مردم برای اداره امور شهرها و روستاها در حوزه‌های مختلف است و این فرصت باید در جهت پیش برد مطالبات عمومی مردم یا رفاه همه جانبه و گسترده و ایجاد شرایط مناسب برای زندگی محترمانه و متناسب با شئون انسانی همه شهروندان ایرانی در شهرهای کوچک و بزرگ و در همه روستاها مورد توجه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال دیده بان ایران که برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات شوراها چیست گفت: به طور طبیعی اصلاح طلبان از این فرصت برای فراهم کردن مطالبات و نیاز های مردم بهره خواهند گرفت، به ویژه که در طول سال‌های گذشته عملکرد شوراها نیازمند آسیب شناسی جدی است و باید ظرفیت‌ها، امکانات و محدودیت‌های آنها به درستی مورد شناسی قرار گیرد.

استاد مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران ادامه داد: اهمیت این نهاد برای بهبود زندگی مردم و رفع مشکلات آنها به ویژه در حوزه شهری با در نظر گرفتن همه مشکلات و دشواری‌های زندگی شهری و ضرورت توجه به تخصص‌های علمی و تجربی به طور جدی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

الهه کولایی در پاسخ به این که اصلاح طلبان چه ساز و کاری برای ارائه لیست های انتخاباتی در نظر گرفتند تا موارد مشابهه لیست مجلس دهم صورت نگیرد، اظهار داشت: لیست مجلس دهم  بسیار  قابل دفاع است، افرادی را در خود جای داد که ممکن است برخی از آن‌ها تجربه قابل ارائه نداشته باشند، اما ظرفیت‌های علمی تخصصی و کارشناسی خوبی را با خود به همراه آوردند که این موضوع باید در جای خود مورد بررسی قرار گیرد. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: در انتخابات شورای شهر موضوع رد صلاحیت توسط شورای نگهبان و ملاحضات سیاسی آن مطرح نیست و این انتخابات که ماهیت آن در اصل کمتر سیاسی است به مسائل رفاهی و روزمره زندگی شهری می‌پردازد.

کولایی یادآور شد: به نظر می‌رسد دست اصلاح طلبان برای انتخاب مناسب تر بر اساس معیار‌های پذیرفته شده ؛ کار آمدی، تخصص، تجربه و از همه مهم تر پاک دستی و سلامت باز تر می‌باشد.

این استاد دانشگاه گفت: ماهیت انتخابات شوراها در اصل با ماهیت انتخابات مجلس شورای اسلامی تفاوت دارد و امید می‌رود از این فضا برای افزایش مشارکت مردم در تعیین سرنوشت آن‌ها افزایش مسئولیت پذیری در جامعه و در نهایت بهبود شرایط عمومی همه شهروندان ایرانی در سراسر کشور استفاده شود.

کولایی در پاسخ به این سوال دیده بان ایران که  آیا لیست اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر با توجه به توانمندی ها ارائه خواهد شد یا لابی های برخی ذی نفوذان؟  گفت: لابی همیشه در انتخابات عامل اثر گذاری بوده و خواهد بود و هیچ کس نمی‌تواند نقش لابی را انکار کند اما لابی کردند و پیگیری کردن حضور افراد خاص به مفهوم نادیده گرفتن ظرفیت و توانمدی‌های فردی، تجربه و صلاحیت‌های گوناگونی که یک عضو شورا در ایفای وظایف خود به عنوان برگزیده مردم را باید داشته باشد، نیست.

وی ادامه داد: باید در نظر داشت، فاجعه پلاسکو  به مردم ما نشان داد که انتخاب ورزشکاران یا افرادی که صرفأ در حد شخصیت خود افراد خوبی هستند برای این حوزه مهم مدیریت شهری کافی نیست. 

کولایی خاطر نشان کرد: افرادی که توانمندی لازم را در حل مشکلات شهری و رویارویی با بحران‌های شهری دارند باید در این سمت‌ها قرار گیرند که به نظر می‌رسد این نوع تجربه‌ها آگاهی روز افزون مردم را در برداشته است.

الهه کولایی در پاسخ به این سوال خبرنگار سیاسی دیده بان ایران که زنان چه سهمی در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان دارند، اظهار داشت: یکی از دستاورد‌های قابل مباهات جمهوری اسلامی در طول نزدیک حدود 4 دهه گذشته ایجاد فرصت‌های مناسب برای دانش افزایی، دانش آموزی و دانش آموختن زنان بوده است و آن‌ها توانسته اند تخصص‌های بالا در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری را به دست آورند.

این استاد دانشگاه  یادآور شد: زنان نشان دادند تعلق بیشتری به مسائل عمومی و رفاه عمومی دارند و کمتر دنبال ملاحضات سیاسی و مسائل مشابه حرکت می‌کنند.

کولایی افزود: زنان صداقت و امانت داری خود را در پاسداری از امانت مردم بیشتر نشان دادند، به ویژه با در نظر گرفتن فساد که امروز در جامعه ما نیز به طور جدی و گسترده مطرح است، زناننشان دادند پایبندی بیشتری به قانون دارند و مردم نیز اعتماد بیشتری به آنها نشان دادند که اصلاح طلبان هم نمی‌توانند نسبت به این واقعیت بی‌توجه باشند و استفاده از ظرفیت انسانی زنان فارغ از موضوع جنسیت مسئله‌ای است که در انتخابات پیش رو خود را نشان خواهد داد.

وی ادامه داد: ما در مناطق مختلف کشور شاهد اقبال گسترده مردم به نامزده‌های زن به دلیل اعتماد به آن‌ها و عملکرد آنها بوده و اکنون ظرفیت‌های علمی، کارشناسی و تخصصی هم در میان آن‌ها به وفور به وجود آمده که می‌توان انتظار داشت، این مسئله مهم به درستی مورد توجه و بهره‌برداری قرار گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: هنوز در مورد میزان سهم 30 یا 50 درصدی زنان در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان تصمیم گیری نشده است که در شهر های بزرگ چه مقدار به اصلاح طلبان اختصاص خواهد یافت.

گفت و گو محمود اکبری کیا 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر