کد خبر: 15163
A
سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

صبوری ایران در برابر ترکیه حدی دارد/ برای بداخلاقی و ایجاد ناامنی هیچ‌گاه پیش‌قدم نمی‌شویم

سخنگوی وزارت خارجه گفت: علیرغم سخنان ناروا به سیاست سازنده خود که صلح و امنیت منطقه است ادامه می‌دهیم و پیشقدم برای بداخلاقی و ناامنی نخواهیم بود. امیدواریم کسانی که ناپخته حرف می‌زنند به عواقب کارشان فکر کنند چون صبر ایران حدی دارد.

صبوری ایران در برابر ترکیه حدی دارد/ برای بداخلاقی و ایجاد ناامنی هیچ‌گاه پیش‌قدم نمی‌شویم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، بهرام قاسمی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران درباره اعزام هیاتی به عربستان درخصوص حج گفت: پس از دریافت دعوتنامه از سوی دولت عربستان جهت حضور هیات ایرانی برای مذاکره درخصوص حج این پرونده باز شد.

۵ اسفند هیاتی برای رایزنی در مورد حج به عربستان می‌رود

او افزود: ۵ اسفند هیاتی به عربستان می‌رود و رایزنی‌های خود را برای حج سال آتی شروع می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره فضاسازی برخی رسانه‌ها درباره فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و اظهارات مقامات ترکیه و عربستان درخصوص فعالیت‌های منطقه‌ای ایران گفت: سفر آقای روحانی به عمان و کویت بنا به دعوت پادشاه عمان و امیر کویت بود که با توجه به کمبود وقت بسیار فشرده بود.

او ادامه داد: از نظر میزان ساعت، مدت زمان حضور هیات‌ها کم بود ولی کاملا کیفی بود. هیات ایرانی توسط سلطان عمان و امیر کویت استقبال و بدرقه شدند. سلطان عمان بیمار بودند و دوران نقاهت را سپری کرده بود و اولین هیاتی را که پس از دو سال پذیرفت، ایران بود.

مسائلی که در مونیخ علیه ایران مطرح شد، تکراری است

قاسمی یادآور شد: زمینه‌های همکاری بسیار است و گفت‌وگوهای بسیاری شد. نظرات‌مان را درخصوص مسائل دو جانبه و منطقه‌ای مطرح کردیم و احساس‌مان این بود که فضا برای همکاری منطقه‌ای وجود دارد. در مباحثی که در این دو کشور مطرح شد درخصوص وضعیت منطقه‌ای به آگاهی بیشتری رسیدیم. گرایش‌هایی که به ایران وجود دارد، تنگناهایی که در این زمینه وجود دارد را می‌دانیم و اطلاع داریم که بدخواهانی هم داریم. فکر می‌کنیم زمینه همکاری فراهم است و امیدواریم با دیگر کشورها براساس احترام و منافع مشترک همکاری کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: باتوجه به تحولات جهانی و اتفاقاتی که در دنیا به وجود آمده بدخداهان و بددلانی هستند که دوست ندارند ثبات و همکاری در منطقه شکل بگیرد و با حل یک مشکل، مشکلی جدید را ایجاد می‌کنند. مسائلی که در مونیخ علیه ایران مطرح شد، تکراری است و موضوع جدیدی نیست.

پیام‌های مثبتی هم از اجلاس مونیخ دریافت می‌کنیم

 

او با بیان اینکه در خلیج فارس با تناقض جدی روبرو هستیم، گفت:  نمی‌دانیم چه گروهی حاکم است. علیرغم این پیام‌ها، پیام‌های مثبتی هم از اجلاس مونیخ دریافت می‌کنیم. صدای واحدی وجود ندارد و منتظر صدای اکثریت و حاکمیت هستیم. همچنان علیرغم این سخنان ناروا به سیاست سازنده خود که صلح و امنیت منطقه است ادامه می‌دهیم و پیشقدم برای بداخلاقی و ناامنی نخواهیم بود. امیدواریم کسانی که ناپخته حرف می‌زنند به عواقب کارشان فکر کنند چون صبر ایران حدی دارد.

صبوری ایران در برابر ترکیه هم حدی دارد

این دیپلمات برجسته کشورمان درباره اظهارات وزیر خارجه ترکیه گفت:  آنها از همسایگان ما هستند. کمک‌های بسیاری از جانب ما به ویژه پس از کودتا را پذیرا بودند ولی وضعیت آشفته و بی‌ثبات ترکیه موجب شده تا برخی سیاستمداران رفتار ناهنجار داشته باشند که احتمالا به عواقبش فکر نکردند که بخاطر عصبانیت و فرافکنی بیان شده و بخاطر سیاست اشتباه خود به گردابی گرفتار شدند که با طرح این مسائل بر مشکلاتشان سرپوش بگذارند.

او افزود: ما علاقه‌مند نیستیم این گفتمان میان دو کشور وجود داشته باشد. درباره ترکیه صبر خواهیم کرد ولی این صبوری هم حدی دارد. امیدواریم این مساله نقطه پایانی داشته باشد.

ادامه دارد...

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر