کد خبر: 15165
A
دیده بان ایران گزارش می‌دهد؛

دیپلماسی هوشمندانه ظریف در مونیخ/ وزیر خارجه ترکیه چشمان خود را به تعامل ایران در قضیه سوریه بست!

اتهام زنی وزیر خارجه ترکیه و همصدایی او با سعودی‌ها و صهیونیست‌ها در شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر همواره برای توسعه و بسط روابط مسالمت‌آمیز با آنکارا، پیشقدم بوده و در زمان کودتای تابستان این کشور نیز حمایت جانانه‌ای را از دولت قانونی و مشروع ترکیه انجام داد؛ ز اینرو اظهارات چاووش اوغلو بسیار تعجب برانگیز می‌نماید؛ اینکه وزیر خارجه ترکیه چشمان خود را به تعامل ایران در قضیه سوریه بست و حمایت‌های تهران از آنکارا در ایام کودتا 15 ژوئیه این کشور را به فراموشی سپرد

دیپلماسی هوشمندانه ظریف در مونیخ/ وزیر خارجه ترکیه چشمان خود را به تعامل ایران در قضیه سوریه بست!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، پنجاه و سومین کنفرانس امنیتی مونیخ به سنت هر ساله در ماه فوریه در هتل "بایریشرهوف" ایالت باواریا آلمان برگزار شد؛ در این نشست نیز به سیاق سالهای گذشته دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان حضور یافت و از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی و منطقه‌ای دفاع کرد.
اما کنفرانس مونیخ امسال یک تفاوت آشکار با سالهای گذشته داشت و آن هم اینکه با توجه به روی کارآمدن ترامپ در آمریکا و ایران ستیزی‌های آشکارش، ائتلاف ناهمگون و مشکوکی میان صهیونیست‌ها، سعودی‌ها و ترکیه‌ای‌ها برای هجمه به ایران شکل گرفته بود.

 

*اتهام زنی یک کودک کش!

 

در این اجلاس وزرای خارجه سه کشور فوق‌الذکر، هر آنچه می‌خواستند علیه ایران گفتند؛ "آویگدور لیبرمن" وزیر جنگ رژیم نامشروع و غاصب صهیونیستی که هم چون سایر هم‌مسلکانش دستانش به خون هزاران فلسطینی آلوده است، در نطقش در این کنفرانس به مضحک‌ترین شکل ممکن، عامل بی ثباتی در منطقه را در سه کلمه "ایران-ایران-ایران" خلاصه کرد! 
عادل‌‌ الجبیر وزیر خارجه نوسبیل و بسیار کم تجربه سعودی‌ها نیز در این اجلاس همچون همیشه زبان به هتاکی و اتهام زنی علیه ایران چرخاند تا بتواند نزد هیئت حاکمه جدید آمریکا، مقبولیت بیشتری کسب کند؛ اما نکته قابل تامل ماجرا، آنجایی بود که "چاووش اوغلو" وزیر خارجه ترکیه هم به اتهام زنی علیه ایران پرداخت و کشورمان را متهم به اتخاذ سیاست فرقه گرایانه در سطح منطقه کرد!

 

*وزیر خارجه ترکیه شرم را قِی کرد و حیا را قورت داد!
 
اتهام زنی وزیر خارجه ترکیه و همصدایی او با سعودی‌ها و صهیونیست‌ها در شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر همواره برای توسعه و بسط روابط مسالمت‌آمیز با آنکارا، پیشقدم بوده و در زمان کودتای تابستان این کشور نیز حمایت جانانه‌ای را از دولت قانونی و مشروع ترکیه انجام داد؛ همچنین در ماه گذشته نیز طرح مشترکی میان تهران، آنکارا و مسکو برای پایان منازعات در سوریه به تصویب رسید که ماحصل آن در اجلاس آستانه نمایان شد.
 
از اینرو اظهارات چاووش اوغلو بسیار تعجب برانگیز می‌نماید؛ اینکه وزیر خارجه ترکیه چشمان خود را به تعامل ایران در قضیه سوریه بست و حمایت‌های تهران از آنکارا در ایام کودتا 15 ژوئیه این کشور را به فراموشی سپرد و همصدا با صهیونیست ها و سعودی ها به عقده گشایی علیه کشورمان پرداخت؛ نه تنها نقض اصول ناظر بر فرآیندهای دیپلماتیک و ضروریات حسن همجواری است بلکه نهایت ناجوانمردی و طماعی است.
 
 چاووش اوغلو که رویای تجدید امپراطوری عثمانی در چند سال اخیر، خواب و خوراک را از اربابش رجب طیب اردوغان ربوده است، در مونیخ، ایران را متهم به طایفه گری کرد و در ادعایی عجیب اعلام داشت: ایران تلاش دارد دو کشور شیعی در سوریه و عراق ایجاد کند!
 
چاووش اوغلو همچنین به موازات اتهام زنی به ایران تلاش کرد تا به صهیونیست‌ها و سعودی‌ها نزدیک‌تر شود؛ فلذا طی مصاحبه‌ای در حاشیه کنفرانس مونیخ در شرایطی که چند دقیقه قبل از آن با "تزیپی لیونی" وزیر خارجه اسبق صهیونیست‌ها عکس سلفی گرفته بود! گفت:«ایران با مداخله‌گری‌های خود ثبات را در یمن و بحرین و عربستان با چالش مواجه کرده است. ترکیه مخالف ایجاد هرگونه شکاف چه مذهبی و چه قومی است. ما در حال حاضر از عادی‌سازی رابطه با تل‌آویو خرسند هستیم».
 
حرص و ولع ترک‌ها برای بهره مندی از خوان ایران ستیزی در عصر ترامپ متوحش و تلاش مذبوحانه آنها برای نزدیک شدن به تل آویو و ریاض، در شرایطی است که اسناد نقش آفرینی ریاض برای بی ثبات کردن ترکیه و ساقط کردن دولت اردوغان در جریان کودتای 15 ژوئیه، موجود است؛ همچنین هنوز اذهان عمومی ترکیه، حمله سبعانه نظامیان صهیونیستی به کشتی مرمره در می 2010 که به کشته شدن چندین فعال مدنی ترکیه ای انجامید را فراموش نکرده‌اند!

 

 
*نطق هوشمندانه، عزتمندانه و مستدل دکتر ظریف
 
اما لجن پراکنی ها و اتهام زنی های مقامات سه کشور اسرائیل، عربستان سعودی و ترکیه، که عاملان اصلی بی ثباتی و ناامنی منطقه خاورمیانه هستند، موجب نشد محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در کنفرانس مونیخ در دفاع از اصول متقن و خیرخواهانه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مایوس شود و از دیپلماسی فعال بازبماند.
 
وی در نطق خود در کنفرانس مونیخ به مانند همیشه با صلابتی مثال زدنی و منطقی استوار، خطاب به حضار اعلام داشت که «باید به این درک برسیم که در دنیای مبتنی بر جهانی شدن، تحقق امنیت به قیمت ناامنی دیگران، تلاشی غیرواقعی و -حتی احمقانه- است؛ در جهانی که کنشگران امنیتی متعدد شده‌اند و کنشگران غیرحکومتی جایگاهی قابل ملاحظه -گرچه عمدتا منفی- در عرصه امنیت جهانی یافته‌اند، هیچ قدرتی به تنهایی -هرچند قدرتمندتر از دیگران- یا حتی مجموعه‌ای از قدرت‌های عمده، نمی‌توانند به چالش‌های منطقه‌ای و جهانی از طریق حذف دیگران یا اتهام‌زنی و سرزنش آنها فایق آیند».
این بخش از اظهارات هوشمندانه دکتر ظریف، تلنگری بود به استراتژیست‌های سیاست خارجی تیم ترامپ که متوهمانه معتقدند می‌توانند با بازیگری عروسک‌های خیمه شب بازی نظیر مقامات سعودی و ترکیه‌ای، به ایران هجمه آورند و امنیت رژیم منحوس صهیونیستی را در منطقه پرآشوب خاورمیانه بیش از پیش تامین کنند!
 
دکتر ظریف هوشمندانه در نطق مونیخ خود، یکی از عوامل پر و بال دادن به افراطی گری را برای شرکت کنندگان تشریح کرد و بیان داشت: «زمینه دیگر برای‌ گرایش به افراط ‌گرایی را می‌توان مشکل همیشگی تهاجم و اشغال خارجی دانست که از موضوع فلسطین آغاز شده و مجموعه‌ای از دخالت‌های نظام مند سیاسی و نظامی با هدف حفظ، استمرار و سپس شکل‌دهی به معماری منطقه بر اساس ادعای خودمحورانه نظم جدید جهانی را در بر می‌گیرد».
 
وزیر امور خارجه کشورمان سپس پاسخ اتهامات وزرای خارجه عربستان و ترکیه را اینچنین داد:«هر چند پیدایش گروه‌های تروریستی همچون داعش و جبهه النصره و خشونت بی‌سابقه و قرون وسطایی آنها به تجاوزها و ماجراجویی‌های نظامی سال‌های ابتدای قرن جدید برمی‌گردد، اما تجهیز و تامین این گروه‌های تروریستی توسط برخی کشورها در منطقه نمی‌تواند فراموش شده و نادیده گرفته شود. آنها می‌خواستند با یک تیر دو نشان بزنند: خطر وجودی نارضایتی داخلی، زاییده از عدم کارایی نظام سیاسی داخلی خود را به سمت دیگران منحرف کنند و همزمان تلاش کنند تعادل منطقه‌ای را که از دید آنها قبل از سقوط صدام حسین وجود داشت، بازسازی کنند. اما این بومرنگی که پرتاب کرده‌اند اکنون به سمت خود آنها برگشته است».
 
دکتر ظریف همچنین در واکنش به هجمه پراکنی و اتهام زنی مقامات صهیونیستی، سعودی و ترکیه‌ای، همچون آنها زبان به هتاکی نچرخاند بلکه با پرنسیب دیپلماتیک و دموکراتیک خاصی یک پیشنهاد قبال توجه را پیش روی حضار کنفرانس مونیخ گذاشت و گفت: «کشورهای منطقه خلیج فارس باید بر این وضعیت افتراق و درگیری فایق آمده و به جای آن به سمت ایجاد ترتیبات امنیتی واقع‌گرایانه حرکت کنند. شاید این حرکت بتواند در یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای، بر اساس اصول کلی مورد قبول و اهداف مشترک و با انتظارات معقول و محدود آغاز شود. این مجمع می‌تواند در طیف وسیعی از مسائل مفاهمه ایجاد کند که شامل اقدامات اعتماد و امنیت‌ساز، مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی می‌شود».
 
وزیر امور خارجه کشورمان پس از نطق مستدل و متقنش در کنفرانس مونیخ، در گفت و‌گو با اصحاب رسانه از موضعی عزتمندانه بر این موضوع نیز تاکید کرد که «ایران برای مقابله با هر تهدیدی آمادگی دارد و باید با ملت ایران با احترام صحبت کرد».
 
این موضع عزتمندانه ظریف در شرایطی بود که طرف مقابل با ذلت بی‌سابقه‌ای مواجه شد؛ هنوز حلقوم عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی پس از کلی اتهام‌زنی به ایران برای خوشآمد هیئت حاکمه جدید آمریکا خشک نشده بود که به وی خبر دادند، دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا در سخنانی در فلوریدا گفته است: کشورهای حاشیه خلیج (فارس) را مجبور می‌کنیم پول ایجاد منطقه امن در سوریه را پرداخت کنند. آنها هیچ چیزی جز پول ندارند!
 
گزارش از نیما صداقت

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر