کد خبر: 15194
A
دیده بان ایران گزارش می‌دهد؛

آیت الله جنتی 90 ساله شد/ نگاهی به زیست سیاسی و مواضع عمار انقلاب

آیت الله جنتی متولد سوم اسفند 1305 در لادان واقع در غرب اصفهان است؛ در زمان تولد وی، دقیقا 10 ماه از تاجگذاری رضاخان میرپنج گذشته بود؛ پدر آیت الله جنتی، ملاهاشم لادانی از روحانیون شهیر منطقه اصفهان بود. نکته قابل توجه آنکه، احمد جنتی در روزگاری که میانگین فرزندان یک خانواده گاه از تعداد انگشتان دست هم فراتر می‌رفت،تنها فرزند خانواده خود بود.

آیت الله جنتی 90 ساله شد/ نگاهی به زیست سیاسی و مواضع عمار انقلاب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، آیت‌الله جنتی فردا 90 ساله می‌شود؛ مردی که به عمار انقلاب معروف است؛ عمار یاسر نیز در زمره صحابه کبار پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین علی (ع) بود که با وجود کهولت سن در نبرد صفین به مصاف قاسطین و مزدوران معاویه رفت و در سن 91 سالگی در رکاب امیرالمونین به شهادت رسید.

آیت الله جنتی متولد سوم اسفند 1305 در لادان واقع در غرب اصفهان است؛ در زمان تولد وی، دقیقا 10 ماه از تاجگذاری رضاخان میرپنج گذشته بود؛ پدر آیت الله جنتی، ملاهاشم لادانی از روحانیون شهیر منطقه اصفهان بود. نکته قابل توجه آنکه، احمد جنتی در روزگاری که میانگین فرزندان یک خانواده گاه از تعداد انگشتان دست هم فراتر می‌رفت،تنها فرزند خانواده خود بود.

آیت الله جنتی در مجلس خبرگان

آیت الله جنتی از ابتدای انقلاب یکی از پرمشغله ترین شخصیت‌های نظام بوده است؛ او به تازگی به ریاست مجلس خبرگان پنجم نیز نائل آمده است؛ همان سمتی که یکبار هم در سال 86 برای تصاحب آن خیز برداشته بود اما مغلوب مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شده بود.

در انتخابات خبرگان اخیر، آیت الله جنتی از تهران نامزد شد و در اتفاقی نادر با وجود آنکه 15 نفر از لیست خبرگان مردم به سرلیستی مرحوم آیت الله هاشمی به مجلس خبرگان راه یافته بودند، آیت الله جنتی که عضو فهرستِ پیروز نبود به عنوان نفر شانزدهم تهران معرفی شد؛ آیت الله سجادی تنها عضو فهرست خبرگان مردم که از راه یافتن به مجلس خبرگان پنجم بازمانده بود، طی نامه‌ای مراتب اعتراض خود را به شورای نگهبان ارائه کرد.

به هر ترتیب، آیت‌الله جنتی روانه مجلس خبرگان پنجم شد و در شرایطی که سایر همفکرانش نظیر حضرات آیات یزدی و مصباح در این مجلس حضور نداشتند وی در روز 4 خرداد 1395 با 51 رای به ریاست این مجلس رسید؛ و بدین ترتیب دومین شگفتی خبرگان پنجم هم با نقش آفرینی وی رقم خورد؛ چرا که پیش تر در ادوار مجلس خبرگان سابقه نداشته که نفر آخر تهران، اقبال به ریاست رسیدن خبرگان را داشته باشد.

آیت الله جنتی در ادوار قبلی مجلس خبرگان نیز عضوی از این مجلس بوده است؛ وی در دوره های اول و دوم خبرگان، نماینده مردم استان خوزستان بوده است؛ همان استانی که در نخستین سالهای پیروزی انقلاب، با حکم امام خمینی(ره) ریاست دادگاه انقلاب آن را برعهده داشت. وی در ادوار سوم و چهارم نیز از استان تهران نامزد خبرگان شد که در هر دو دوره مجوز ورود به این مجلس را کسب کرد.

آیت الله جنتی در روز 4 اسفند 94 درست 72 ساعت قبل از آغاز انتخابات خبرگان پنجم، در یادواره شهدای مدافع حرم جنوب شرق تهران صریحا اعلام کرد که «یک عده‌ای شیاطین می‌گفتند ما باید عده‌ای را وارد مجلس خبرگان کنیم که درباره رهبری فکر کنند، اما شورای نگهبان تا آنجا که می‌توانست صلاحیت آنها را رد کرد».

آیت الله جنتی در شورای نگهبان

آیت الله جنتی از ابتدای تاسیس نهاد شورای نگهبان در تیر 59، به عضویت این نهاد درآمد؛ وی از سال 1371 یعنی همزمان با آغاز دور سوم شورای نگهبان، به سمت دبیری این نهاد منصوب شد. در دوره دبیری آیت الله جنتی بر شورای نگهبان، نظارت استصوابی این شورا بر فرآیند انتخابات، مطابق تفسیری که از اصل 99 قانون اساسی صورت می‌گیرد، بسیار برجسته شده است؛ امر که در مقاطعی با نارضایتی برخی جناح‌ها و طیف‌های سیاسی بویژه چپ‌گرایان دهه 70 و اصلاح طلبان دهه 80 مواجه شد. در جریان انتخابات مجلس هفتم در سال 82، در اقدامی بی‌سابقه، 80 نماینده عمدتا اصلاح طلب مجلس ششم توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شدند که این امر بحران تحصن نمایندگان این مجلس را موجب شد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان که قرابت زیادی با آیت‌الله جنتی دارد و حتی پس از ریاست وی بر مجلس خبرگان بعنوان رئیس دفتر او انتخاب شد، در تابستان سال جاری طی مصاحبه‌ای گفت: «خاطرم هست چند بار آیت الله جنتی در نماز جمعه بخاطر بحث انتخابات عذرخواهی کردند. یک بار یا دوبار ایشان عذرخواهی کردند و گفتند ببخشید اگر اشتباهاتی داشتیم و چون زمان گذشته است دیگر نمی توان کاری انجام داد. به صورت شخصی هم عذرخواهی زیاد داشتیم».

آیت الله جنتی در جایگاه امامت نماز جمعه تهران

آیت‌الله جنتی که سابقا در خوزستان و کرمانشاه و قم خطیب نماز جمعه بوده است؛ در 14 فروردین 1371 برای نخستین بار در جایگاه امامت جمعه تهران قرار گرفت؛ وی تا کنون این جایگاه خطیر را حفظ کرده است؛ وی در مهر 93 طی مصاحبه‌ای با برنامه تلویزیونی شناسنامه، در پاسخ به سوالی پیرامون شایعه کناره گیری اش از امامت نماز جمعه تهران گفت: «کار اصلی من شورای نگهبان است. فعالیت های دیگر برای من فرعی بود. از مقام معظم رهبری خواستم برخی از فعالیت ها از دوش من برداشته شود که یکی از این فعالیت ها نماز جمعه، یکی شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگری مجمع تشخیص مصلحت بود. به قولی مردی و کاری. لذا تصمیم داشتم بر یک فعالیت تمرکز داشته باشم و به یک فعالیت مشغول باشم؛ مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی مخالفتی نداشتند و گفتند نمی‌خواهید نروید ولیکن در خصوص نماز جمعه گفتند که باید نماز جمعه را داشته باشی و در رابطه با تشخیص مصلحت نظام مخالفت کردند و گفتند باید بروی به عنوان شخصیت حقیقی علاوه بر شخصیت حقوقی. من گفتم برخی وقت ها نماز جمعه برای من سنگین است فرمودند فاصله‌هایش را زیاد کن».

خطبه‌های آیت‌الله جنتی در نماز جمعه تهران بعضا خالی از حواشی و موضع گیری‌های خاص نیست؛ وی در اوایل بهمن 93 طی خطبه‌ای در نماز جمعه پایتخت، با اشاره به درگذشت پادشاه عربستان با بیان اینکه وی با شیعه دشمنی بسیاری داشت و تکفیر را راه‌اندازی و از آن حمایت کرد، گفت: پادشاه عربستان به سزای اعمالش خواهد رسید و الان نیز در حال تحمل مجازات اعمالش است.

آیت الله جنتی در همان خطبه‌، ملک عبدالله را «قارون سعودی» خواند و با بیان اینکه باید به اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها و آنها که در اینجا نیز گاهی اوقات از سفره او تغذیه می‌کردند و او را حمایت می‌کردند، تسلیت بگوییم، گفت: به مومنان و مسلمانان و کسانی که واقعا غصه اسلام و شیعه را می‌خورند تبریک بگوییم و امیدوار هستیم که ادامه کار به این صورت نباشد.

آیت الله جنتی در 29 بهمن سال 89 در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به این که عده زیادی درخواست می‌کنند که سران فتنه دستگیر شوند بر این‌ که قوه قضاییه باید در این مورد مصلحت اندیشی کند، تاکید کرد و پیشنهاد داد که سران فتنه در خانه خود زندانی شوند؛ وی در این رابطه گفت: کاری که قوه قضاییه می‌تواند انجام دهد و من فکر می‌کنم که در اندیشه است که انجام بدهد، این است که ارتباط اینها را به کلی از مردم قطع کند . در خانه آنها باید بسته شود، رفت و آمدهایشان محدود شود، نتوانند پیام بدهند و پیام بگیرند و تلفن و اینترنت آنها باید قطع شود و در خانه خود باید زندانی شوند.

گزارش از نیما صداقت

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر