کد خبر: 15225
A

بررسی دوتابعیتی‌بودن داوران جشنواره فجر در کمیسیون فرهنگی

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از حضور مسئولان سینمایی برای بررسی دوتابعیتی‌بودن داوران جشنواره فجر خبر داد.

بررسی دوتابعیتی‌بودن داوران جشنواره فجر در کمیسیون فرهنگی

دیده بان ایران - احد آزادی‌خواه در تشریح جلسه امروز کمیسیون فرهنگی با اشاره به حضور ایوبی، حسینی، ایل‌بیگی و حیدری در جلسه گفت: اگرچه نقد منتقدان جشنواره فیلم فجر معیار معدل‌گذاری برای آن از طرف اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نیست اما اظهارنظرهای منتقدان در جلسات قبلی با اعضای کمیسیون صرفا جهت کسب اطلاعات بیشتر شنیده شده است و امروز نیز توضیحات رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر پس از استماع مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ابتدای نشست، رئیس سازمان سینمایی توضیحات اجمالی از روند برگزاری جشنواره ارائه کرده و اعضای کمیسیون نیز نظرات و صحبت‌های انتقادی و تشکرآمیز خود را مطرح کردند، افزود: برآیند جلسه بر این بود که جشنواره با وجود مشکلات متعدد همچون همیشه به نحو مطلوب و در راستای جشنی هم‌تراز انقلاب اسلامی برگزار شد.

وی ادامه داد: از جمله موضوعات مورد تاکید آقای ایوبی که در این دوره از جشنواره به طور ویژه به آن توجه شده است بها دادن و توجه به جوانان بود که برخی از آثار برگزیده نیز از میان آثار همین استعدادهای جوان بوده است.

آزادی‌خواه با بیان اینکه انتقاد کمیسیون فرهنگی به داوری‌ها از این باب که چرا منتقدانی از میان هنرمندان دارد، نبود بلکه دوتابعیتی‌بودن برخی از داورها را اشکالی جدی برای جشنواره می‌دانند، توضیح داد: اگرچه رئیس سازمان سینمایی این مهم را ایرادی برای داوری جشنواره ندانست اما نمایندگان قانع نشدند و بر این انتقاد خود اصرار ورزیدند.

وی با اشاره به انتخاب فیلم «ماجرای نیمروز» توسط داوران دوتابعیتی جشنواره گفت: دوتابعیتی الزاما به معنای ضد نظام بودن نیست و کسی چنین توهینی به داوران نکرده است و در ملی و انقلابی‌بودن آنها شکی نیست بلکه نمایندگان به طورکلی بر انتخاب داوران با تابعیت محض ایرانی تاکید داشتند.

این نماینده به دیگر انتقادهای نمایندگان اشاره کرد و گفت: برخی از آثار نمایش داده‌شده از نظر نمایندگان مقبول نبود و به طورمثال دیالوگ‌های فیلم "گشت ارشاد 2" را در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران ندیدند، ضمن آنکه قاعدتا باید نقش کمیسیون فرهنگی مجلس در اعمال نظر بیشتر شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین افزود: از نظر نمایندگان، رسانه ملی حق نقد را جشنواره دارد اما باید شرایط دفاع را نیز برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد کند.

 

 

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر