کد خبر: 15240
A

قهرمانپور: عملکرد ضد ایرانی ترکیه در نشست مونیخ نشان داد ترکیه به سوی جلب رضایت آمریکا حرکت می کند/برخی می خواهند ایران را وادار به واکنش‌های احساسی کنند

یک کارشناس مسائل بین الملل: اظهارات وزرای خارجه ترکیه، عربستان و تل‌آویو نوعی استقبال زودهنگام از تغییرات آمریکاست. تغییری که هنوز به مرحله اجرا در نیامده است. با این حال باور نتانیاهو، اردوغان و ملک سلمان این است که این تغییرات در حال آغاز شدن هستند. اما اینکه تحلیل این بازیگران صحیح است یا خیر بحث دیگری‌ست. ترامپ نشان داد مواضع خود را تغییر می‌دهد. لذا نمی‌توان با قاطعیت ارزیابی این کشورها را تایید کرد.

قهرمانپور: عملکرد ضد ایرانی ترکیه در نشست مونیخ نشان داد ترکیه به سوی  جلب  رضایت آمریکا حرکت می کند/برخی می خواهند ایران را وادار به واکنش‌های احساسی کنند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره با اظهارات نمایندگان برخی کشورهای خاورمیانه در کنفرانس امنیتی مونیخ درباره چگونگی واکنش ایران گفت: اولویت ما کماکان باید تنش‌ زدایی از روابط خود با کشورهای منطقه باشد. این روش تاکنون نتایج مثبتی داشته است و نباید مناسبات خود با کشورهای منطقه منوط به مسائل فرامنطقه‌ای کنیم.

رحمان قهرمان‌پور در گفت و گو با ایسکانیوز ضمن اشاره به برگزاری کنفرانس مونیخ بیان داشت: با روی کار آمدن ترامپ تحولاتی در حال انجام است. سهم خاورمیانه از این تحولات رویکرد ضد اسلامی ترامپ است. در گذشته برخی کشورهای منطقه چون عربستان و ترکیه احساس می کردند با نوعی بی تفاوتی از سوی واشنگتن مواجه هستند. دولت اوباما گاهی در قبال خواسته‌های نتانیاهو، ملک سلمان و اردوغان برای فشار بر ایران مقاومت و یا حتی مخالفت می‌کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفت: اما ترامپ تیمی از نومحافظه‌کاران را با خود آورده است. نمونه سیاست‌های این گروه را می‌توان در حوادثی چون یازده سپتامبر، حمله به عراق، حمله به افغانستان و جنگ با لبنان به یاد آورد. لذا متحدین آمریکا احساس می‌کنند قدرت مانور تازه‌ای در خاورمیانه یافته‌اند.

وی تصریح کرد: اظهارات وزرای خارجه ترکیه، عربستان و تل‌آویو نوعی استقبال زودهنگام از تغییرات آمریکاست. تغییری که هنوز به مرحله اجرا در نیامده است. با این حال باور نتانیاهو، اردوغان و ملک سلمان این است که این تغییرات در حال آغاز شدن هستند. اما اینکه تحلیل این بازیگران صحیح است یا خیر بحث دیگری‌ست. ترامپ نشان داد مواضع خود را تغییر می‌دهد. لذا نمی‌توان با قاطعیت ارزیابی این کشورها را تایید کرد.

 

قهرمان‌پور ضمن اشاره به مواضع ترکیه در کنفرانس مونیخ بیان داشت: نگاه ترکیه بیشتر معطوف به چندموضوع است. آن‌ها می‌خواهند رضایت آمریکا را برای ایجاد مناطق امن جلب کنند. مسئله فتح الله گولن را به سرانجام مد نظر خود برسانند و حمایت آمریکا از کردهای منطقه را کاهش دهند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: استرداد گولن در زمانی که رفراندوم قانون اساسی ترکیه تا این اندازه نزدیک است برای اردوغان امتیازی بزرگ محسوب می‌شود. او در آستانه این انتخابات به مانورهایی نیاز دارد که مقابله با کردها و موفقیت در سوریه نیز از جمله آن‌ها هستند.

 

این کارشناس درباره چگونگی واکنش ایران گفت: اولویت ما کماکان باید تنش‌ زدایی از روابط خود با کشورهای منطقه باشد. این روش تاکنون نتایج مثبتی داشته است و نباید مناسبات خود با کشورهای منطقه منوط به مسائل فرامنطقه‌ای کنیم. البته باید بین عربستان و ترکیه نسبت به اسرائیل تفکیک قائل شویم.

 

قهرمان‌پور درباره هدف واشنگتن از برنامه‌ها تازه در قبال تهران بیان داشت: هم در واشنگتن و هم در سطح منطقه کسانی تمایل دارند که ایران وارد تنش‌ شود. ما باید تا جایی که می‌توانیم از موقعیت‌های خود در منطقه استفاده کنیم و راهمان را ادامه دهیم.

 

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌کنم ایران سیاست‌های خویشتندارانه خود را ادامه دهد و تهران به ویژه در قبال ترکیه وارد تنش‌های عملی و جدی نخواهد شد. بعضی تمایل دارند ایران را وادار به واکنش‌های احساسی کنند.

 

این کارشناس با اشاره تفاوت اوباما و ترامپ گفت: اگر اوباما خواهان بازدارندگی همراه با تعامل بود، ترامپ می‌تواند به بازدارندگی موثر روی آورد. ایران نیز با این سیاست‌ها بیگانه نیست.

 

قهرمان‌پور تصریح کرد: بعید است سیاست تهران در قبال واشنگتن تغییری بنیادین پیدا کند. ایران فارغ از مناسبات کشورهای منطقه با واشنگتن، باید تلاش کند روابط خودش و این کشورها وارد فازی چون مناقشات با آمریکا نشود. ما با کشورهای منطقه تعاملات متفاوتی داریم و باید راه خود را در این مسیر ادامه دهیم.


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر