کد خبر: 15336
A

احضار ۵ آمر حمله به علی مطهری در شیراز به دادگاه نظامی/ دستور داشتند مانع ورود مطهری شوند

احضاریه دادگاه برای آمران حمله به علی مطهری، آخرین تحول در پرونده شیراز است. پرونده‌ای که پس از حوادث ١٨ اسفند ٩٣ در این شهر تشکیل شده بود، پس از گذشت دو سال به مرحله «احضار آمران» رسیده است.

احضار ۵ آمر حمله به علی مطهری در شیراز به دادگاه نظامی/ دستور داشتند مانع ورود مطهری شوند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ روزنامه اعتماد در ادامه گزارش خود نوشت: این پرونده که با جریان شکایت نماینده تهران و در مسیر قضایی به دو بخش «ضاربان» و «آمران» تقسیم شده بود، پس از به نتیجه رسیدن در بخش اول و صدور حکم برای «عاملان» با شکایت دیگر مطهری از دستوردهندگان این حادثه، همچنان مفتوح ماند تا آن هم ماجرایی طولانی برای رسیدن به دادگاه نظامی را از سر بگذراند.

اما این شکایت در میانه راه با اختلاف‌نظر «دادسرای نظامی» و «دادسرای عمومی و انقلاب» روبه‌رو شد تا پای دیوان‌عالی کشور نیز به این پرونده باز شود.

اگرچه شکایت از آمران حمله به علی مطهری از بهمن ماه سال گذشته در دادسرای نظامی شیراز مطرح شده بود، اما پس از گذشت چند ماه از رسیدگی به آن، به استناد ماده ٣١١ قانون آیین دادرسی کیفری اعلام شد که دادسرای نظامی صلاحیت رسیدگی به این دعوی را ندارد.

تنها دلیلی هم که برای این قرار اعلام می‌شد، این بود که اگرچه همه متهمان، «نظامی» هستند اما چون قبل از این اتهامات ضاربین که آنان نیز نظامی بودند، در دادگاه عمومی رسیدگی و منجر به صدور حکم شده بود، پس اتهامات آمران نیز در همان دادگاه باید رسیدگی شود.

با ارجاع پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب، نظر آن مرجع نیز همچون دادسرای نظامی بود. بازپرس دادسرای عمومی به دلیل آنکه جرایم ارتکابی در حوزه وظایف خاص نظامیان بوده، این مرجع را شایسته صلاحیت رسیدگی ندانسته، تا پرونده برای تعیین تکلیف راهی دیوان عالی کشور شود.

نظر دیوان‌عالی کشور اما مبنی بر صلاحیت دادسرای نظامی شیراز برای بررسی به پرونده شکایت از آمران بود. به این دلیل که متهمان این پرونده، همگی نظامی بودند و نظر دیوان بر این بود که این پرونده باید در دادسرای نظامی شیراز رسیدگی شود. 

اکنون آمرین این حمله مشخص هستند و تعداد آنان نیز بیش از ٥ نفر است و همچنان هم نماینده اصولگرای تهران مصر به ادامه شکایت است. اما هدف علی مطهری از به نتیجه رسیدن این پرونده، زیر سوال بردن دستگاه نظامی کشور و به‌ویژه استان فارس و شهر شیراز نیست، دلیل اصلی او از رسیدگی به این پرونده این است که در این ماجرا افراد خاطی به طور خودسرانه تصمیم به انجام کارهایی کرده و دستوراتی را صادر کردند که برای ریشه‌کن کردن آن نیاز است، پیگیری‌های لازم انجام شود تا از اقدامات مشابه جلوگیری کنیم.

با گذشت ماه‌ها از ارسال پرونده به دادسرای نظامی شیراز، وکیل مطهری از احضار آمران خبر  داد و گفت: در حال حاضر برای آمران این اتفاق احضاریه فرستاده شده است و منتظر هستیم که این افراد در بازپرسی حاضر شوند و اظهارات خود را بیان کنند.

وکیل علی مطهری اما از موضوع جدیدی هم در این پرونده خبر داد.مصطفی ترک‌همدانی گفت: برای پیگیری این پرونده به دادگاه نظامی شیراز مراجعه کردم که متوجه شدیم کسانی که قبلا اعتراف کرده بودند دستور داشتند مانع ورود مطهری به شیراز شوند، اظهارات خود را رد کردند. این در حالی است که در گزارش حفاظت اطلاعات دستگاه مربوط و نزد بازپرس ذکر شده است که این افراد اذعان کردند برای این کار دستور داشته‌اند و بازپرس نیز ذیل اظهارات آنها را امضا کرده‌ است و دلیلی برای رد اظهارات سابق آنها نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر