کد خبر: 15401
A

روسیه: حزب‌الله لبنان و ایران با پایان جنگ در سوریه این کشور را ترک می‌کنند

معاون وزیر خارجه روسیه در سفرش به مناطق اشغالی تاکید کرد که حزب الله و ایران با پایان جنگ در سوریه نیروهای خود را ازا این کشور خارج خواهند کرد و حضور حزب الله در سوریه دائمی نخواهد بود.

روسیه: حزب‌الله لبنان و ایران با پایان جنگ در سوریه این کشور را ترک می‌کنند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ "اولیگ سرومولوتوف"، معاون وزیر خارجه روسیه و مسئول مبارزه با تروریسم این وزارتخانه در سفری که به مناطق اشغالی داشت در مصاحبه با روزنامه عبری زبان "اورشلیم پست" گفت: دولت سوریه از ایران و حزب الله در جنگ داخلی که شکل گرفت درخواست کمک کرد و این دو طرف با پایان یافتن جنگ سوریه را ترک خواهند کرد. ما نگرانی اسرائیل از حضور حزب الله و سپاه پاسداران ایران در سوریه را درک می‌کنیم و عادی است که اسرائیل از بابت باقی ماندن آن‌ها در سوریه پس از جنگ نگران باشد.

رویکرد همیشگی روسیه نسبت به حزب الله پیش از ورودش به بحران سوریه آن بود که حزب الله را بخشی از سیاست لبنان می‌داند که بخشی بزرگی از ساکنان این کشور از آن حمایت می‌کند و این حزب در پارلمان نیز حضور دارد.

به گفته سرمولوتوف، پیش از تجربه میدانی مشترک روسیه و حزب الله لبنان در سوریه این دو روابط مستقیمی با یکدیگر نداشتند و مسکو حزب‌الله را یک تشکل سیاسی موثر در لبنان و حزبی ترکیبی در لبنان و دوست هم‌پیمان دولت سوریه و ایران می‌دانست.

 محمد سیف الدین پژوهشگر حوزه امنیت روسیه در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط نیز گفت، روس‌ها پیش از این از حزب الله در نبردش با اسرائیل حمایت نکردند اما با سلاح‌های روسی که از طریق سوریه به دست حزب‌الله می‌رسید نیز مخالفتی نکردند آنها همواره نقش میانجی خود در اختلافات دو طرف عربی - اسرائیلی را حفظ کرده و مانند آمریکا از اسرائیل حمایت نکردند و خود را به سوریه نزدیکتر دانستند. اما هماهنگی‌های میدانی میان دو طرف در سوریه روابطی که پیش از این وجود نداشت را تقویت کرده تا جایی که سرگئی ‌لاوروف، وزیر خارجه روسیه از آمریکا خواست مشارکت حزب الله تحت حمایت ایران در نبرد با داعش را به رسمیت بشناسد.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نیز تاکید کرد: روسیه بخشی از محور مقاومت است و حزب الله در مورد مسائلی با روسیه اتفاق نظر و در مواردی اختلاف دارد. دو طرف در مورد مساله سوریه رویکردی مشترک و در مورد یمن و اسرائیل اختلاف نظر دارند.

روابط مستقیم مسکو با حزب الله با پایان جنگ سوریه خاتمه خواهد یافت و تحلیلگران امور روسیه بر این باورند که روسیه در راستای حفظ توازن در منطقه به نفع خود و حفظ دولت دمشق که هم‌پیمانش است تلاش خواهد کرد و این مساله از طریق حمایت سیاسی مسکو در محافل بین‌المللی از سوریه و ایران انجام خواهد شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر