کد خبر: 15410
A
"دیده بان ایران" گزارش می دهد؛

نگاهی به شکست‌های انتخاباتی "مرد همیشه در صحنه" / آیا کاندیداتوری محسن رضایی منع قانونی دارد؟

محسن رضایی که در 6 ماه اخیر حداقل سه الی چهار بار اعلام کرده بود به هیچ وجه کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نمی‌شود، امروز در چرخش موضعی آشکار اعلام داشت که اگر جبهه مردمی نیروهای انقلاب(تشکیلات انتخاباتی اصولگرایان) تکلیف کند، به کاندیداتوری فکر می‌کند!

نگاهی به شکست‌های انتخاباتی "مرد همیشه در صحنه" / آیا کاندیداتوری محسن رضایی منع قانونی دارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محسن رضایی که در 6 ماه اخیر حداقل سه الی چهار بار اعلام کرده بود به هیچ وجه کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نمی‌شود، امروز در مصاحبه با مهر در چرخش موضعی آشکار اعلام داشت که اگر جبهه مردمی نیروهای انقلاب(تشکیلات انتخاباتی اصولگرایان) تکلیف کند، به کاندیداتوری فکر می‌کند!

آخرین بار همین یکشنبه هفته جاری بود که محسن رضایی در جمع طلاب حوزه علمیه خاتم الانبیا(ص) اراک با صراحت اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای انتخابات ندارد؛ وی پیش‌تر نیز به مدد ابزارهای نوین ارتباطی نظیر توئیتر و اینستاگرام، بر گزاره فوق الذکر تاکید کرده بود. 

به نظر می‌رسد با توجه به آشفته بازار اصولگرایی و ردیف شدن نام‌های مختلف از سوی این جناح برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم که اکثرشان فاقد مولفه‌های رجلیت سیاسی‌اند، محسن رضایی علی رغم تاکید چندباره مبنی بر عدم حضور  در انتخابات، بر آن شده تا برای چهارمین بار شانس خود را در انتخابات ریاست جمهوری بیازماید!  

رضایی این روزها بیش از آنکه بعنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نامش در رسانه‌ها مطرح شود، پست‌های مجازی‌اش، جلب توجه می‌کند؛ پست‌هایی که دامنه موضوعی وسیعی دارند؛ این پست‌ها از پیروزی یک تیم فوتبال تا خبری پیرامون حاج احمد متوسلیان را شامل می‌شود و البته به فراخور جو سیاسی، گهگاه محتوایی برجام ستیزانه نیز پیدا می‌کنند.

*انصراف در سال 84

رضایی سه بار سابقه ناکامی در جریان انتخابات ریاست جمهوری را دارد؛ وی که پس از 16 سال فرماندهی سپاه، در سال 76 لباس نظامی را از تن به در کرده بود تا در قالب یک اقتصاددان و سیاستمدار شناخته شود، در سال 84 با شعار انتخاباتی «دولت عشق»برای نخستین بار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد اما 48 ساعت پیش از شروع انتخابات با صدور بیانیه‌ای، از کاندیداتوری کناره گیری کرد؛ وی در بیانیه‌اش علت این اقدام را «جلوگیری از پراکندگی آرای مردم» عنوان کرد. 

*اعتراض در سال 88

به گزارش دیده بان ایران؛ سال 88 نیز در آن انتخابات پرحرف و حدیث، یک پای قضیه محسن رضایی بود؛ فردی که بعد از اعلام نتایج رسمی انتخابات به همراه دو نامزد اصلاح طلبان به اعتراض نسبت به آن نتایج پرداخت؛ نماینده‌ وی یعنی داوود دانش جعفری در روز 26 خرداد 88 به همراه نمایندگان سایر نامزدهای معترض در جلسه بیت رهبری در محضر رهبر معظم انقلاب حاضر شد؛ عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان که وی هم در آن جلسه حضور داشت، بعدها طی مصاحبه ای با اشاره به مطالب مطرح شده در جلسه مزبور گفت: «نوبت به آقای دانش‌جعفری نماینده‌ی ستاد آقای رضایی رسید که ایشان دیگر مستقیماً رهبر بزرگوار انقلاب را خطاب قرار دادند و گفتند شما در صحبت‌های خود در کردستان از یکی از کاندیداها جانب‌داری کردید و این مطلب موجب شده که مثلاً چنین اتفاقی بیفتد»!

*شکستِ سوم

محسن رضایی در انتخابات 92 نیز مانند انتخابات 88 مستقل از اصولگرایان وارد کارزار انتخابات شد؛ در مناظرات سال 92 او به سه کاندیدای اصولگرا یعنی آقایان ولایتی، حداد عادل و قالیباف، تاخت که مگر قرار نبود تنها یک نفر از شما در صحنه بماند؛ او همچنین وقتی به انتقاد از نحوه پیشبرد پرونده هسته‌ای ایران در دوران دبیری حسن روحانی در شورایعالی امنیت ملی پرداخت، با این پاسخ روحانی مواجه شد که «آقای رضایی! جنابعالی همان کسی هستید که در جمعی گفتید که «شورای امنیت سازمان ملل به مراتب بهتر از شورای حکام است و آقای روحانی چرا جلوی این کار را گرفته است که پرونده هسته‌ای از شورای حکام به شورای امنیت نرود؟» شما همان آدم هستید. آنوقت شما اینجا می‌آیید و ما را نصیحت می‌کنید؟ ما که نمی‌خواهیم این موضوعات را بگوییم، چون شما آغاز کننده بحث هستید بنده پاسخ می‌دهم».

محسن رضایی در انتخابات 92 نیز به مانند دوا نتخابات پیش از آن توفیقی کسب نکرد؛ از این رو چندی بعد ترجیح داد به خانه و خاستگاه خود یعنی سپاه پاسداران بازگردد و دوباره لباس نظامی گری را به تن کند؛ وی در اردیبهشت ماه 94 در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افسری دانشگاه امام حسین(ع) با لباس فرم سپاه حاضر شد و در همان مقطع خبر رسید که به عنوان استاد در دانشگاه امام حسین مشغول فعالیت علمی شده است؛ بنابراین با توجه به اینکه محسن رضایی اکنون به عنوان عضوی از نیروهای مسلح فعالیت می‌کند، کاندیداتوری‌اش با عنایت به بند 16 سیاست‌های کلی انتخابات که در مهرماه سال جاری توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، با مانع مواجه است؛ مگر آنکه بار دیگر به سودای پاستور از سپاه استعفا دهد!

گزارش از جعفر عزتی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر