کد خبر: 15430
A
رئیس جمهوری:

فلسطین مشکل یک قوم یا یک ملت نیست / بیش از 70 سال وجدان جامعه جهانی را به درد آورده است / بر این باوریم برقراری صلح در خاورمیانه جز پایان دادن به اشغال فلسطین حاصل نمی شود

رییس جمهوری گفت: یکبار دیگر موضوع فلسطین ما را گرد هم آورد تا درباره زخمی عمیق و جانکاه سخن بگوییم که بیش از 70 سال است که وجدان جامعه جهانی و پیکره جهان اسلام را به درد آورده است .

فلسطین مشکل یک قوم یا یک ملت نیست / بیش از 70 سال وجدان جامعه جهانی را به درد آورده است / بر این باوریم  برقراری صلح در خاورمیانه جز پایان دادن به اشغال فلسطین حاصل نمی شود

دیده بان ایران - حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در آئین پایانی ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه مردم فلسطین اظهار داشت: در آغاز مایلم به همه میهمانان ارجمند، روسای مجالس، هیات های پارلمانی، رهبران نهضت ها و جریان های مقاومت، اندیشمندان، شخصیت ها و فعالان عرصه های سیاسی، فرهنگی، رسانه ای و احزاب و تشکل های حامی فلسطین، سفرا، دیپلمات های خارجی و روسای سازمان های منطقه ای و بین المللی مقیم تهران که در این کنفرانس حضور دارند خوش آمد و خیر مقدم عرض نمایم.
وی افزود: همچنین مایلم خالصانه ترین درود و سلام های خود را به روح بلند حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) و ارواح همه شهدای مقاومت و جانبازان، مجروحان و همه کسانی اهدا نمایم که در راه آرمان فلسطین و قدس شریف از خودگشذتگی و فداکاری نمودند.
روحانی گفت: یک بار دیگر موضوع فلسطین ما را گرد هم آورد تا درباره زخمی عمیق و جانکاه سخن بگوییم که بیش از 70 سال است وجدان جامعه جهانی و پیکره جهان اسلام را به درد آورده است.
** فلسطین مشکل یک قوم یا یک ملت نیست
رئیس جمهوری ادامه داد: فلسطین مشکل یک قوم یا یک ملت نیست بلکه از یک سو نشانه ظلم و ستم و نادیده گرفتن حقوق بین الملل و ناکارآمد بودن سازمان های بین المللی است و از سویی دیگر نماد تلاش های مجاهدانه و مستمر یک ملت برای احقاق حقوق خود در کنار سرشکستگی جامعه جهانی و شرمساری برخی کشورهای اسلامی است.
وی گفت: از سال 1948 تاکنون، نسل هایی در این منطقه با آوارگی و جنگ زندگی کرده اند؛ نسل هایی که هنوز در جای جای جهان آواره اند و میراثی که به آنها رسیده چیزی جز رنج، آوارگی، شکنجه و شهادت نیست.
روحانی اظهار داشت: رهبران کشورهای سلطه گر غربی هفت دهه پیش به منظور دستیابی به اهداف سلطه جویانه و استعماری خود کوشیدند تا سرنوشت خاورمیانه سرشار از نعمت، ثروت، فرهنگ های متنوع و ادیان آسمانی را از طریق دگرگون ساختن ساختارهای دینی - فرهنگی و با نشاندن نهال خشونت، اشغال و جنایت در قدس شریف و فلسطین عزیز به دست بگیرند.
وی گفت: رهبران آن روزگار غرب در اشتباهی راهبردی و برای فرافکنی معضلات اجتماعی و اقتصادی خویش بعد از دو جنگ خانمان سوز به تاسیس رژیم اشغالگر قدس دست زدند تا با غصب ثروت و سرمایه های این منطقه توسط رژیمی جعلی و تا دندان مسلح، بحران های ایجاد شده در جنگ های جهانی و متعاقب آن، جنگ سرد را به بدترین شکل به سامان برسانند. اما این مشکل رژیم غرب ساخته به تدریج دامن خود پدیدآورندگان آن را هم فرا گرفت و آرام آرام بر اعتقاد و ارزش های آنان نیز غلبه کرد. معیارهای انسانی و بین المللی را به زیر کشید و سیاست های دو گانه و ضرورت حراست از وضع موجود را برآنان تحمیل نمود.
وی افزود: اقدامات تحریک آمیز در تداوم غصب سرزمین های مردم مظلوم و تلاش های هدفمند برای تغییر هویت تاریخی و تمدنی این سرزمین به تدریج نتایج ویرانگری برای صلح و امنیت جهانی به بار آورد.
رییس جمهوری ادامه داد: ارتکاب این حجم از جنایات ضد بشری هم حمایت از غاصبان را در جهان غرب به چالش کشید و هم در سرزمین های اسلامی افکار عمومی مردم مسلمان را بر علیه این حمایت غرب شوراند.
روحانی گفت: مسلمانان تنها راه خویش در برابر این اشغالگری، تجاوز، غصب و کشتار را در مقاومت دیدند و همواره کوشیدند جهان را نسبت به این ظلم آشکار آگاه سازند. باید به روان پاک مجاهدان درود فرستاد که جان بر کف در سال های تاریک و سیاه دهه 60 و 70 میلادی بار سنگین مقاومت و آگاه سازی جهانی را به دوش کشیدند و به تدریج مقاومت و قیام مثنی و فرادا را به انتفاضه ای تبدیل نموند که طلیعه دگرگونی های اساسی در منطقه و شروع عقب نشینی هایی غاصبان گردید. 
وی گفت: مهمترین هدف اسرائیل در وضعیت کنونی طبیعی جلوه دادن شرایط موجود است؛ صهیونست ها در پی آنند که جهانیان باور کنند که فلسطینیان آوارگانی هستند که باید بدون تعلق به سرزمین، گذران عمر کنند. تبدیل عنوان مقاومت به تروریسم و تلاش طولانی برای عادی سازی تسلیم و سارزش به همین دلیل است.
روحانی اظهار داشت: در ادبیات امروز، رژیم صهیونیستی خواستار عادی سازی روابط خود با جهان اسلام است و این معنایی ندارد مگر فراموشی و نادیده گرفتن تمام جنایات آنان در فلسطین و دیگر سرزمین های اسلامی. این رژیم جعلی چنان برخی رهبران غربی را به گروگان گرفته است که گویی هر گونه مقابله با آن در حکم حمله به منافع حیاتی آمریکا و اروپاست.

رییس جمهوری گفت: سنگها در دست کودکان فلسطینی و قلمها در دست شاعران و نویسندگان فلسطین، حقیقت واحدی را فریاد می زنند؛ شور آزادی و شادی زیستن در وطن.
روحانی افزود: اینک فلسطین به نمادی برای تمام ملتهای تحت ستم تبدیل شده که برای احقاق حقوق سلب شده و آزادی های نقض شده وحق تعرض به سرنوشت فراموش شده خود به پاخاسته اند؛ از این رو انتفاضه مظهر مقاومت و مقاومت مظهر وجدان انسانی است.
وی با بیان این که انتفاضه بیان خشم وخروش نسلی از ملت جدید فلسطین در پاسخ به ناکامی های نسلهای گذشته است،‌ گفت: این ملت فلسطین است که دوباره به میدان آمده است؛ نسلی که در اردوگاه های آوارگان و شهرها و روستاهای محاصره شده به دنیا آمده اند، اینک با صدای بلند و با بغضی در گلو فریاد می زنند با سلاح وپول نمی توان ستم وظلم را ادامه داد و مقاومت یک ملت را نادیده انگاشت .
روحانی خاطر نشان کرد: اکنون جهان اسلام و بویژه منطقه خاورمیانه پر آشوب و متلاطم است و اندیشه ای خشن و افراطی به نام دین، جان انسانها را می گیرد. متاسفانه برخی دولتهای اسلامی درگیر انواع مشکلات ناشی از بی کفایتی، ناتوانی و فساد ساختاری شده اند. 
وی افزود: در حال حاضر، تعداد دولتهای فرومانده در این منطقه رو به افرایش است ودولتهای مستقر نیز از تهدید بی ثباتی وبی آیندگی رنج می برند. جنگ و درگیری و ترور در یمن و عراق و سوریه و افغانستان هر روز جان صدها انسان را می گیرد و دولتهای اسلامی به جای همکاری به پایان درگیری ها وکشتار بی هدف مسلمانان به اتهام زنی علیه یکدیگر و فرافکنی می پردازند که سود چنین شرایط اسفباری تنها نصیب رژیم اشغالگر قدس می شود. 
روحانی افزود: صهیونیستها امروز در جنگها و اختلافات داخلی مسلمانان برای خود یک فرصت تاریخی می بینند؛ حتی از متحدین جدید سخن می گویند و تلاش می کنند تا با دمیدن بر مقاومت هراسی کشورهای عربی واسلامی حامی، فلسطین را از دشمن به متحد خود علیه مقاومت وحامی اصلی آنان یعنی ایران تبدیل کنند؛ پروژه ای که هوشیاری مضاعف و نگاه بلند مدت ما ودولتهای عربی بویژه همسایگان ما را می طلبد. 
وی ادامه داد: رژیم اشغالگر در تلاش برای عادی سازی وضعیت خویش، برای نخستین بار برخی کشورهای عربی را نه دشمن که متحد خود علیه خود مقاومت می نامد و ادعا می کند اکثر کشورهای عربی دیگر دشمن صهیونیسم و مخالف اشغالگری نیستند بلکه در مقاومت هراسی با آن شریک هستند.
رییس جمهوری تاکید کرد: کشورهای منطقه باید هوشیار باشند واز خود بپرسند که چشم امید رژیم صهیونیستی به کیست؟ جهان اسلام باید موضع خود را در برابر این عادی سازی روشن کند و نشان دهد که آیا مسوولین آنها رهبران امت اسلام هستند یا بخشی از روند عادی سازی اشغالگران وستمگران؟ آیا نفس همین واقعیت تلخ که امروز میان مقاومت هراسی و صهیونیست پذیری هم پوشانی به وجود آمده؟ باید نسبت به درستی رویکردهای منطقه ای برخی کشورها تردید ایجاد نمود.
وی گفت: آیا زمان آن نرسیده که همسایگان یک بار و برای همیشه به جنگ و برادرکشی 'نه' بگویند؟ آیا زمان آن نرسیده که همه قوای خود را صرف حل مساله اصلی دنیای اسلام نمایند؟ روحانی خاطر نشان کرد: دیروز سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری را شنیدیم که چه حساسیت فوق العاده ای در مقوله وحدت و همگرایی جهان اسلام با همه تنوعات و تکثرهای ملی وقومی حول دفاع از مقاومت مشروع ملت فلسطین دارند؛ ایشان به نقشی که علمای اسلام و روشنفکران می توانند در جهت حل اختلافات تحمیلی داشته باشند نیز تاکید ویژه نمودند که امیداست راهگشای اسلامی باشد. 
رییس جمهوری گفت: مقاومت فلسطین موفق شده همدلی بخشی قابل توجهی از افکار عمومی جهان را به خود جلب کند. اکنون صلح دوستان از سراسر جهان به حمایت از این گفتمان برخاسته اند و از زندگی و حق تعیین سرنوشت فلسطینیان دفاع می کنند. باید سپاسگزار حامیان غیرمسلمان فراوانی بود که زندگی خود را با زندگی ملت فلسطین درآمیخته و مقاومت فلسطین را از آن خود می دانند.
وی اضافه کرد: انزوای رژیم صهیونیستی در رخدادهای سالهای اخیر چون قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل و حتی اخیرا شورای امنیت سازمان ملل ویونسکو نشان می دهد که علاوه بر مقاومت مشروع فلسطینیان در اراضی اشغالی، عرصه های جدیدی برای پیشبرد مبارزه در جهان سیاست و فرهنگ کشورشده است.
رییس جمهوری گفت: ما از کسانی که بر ماهیت اسلامی بیت المقدس پای فشردند تشکر می کنیم و قدردان همه دولتهایی هستیم که علیه اعمال محدودیت عبادت مسلمانان در قدس شریف و دفاع از حقوق مسلم فلسطینی ها گام بلندی در مجامع بین المللی برداشته اند .
روحانی افزود: گذشت آن دوره ای که قدرت ایستادگی هر فلسطینی تنها در پرتاب تکه ای از سنگ متبلور بود؛ امروز قدرت فلسطین بر بستر رسانه های اجتماعی متجلی است تا پیام مظلومیت وظلم ستیزی را به گوش جهانیان برسانند.
وی ادامه داد: اکنون جهانیان در انتفاضه ای دیگر به وسعت جغرافیای رسانه های اجتماعی که صلح طلبان سراسر جهان در آن مشارکت دارند به دفاع از فلسطین و مقاومت برخاسته اند.
رئیس جمهوری گفت: در این راستا بر این باوریم که برقراری صلح عادلانه و فراگیر در خاورمیانه جز از طریق پایان دادن به اشغال سرزمین فلسطین واحقاق حقوق کامل این ملت از جمله حق تعیین سرنوشت بازگشت کلیه آوارگان به سرزمین آبا و اجدادی خویش و تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شریف از طریق برگزاری یک همه پرسی با حضور اقوام وساکنان اصلی این سرزمین اعم از مسلمان ومسیحی و یهودی حاصل نمی شود.
وی اضافه کرد: اقدام ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران در حمایت بی دریغ از آرمان فلسطین و قدس شریف و مبارزات مشروع این ملت برخاسته از نگاه اعتقادی و دیدگاه ما در لزوم رعایت حقوق مشروع ملت ها ، اصل انصاف و عدالت در نظام بین الملل و وظیفه ما در حمایت و دستگیری از مستضعفین و مظلومان است و در این چارچوب بر حمایت خود از محور مقاومت تاکید می ورزیم. در پایان مجددا یاد و خاطره همه شهدای فلسطین و امت اسلامی را گرامی می دارم.

به گزارش ایرنا، ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه مردم فلسطین روز سه شنبه(سوم اسفندماه) با حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب، روسای سه قوه و شخصیت های برجسته جهان اسلام با شعار «همه باهم در حمایت از فلسطین» در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی گشایش یافت. 
بیش از 80 هیات و 700 میهمان خارجی در این کنفرانس دو روزه شرکت دارند. 
روز پنج شنبه نیز نشستی با سازمان های مردم نهاد و نهادهای غیردولتی حامی مقاومت فلسطین در محل اجلاس سران برگزار می شود. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر