کد خبر: 15704
A

روحانی: برخی فکر می کنند هر چه دروازه کشور قفلهایش بیشتر باشد امنیت و سلامت آن بیشتر می‌شود که درست نیست/ تقابل با جهان برای برخی نان آورده است/ عده‌ای آلزایمر سیاسی گرفته‌اند

رییس جمهوری گفت: دولت یازدهم تلاش کرده تا وضع درمان و سلامت مردم یک قدم بهتر شود و گام های را در این زمینه برداشته است.

روحانی: برخی فکر می کنند هر چه دروازه کشور قفلهایش بیشتر باشد امنیت و سلامت آن بیشتر می‌شود که درست نیست/ تقابل با جهان برای برخی نان آورده است/ عده‌ای آلزایمر سیاسی گرفته‌اند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ حسن روحانی در نخستین مجمع ملی سلامت عنوان کرد: در آغاز سخن به تناسب ایامی که به شهادت سرور زنان عالم اختصاص دارد به روان پاک آن بزرگوار و پدر و همسرش و همه فرزندان عزیزش درود  و تهیت و سلام می‌فرستیم و می‌دانیم فاطمه اطهر همواره خیر کثیر برای جامعه بشری بوده او کوثر و سرچشمه همه نیکی‌ها و برکت‌هاست و ما باید از این سرچشمه برای تعالی زندگی‌مان بهره بگیریم و استفاده کنیم.

سلامت، ارگان و نهاد خاصی ندارد

او افزود: موضوع جلسه امروز از موضوعات بسیار حائز اهمیت است و اعضایی که در اینجا حاضرند مسئولیت سنگین و مقدسی بر دوش دارند. همین کلمه مجمع ملی سلامت راهنمای خوبی برای ما است. این جمله معنایش این است که اولا سلامت فرای درمان و مقدم  بر درمان است و ثانیه سلامت ارگان و جایگاه و نهاد خاصی ندارد و به قشر خاصی هم اختصاص ندارد.

رییس‌جمهور یادآور شد: ممکن است بیمارستان‌ها و مطب‌هایی باشد که درمان در آنجا انجام می‌شود البته عده‌ای هم در خانه خوددرمانی می‌کنند اما در بحث سلامت دنیای بسیار وسیعی وجود دارد و مهم است که چه اقداماتی می‌کنیم نه امروز که از روز تولد نوزاد و از زمانی که تصمیم می‌گیریم زندگی مشترک را تشکیل دهیم این مهم است.

مسکن کم داریم و منزل زیاد

او گفت: این که اسلام می‌گوید برای ازدواج همسانی و کفو باشد یعنی از لحاظ ایمانی و بینشی این مساله رعایت شود. اولین قربانی عدم همسانی، نوزاد است. حتی در دوران جنینی وقتی مادر و پدر عصبانی باشد، تاثیر می‌گذارد. یکی از مشکلات ما این است که مسکن کم داریم و منزل زیاد. مسکن یعنی محل آرامش. بیرون هر مشکلی داریم به خانه که نزدیک شویم قلب آرام‌تر می‌شود ما می‌گوییم سلامت اول از مسکن و غذا و هوا شروع می‌شود.

روحانی تاکید کرد: اگر بانوان ما در خیابان راه می‌روند و خدایی ناکرده آزار کلامی ببینند حرف در ذهن آنها اثر می‌گذارد روح او و آرامش او موثر است. سلامت از اینجا شروع می‌شود برخی گاز ماشینشان به بوق وصل است و مرتب بوق می‌زنند آزار دهندگی گوش در سلامت موثر است آن جمله معروف مرحوم بوعلی می‌گوید جسم سالم و روح سالم در هم اثر متقابل دارند. پس سلامت دنیای وسیعی دارد.

برخی روی تعامل با جهان حساسیت دارند 

او عنوان کرد: اگر ما از تعامل با جهان بگوییم برخی بدشان می‌آید و روی تعامل با جهان حساسیت دارند و از تقابل خوششان می‌آید نمی‌دانم این تقابل برایشان چه چیزی آورده البته برای برخی نان آورده است.

ساختار برخی کشورها برای تحریم‌ها ایجاد شده است

روحانی افزود : تعامل با جهان که ما می‌گوییم همین است.  شما وقتی تعامل با جهان ندارید و دچار تحریم هستید از کود و سم غیر استاندارد استفاده می‌کنید. کشوری که کود استاندارد دارد هم آن را به شما نمی‌دهد کشوری که مشتری ندارد به شما کود می‌دهد. برخی کشورها ساختارشان برای تحریم‌ها ایجاد شده اگر در جهان تحریم نباشد، دکان این کشورها برچیده می‌شود.

او افزود: وقتی کشاورزی ما نمی‌تواند در چارچوب سلامت قدم بردارد و از کود و سم غیراستاندارد استفاده می‌کنیم و از بذر نادرست استفاده می‌کنیم، سلامت دچار مشکل می‌شود. نمی‌شود که هر روز مکمل از داروخانه بخریم. این مواد باید در مواد غذایی ما باشد. نیازمندی‌های ما باید در مواد غذایی تامین شود. ترکیب و بذر گندم‌ها متفاوت است. ما باید سلامت را از نانوایی و مزرعه و باغات آغار کنیم.

برخی فکر می‌کنند با افزایش قفل دروازه‌های کشور امنیت و سلامت بیشتر است

او افزود : در خود مساله دارو و درمان هم باز همین است. اینجور نیست که بگوییم در دارو و درمان پزشکی ما بدون نیاز به بخش‌های دیگر و به جهان می‌توانیم عمل کنیم. دانشگاه‌ها و محققان ما باید در تعامل با جهان باشند. ذکات علم یاد دادن به دیگران است ما هم باید یاد بدهیم و هم یاد بگیریم. برخی فکر می‌کنند هرچه قفل دروازه‌های کشور بیشتر باشد امنیت و سلامت بیشتر است. ما ملتی بزرگ داریم . این طور درست نیست.

روحانی تاکید کرد: از استاد دانشگاه هم باید نگران باشیم که برای مطالعات می‌رود خارج و از استادی که به ایران می‌آید هم باید ناراحت باشیم. یک عده هم خودشان ذهنشان آشفته و نگران است هم تولید نگرانی می‌کنند. اساتید ما می‌توانند علم و تحقیقات را بالا ببرند گاهی یک تحقیق کوچک تا زمانی که مورد تایید قرار می‌گیرد و به محصول تبدیل می‌شود ببینید چقدر درد و بیماری و گرفتاری و پیش‌گیری از بیماری را تولید می‌کند.

برخی آلزایمر سیاسی گرفته‌اند

او با طرح این سوال که آیا همه سرمایه‌گذاری را می‌توانیم انجام دهیم، گفت : البته من نمی‌خواهم برگردم به سال ۹۲ چون برخی به دلیل آمارهای آن دوره که مشعشع است ناراحت می‌شوند که از قبل از این دولت بگوییم. می‌گویند همین آمارهای خودتان را بگویید به دولت قبل چه کار دارید؟  وقتی آن دولت روی کار بود می‌خواستیم انتقاد کنیم می‌گفتند انتقاد نکنید کار دولت را برهم نزنید. الان می‌گویند چه کار دارید انتقاد کنید؟  

روحانی ادامه داد: آغاز دولت ما مشکلات فراوانی داشتیم وضع دارو در آن زمان را در نظر بگیرید. دارو کم بود. برخی آلزایمر سیاسی گرفته‌اند و یادشان می‌رود آن وقت وضع دارو و درمان چه بود.

رییس دولت یازدهم اضافه کرد: یادشان می‌رود که وضعیت دارو و درمان، قیمت دارو و تجهیزات پزشکی چگونه بود. یادشان رفته بود برخی داروها و تجهیزات به دست ما نمی‌رسید.

انتقاد از رسانه‌ملی

روحانی با اشاره به صحبت‌های صبح امروز خود با وزیر بهداشت اظهار داشت: از وزیر سوال کردم از ابتدای دولت وضعیت دارویی چگونه است و چقدر گران شده است، ایشان گفت حداقل ۲۰ درصد داروهای خارجی و ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی نسبت به آغاز دولت ارزان شده است. پس چرا نمی‌گوییم؟ چرا رسانه ملی ما...

او در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اخبار صداوسیما تصریح کرد: یک جاهایی گوشت دو روز گران می‌شود اخبار تلویزیونی در خبر نخستش به قصابی می‌رود و می‌پرسد گوشت چقدر گران شده است و اگر گوشت ارزان شود، این خبر را منتشر نمی‌کند یا در آخرین اخبارش می‌گوید.

رییس جمهور یادآور شد: مردم فراموش نکنند این اقدام، اقدام ارزشمندی است. در این دولت تلاش شده از نظر درمان و سلامت وضعیت‌شان یک قدم بهتر شود. نمی‌گوییم بهتر شده‌ایم. گام‌هایی را برداشتیم و باید گام‌های بیشتری هم برداریم تا به وضعیت مطلوب برسیم.

روحانی با بیان اینکه همه چیز زندگی ما اصل حیات و کیفیت آن است، خاطرنشان کرد: ما باید کیفیت زندگی و اصل حیات را بالا ببریم در حقوق شهروندی که منشور آن منتشر شد از همه ارگان‌ها از جمله بخش سلامت خواسته‌ایم تا اجرا کند. اصل یک آن حق حیات، کیفیت زندگی و آب سالم و... است تا مردم بدانند حق‌شان چیست و دولت به معنای عام کلمه و بخش عمومی بدانند، وظیفه‌شان چیست؟

بعضی‌ها فکر می‌کنند بودجه جاری خیلی بد است

او ادامه داد: در مساله درمان برای اینکه بتوانیم مردم را از رنج بیماری نجات دهیم چه می‌خواهیم؟ سرمایه برای ساختن بیمارستان، خرید تجهیزات و استخدام افراد می‌خواهیم. یکی از وظایف دولت تامین بودجه برای این مساله است. بودجه جاری برای این‌ها است. بزرگترین بودجه جاری تعلق می‌گیرد به آموزش، بهداشت و درمان و امنیت و مسائل رفاه اجتماعی. بعضی‌ها فکر می‌کنند بودجه جاری خیلی بد است و بودجه عمرانی خیلی بد است. بدانیم بودجه جاری دولت به معنای آن است که خدمت به مردم بدهیم در بخش سلامت و آموزش و امنیت خدمت است.

رییس دولت یازدهم با بیان اینکه همه این سرمایه را دولت نمی‌تواند تامین کند، ابراز داشت: پس باید سرمایه‌گذار را دعوت کنیم. سرمایه‌گذار اگر سرمایه‌اش را در بخش سلامت صرف کند و سودش را تضمین کنیم و او بدانید کاری اساسی است و سود عادلانه‌ای نصیبش می‌شود. سازمان برنامه و برنامه‌ریزان و سازمان اداری و استحدامی این وظیفه را برعهده دارند.

تا امروز سیاست نتوانسته در بخش سلامت رخنه کند

رییس جمهور در  قسمت دیگری از سخنان خود به بخش خصوصی و خیرین اشاره کرد و گفت:‌ کشور ما دارای یک ظرفیت بسیار مطلوب است و آن  خیرین در بخش‌های عمرانی هستند، خیرینی که بیمارستان و مدرسه می‌سازند و در سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد فعال هستند.

او خاطر‌نشان کرد: به لطف خدا در کشورمان در این زمینه مردمانی بسیار خوب و دلسوز داریم، این جزو افتخارات فرهنگ است ، افتخار می‌کنیم که تا امروز سیاست نتوانسته در بخش سلامت رخنه کند، خدا کند هیچ وقت همه رخنه نکند و این حوزه دعواهای حزبی و جناحی نداشته باشد. باید سازمان‌های مردم نهاد و سمن‌هایی در بخش سلامت ایجاد کنیم که بسیار مهم است.

فرهنگ بخش عمده‌ای از موضوع سلامت را تشکیل می‌دهد

روحانی در ادامه با بیان اینکه فقط نباید در حوزه سلامت سمن و سازمان مردم نهاد ایجاد شود، عنوان کرد: در بخش‌های که گفته شد ایجاد سمن کافی نیست بلکه باید در بخش‌های  فرهنگی نیز به صورت گسترده اقدام کنیم در بخش سلامت، فرهنگ بخش عمده‌ای را تشکیل می‌دهد.

او در ادامه تصریح کرد: در بحث فرهنگی سبک زندگی بسیار مهم است این بخش برای ما گرفتاری درست کرده، امروز می‌بینیم کسی پیاده‌روی نمی‌کند از در خانه سوار آسانسور می‌شود ، بعد ماشین و دست آخر هم پشت میز در اداره خود می‌نشیند و تحرکی ندارد.

در قم هر کسی ورزش می‌کرد می‌گفتند از دین خارج شده است

رییس قوه مجریه تاکید کرد: خیلی مهم است که سبک زندگی چگونه باشد به چه صورت لباس و کفش بپوشیم و حتی چگونه راه برویم. مهم است که معماری خانه چگونه باشد،  سبک زندگی ما در اسلام گفته شده، اسلام فرهنگ توصیه‌هایی دارد برای اینکه چگونه زندگی کنیم و حتی غذا بخوریم.

او در بخشی از سخنان خودش خطاب به وزیر بهداشت گفت: شما خیلی نگران چاقی مردم هستید که دلایلی دارد باید مرتفع شود و بفهمیم که از کجا نشأت می‌گیرد.

رییس جمهور در قسمت دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ورزش برای ما حکم تشریفات را پیدا کرده است به خاطر دارم در حوزه قم بودیم اگر یکی در حجره‌اش صبح ورزش می‌کرد می‌گفتند تقوایش کم است، باور کنید اگر طلبه می‌خواست ورزش کند می‌گفتند از دین خارج شده و یا اگر ۵ دقیقه ورزش می‌کردند می‌گفتند این فرد دیگر عالم نمی‌شود ، باید دود چراغ بخورد خب دود چراغ را شب بخورد اتفاقی نمی‌افتاد.

تا پایان دولت ۲۱ هزار تخت بیمارستانی خواهیم داشت

او خاطرنشان کرد: می‌دانید چرا ورزش پیش نمی‌رود برای اینکه بدترین و بی‌ارزش‌ترین زنگ در مدارس ورزش است، فکر می ‌کردیم بالاترین درس ریاضی است و معلمش جایگاه بالایی دارد و این دیدگاه را به ورزش نداشتیم  در صورتی که ورزش مهم است و  از مدارس  باید شروع شود وقتی زنگ ورزش بی‌ارزش می‌شود در سن بالا کمر درد و چاقی به سراغ مردم می‌آید.

روحانی تاکید کرد: در بحث سلامت همه ارگان‌ها سهیم هستند، ورزش، محیط زیست، آموزش و پرورش همه باید دست به دست هم بدهیم و لذا در مجمع ملی سلامت می‌خواهیم همه بیایند اگر بعضی‌ها نارحت نشوند سرمایه خارجی بیاید.

رییس جمهور گفت: تا پایان دولت ۲۱ هزار تخت بیمارستانی خواهیم داشت.

درِ بیمارستان‌ها را بر روی مردم نیازمند باز کردیم

روحانی با بیان اینکه این دولت کار بزرگی انجام داده است، گفت: ما یازده میلیون نفر را بیمه کردیم و همه مردم را زیر پوشش بیمه قرار دادیم و در بیمارستان‌ها را بر روی مردم نیازمند باز کردیم و در نقاط دور افتاده نیز مردم را پذیرفتیم. این یعنی عدالت دز سلامت و درمان. این کار باید توسعه پیدا کند

او افزود: ما  در سال ۹۴ و ۹۵ سال سختی داشتیم و این سختی به بخش سلامت هم می‌رسد. در سال ۹۳ و ۹۴ ماه‌هایی بوده که نفت ما ۲۵ دلار فروش رفته الان شده ۵۰ دلار. یعنی نسبت به ۱۰۸ و ۱۱۲ دلار از نصف هم کمتر است. تمام کشورهای تولیدکننده نفت اولین کاری که کردند از ذخایرشان استفاده کردند. هر کشوری ذخایری دارد برای روز مبادا. حالا فرض کنید شما به روز مبادا برسید بانک بگوید پول باید بیاورید. ما صندوق  ذخیره حساب درست کردیم برای روز مبادا حالا به ما روز مبادا گفتند پول بریزید. ما بیست درصد از درآمد سال ۹۳ را به صندوق ریخته‌ایم، ۲۰ درصد از درآمد سال ۹۴ به صندوق رفته و امسال مجلس می‌گوید ۳۰ درصد بریزید. اصلا همه‌اش را توی صندوق بریزید. ما هم برویم توی صندوق کنار آنها.

او گفت : یک روزنامه یا یک ثانیه صدا و سیما را پیدا کنید که این را نقد کرده باشد.  مشکل اگر در طرح سلامت باشد باید صندوق کمک کند ما این پول را نگذاشته‌ایم که تماشا کنیم. برای امروز است که روز مباداست.

بعضی‌ها وقت مشکل که می‌شود می‌گویند رییس‌جمهور و دولت مسئول هستند

روحانی افزود : ما در سال ۹۴ بیست درصد از درآمد نفتی را به صندوق ذخیره ریخته‌ایم حالا مجلس می‌گوید سال دیگر ۳۰ درصد بریزید در حالی که نفت در وضع خوبش ۵۲ دلار است. بعضی‌ها وقت مشکل که می‌شود می‌گویند رییس‌جمهور و دولت مسئول هستند. البته درست می گویند حق با مردم است اما همه باید حمایت کنند؛ مجلس و دستگاه‌های دیگر باید کمک کنند. شما ببینید عربستان چقدر از ذخایرش استفاده کرده است. جمهوری آذربایجان و روسیه و بقیه کشورهای منطقه چقدر از ذخایرشان استفاده کردند. ما به جای استفاده این‌ها پول به صندوق ریختیم. شرایط ما آسان نبوده است.

او گفت: من می‌خواهم به عزیزان و مسئولان دانشگاه‌های پزشکی بگویم ما در شرایط سختی در پارسال و امسال به دلیل شرایط نفت بودیم. خدا را شکر از این مشکلات هم عبور می‌کنیم اینها چیزی نیست. ما اگر آینده خوبی برای ایران می‌خواهیم و سلامت مردم را می‌خواهیم بدانید بدون امید و نشاط مردم نه آینده خوب رغم زده خواهد شد نه سلامت. اگر جامعه‌ای نسبت به فردا امید نداشته باشد، سالم نیست. فشار عظیمی بر شبکه اعصابش وارد می‌شود. ما باید نشاط داشته باشیم.

بگذارید مردم نشاط داشته باشند

روحانی با بیان اینکه پس فردا عید است بگذارید مردم نشاط داشته باشند، گفت: ما اگر یک ذره مردم نشاط داشته باشند ناراحت می‌شویم. چطور هرچه گریه کنند حلال است یک ذره بخندند حرام است؟ بگذارید جامعه و جوانان نشاط داشته باشند بدون نشاط نمی‌شود به آینده فکر کرد سلامت جسم و روح بدون نشاط نمی‌شود. ایام عید و ایام ولادت حضرت فاطمه هم هست بگذارید چند روز مردم نشاط داشته باشند

روحانی گفت : مردم را مایوس نکنید دروغ نگویید مردم را نسبت به آینده کشور و نظام مایوس نکنید ما آینده خوب خواهیم داشت. مجمع ملی سلامت یعنی همه باید دست به دست بدهند. یعنی استاندارها و فرماندارها هم همین  مجمع را تشکیل دهند. این یعنی دولت و سمن‌ها همه جمع شوند. بخشی از منبرها و سخنرانی‌ها و خطبه‌های نماز جمعه به سلامت و نشاط مردم برگردد. ما  اگر در همه جا مجمع داشته باشیم درست می‌شود. دولت تنهایی نمی‌تواند.

برخی می‌گویند کهنه مصرف کردن افتخار است؛ ما اهلش نیستم

روحانی با بیان اینکه ما دولتی هستیم که می‌گوییم از سرمایه خارجی باید استفاده کرد، گفت : هرکه می‌گوید نه راه دیگری برود. ما می‌گوییم اگر باید بیمارستان بزرگ درست کنیم اگر یک شریک خارجی هم در آن باشد درمان مردم درست‌تر انجام می‌شود باید انجام شود. ما می‌گوییم ناوگان هوایی ما هواپیمایی جدید می‌خواهد. ما می‌گوییم اگر نیاز داریم در ریل‌مان به لوکوموتیو،  باید بخریم.

او گفت: می‌گویند کهنه مصرف کردن افتخار است؛ ما اهلش نیستم. ما می‌گوییم باید تجهیزات نو بیاید و فناوری رشد کند و ارتباط با دنیا تقویت شود. اعتقاداتمان و ارزش‌هایمان برای ما مقدس است و با کسی معامله‌اش نمی‌کنیم. باید حرف بزنیم و تلاش کنیم و تجربیاتمان را تبادل کنیم. امروز معضل محیط زیست در خوزستان و ریزگردها در این شهر چه مشکلاتی برای مردم مرزبان و فهیم ما ایجاد کرده؟  این باید حل شود ما باید به دنبال آن برویم وقتی آب تالاب را قطع می‌کنید تالاب خشک م‌ شود و این تبدیل به ریزگرد می‌شود.

رییس‌جمهور تاکید کرد:  وقتی بخشی کشاورزی متوقف شده و ما حق آبه این جا را ندادیم و خشک شده این طور می شود. وقتی ما حق آبه  نمی‌دهیم مسئولیم. یک عده می‌گویند چرا در دریاچه ارومیه شما این قدر سرمایه‌گذاری کردید. شما ببینید اگر سرمایه‌گذاری نمی‌کردیم برای ۱۴ استان چه اتفاقی می‌افتاد. در هورالعظیم هم همین طور است. در اهواز اعلام کردیم منطقه هور العظیم ۷۱ درصد آب‌گیری شده و ۳۰ درصد مانده است.

از سال ۹۲ به فکر خوزستان بودیم

او با اشاره به اقدامات دولت در احیای هورالعظیم عنوان کرد: در سال آبی ۹۲ تا ۹۳، یک میلیارد و هشت میلیون مترمکعب آب به هورالعظیم ریختیم و در سال بعدی یعنی سال ۹۳ تا ۹۴، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب و براساس حرفی که وزیر نیرو به من گفت، امسال یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر تاکنون به هورالعظیم آب ریخته شده است.

رییس جمهور با یادآوری برخی انتقادات به دولت گفت: برخی‌ها می‌گویند اکنون که خوزستان را خاک فراگرفته است، به یاد خوزستان افتاده‌اید؟ خیر! اکنون به یاد خوزستان نیفتاده‌ایم. از سال ۹۲ به فکر خوزستان بودیم. کمیته ملی مبارزه با ریزگرد در سال ۹۲ تشکیل شد. تصمیم برای احیای هورالعظیم از سال ۹۲ بود. اگر این اقدامات انجام نمی‌شد، ببیند چه فاجعه‌ای رخ می‌داد.  

روحانی با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی کنیم و به فکر آینده باشیم، اظهار داشت: همه باید دست به دست هم بدهیم. امید، نشاط و اعتماد را در کشور حفظ کنیم تا بتوانیم از همه مشکلات عبور ‌کنیم. مردم ما خوب و باوفا هستند و با وحدت و انسجام باید مسیرمان را به سمت توسعه پیش ببریم.- ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر