کد خبر: 15711
A

بهشتی پور: دامن زدن به اختلافات ایران و ترکیه، به نفع اسرائیل و آمریکا است/دو کشور به هم نیاز دارند

یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به موضع گیری ترکیه نسبت به ایران و واکنش رسانه ای نسب آن بیان کرد: هر نوع دامن زدن به اختلافات ایران و ترکیه، به نفع اسرائیل و آمریکا است که از این موضوع بهره برداری می کنند.

بهشتی پور: دامن زدن به اختلافات ایران و ترکیه، به نفع اسرائیل و آمریکا است/دو کشور به هم نیاز دارند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از ایسکانیوز؛ حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل در خصوص اظهارات ضد ایرانی مقامات ترکیه در روز های اخیر بیان کرد: برای بررسی و تحلیل سیاست خارجی یک کشور، صرفاً به اظهارات وزیر امورخارجه آن کشور در یک کنفرانس بین المللی نباید اکتفا کرد. اگرچه وزیر امور خارجه یک کشور، انعکاس دهنده مواضع آن کشور مانند ترکیه محسوب می شود. آقای اردوغان هم در اجلاس منامه سخنانی را با مضمون ضد ایرانی مطرح کرده بود. برای قضاوت و تحلیل دقیق مواضع ترکیه، بهتر است روند تحولات ترکیه و موضعگیری هایی که دولت آقای اردوغان بعد از کودتا ترکیه داشته است را بررسی کند. نه فقط صرف این سخنانی که چاووش اوغلو گفته است.

 

وی ادامه داد: به نظر می رسد که در این مقطع، ترکیه یک بازی منطقه ای را شروع کرده است که از طرفی با ایران و روسیه در مورد سوریه بحث و گفتگو کند و از طرف دیگر، با عربستان و اسرائیل تحت رهبری آمریکا بازی جدیدی را شروع کرده است. این موضعگیری کشور ترکیه، موضعگیری خوشایندی برای نقش آفرینی بیشتر در منطقه بعد از روی کارآمدن ترامپ است.

 

این کارشناس با اشاره به تبلیغات انبوه رسانه ای در خصوص مواضع اخیر ترکیه افزود: این تبلیغات رسانه ای انبوه که در حال حاضر به راه افتاده است اصلا درست نیست. اگر انسان، یک مقدار تحلیل دقیق داشته باشد و به روابط ایران و ترکیه دقت کند، متوجه این موضوع میشود که این دو کشور نقاط مشترک زیادی با یکدیگر دارند. نقاط اختلاف هم دارند اما هر نوع دامن زدن به اختلافات ایران و ترکیه، به نفع اسرائیل و آمریکا است که از این موضوع بهره برداری می کنند.

 

بهشتی پور اضافه کرد: بنابراین،از یک طرف نباید این حرفها را نشنیده بگیریم و باید دقیقا اقدامات دیپلماتیک لازم را انجام دهیم، اما از طرفی دیگر، تحت تاثیر بازیهای رسانه ایی قرار نگیریم.کشور ما با ترکیه سالهای سال کار کرده است. هم ترکیه به ایران نیاز دارد و هم ایران به ترکیه احتیاج دارد و امنیت ترکیه، روی امنیت ایران تاثیر دارد و برعکس. ما باید برخوردمان با این مواضع ترکیه به صورت دیپلماتیک باشد. همچنین این موضوع رو مقطعی نبینیم و روندی ببینیم و مواضع ترکیه را در بعد از کودتا در سال 2016 بررسی کنیم.

 

وی با بیان این که ترکیه بازی دو طرفه ای را در منطقه شروع کرده است خاطرنشان کرد: یک طرف، همکاری با ایران و روسیه است و از طرف دیگر، همکاری با اسرائیل و عربستان که این بازی همیشه جواب نمی دهد و بعضی اوقات جواب منفی می دهد.

 

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در خصوص بازی دو طرفه ترکیه در منطقه، این نبوده است که روابط جدیدی باشد. ولی دراین اواخر، مسئله مهم ضدیت با ایران است. این مسئله مثبتی نیست، یعنی ترکیه باید بداند که این طرز رفتارها در منطقه هزینه دارد و درک کند که دو کشور همسایه ملاحظات همسایگی دارند.

 

بهشتی پور با اشاره به موضع گیری ترکیه در قبال سوریه تصریح کرد: گاهی اوقات در بازی های سیاسی، کشورها هزینه زیادی می دهند و بعد پشیمان می شوند .مانند موضعی که ترکیه در مقابل سوریه گرفت. در حال حاضر ترکیه، موضعش را نسبت به 4 سال گذشته اصلاح کرده است. بنابراین این طور بازی های خطرناک و وارد شدن به این طور اتحادها، و همچنین ایران را تحت فشار قرار دادن به زیان ترکیه است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مقامات ترکیه، این بازی دو طرفه را شروع کردند و فکر کردند وضعیتشان را با آمدن آقای ترامپ در منطقه تقویت می کنند. اما جواب عکس خواهند گرفت. به نقع ترکیه است که با کشور همسایه رابطه خوبی داشته باشد و اختلافات را به صفر برساند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر