کد خبر: 15916
A

نماینده مجلس: لاریجانی هیچ حمایتی از رحمانی‌فضلی نمی‌کند/ استیضاح رحمانی‌فضلی به‌جای قالیباف با حدود ۷۰ امضا

نماینده اصلاح‌طلب مردم باخرز، تایباد و تربت‌جام در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس امکان استیضاح شهردار در مجلس وجود ندارد، قصد داریم وزیر کشور را به‌خاطر حادثه پلاسکو استیضاح کنیم.

نماینده مجلس: لاریجانی هیچ حمایتی از رحمانی‌فضلی نمی‌کند/ استیضاح رحمانی‌فضلی به‌جای قالیباف با حدود ۷۰ امضا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از ایلنا جلیل رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به جمع‌آوری حدود ۷۰ امضاء برای استیضاح وزیر کشور در تشریح محورهای این استیضاح اعلام کرد: این مسئله از چندماه پیش در جریان است و مشکلات ناشی از پروژه پدیده شاندیز، ضعف در مدیریت بحران در جریان حادثه پلاسکو، عدم تعامل مناسبت وزارت کشور با استانداران، فرمانداران و بخش‌داران، ضعف در توسعه سیاسی، لغو سخنرانی‌ها، عدم اجرای قانون خانه احزاب و کاهش امنیت اجتماعی از جمله محورهای این استیضاح است.

تلاش برای برگزاری جلسه با وزیر کشور به‌منظور بیان مطالبات نمایندگان

او گفت: با این همه، هم‌اکنون در حال رایزنی با وزارت کشور هستیم تا نمایندگانی که سوال داشته و معترض هستند، سامان‌دهی کنیم که پس از تقدیم کردن استیضاح به هیات رییسه مجلس در جلساتی با وزیر موضوع را بررسی کنیم تا متوجه شویم آیا این مشکلات از طریق گفت‌وگو قابل حل است یا خیر.

استیضاح وزیر کشور فراکسیونی نیست

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر این‌که این طرح استیضاح ارتباطی به فراکسیون ندارد، در پاسخ به این سوال که باتوجه به این‌که وزیر کشور از زمان مجلس نهم چند مرتبه برای پاسخگویی درباره پدیده شاندیز به صحن و کمیسیون‌های مجلس آمده، گفت: به هرحال نمایندگان قانع نشده و مشکلات نیز مرتفع نشدند و هم‌چنان پابرجاست. ضمناً این استیضاح فراکسیونی نیست.

استیضاح رحمانی‌فضلی به‌دلیل عدم امکان استیضاح قالیباف در مجلس

او در پاسخ به سوال دیگری درباره محور مربوط به حادثه پلاسکو در این استیضاح گفت: بحث پلاسکو به مشکلات استیضاح وزیر کشور اضافه شده و برخی از نمایندگان تهران و شهرستان‌ها در این رابطه مسائلی مطرح کرده که باید بررسی شود؛ چرا که فکر می‌کنیم وزارت کشور و به‌ویژه شهرداری تهران در جریان این حادثه ضعیف عمل کردند و از آن‌جا که بنابر قانون امکان استیضاح شهردار ازسوی مجلس ممکن نیست، قصد داریم وزیر کشور را استیضاح کنیم. به هر حال شهرداری تهران و همین‌طور مجموعه وزارت کشور در جریان این حادثه آن‌چنان که انتظار می‌رفت ظاهر نشد و واقعاً به نظارت بیشتر نیاز دارد.

درصورت تشخیص هیات رییسه حاضر به تعامل با وزیر کشور هستیم

نماینده اصلاح‌طلب مردم باخرز، تایباد و تربت‌جام در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح استیضاح وزیر کشور در آستانه برگزاری انتخابات، خللی در عملکرد ستاد انتخابات و وزارت کشور ایجاد نخواهد کرد، گفت: به هر حال تشخیص این مسئله با هیات رییسه مجلس است و درصورتی که به این نتیجه برسند، طرح این استیضاح در حال حاضر به مصلحت نیست، حاضر هستیم از ریاست مجلس پیروی کنیم اما معتقدیم برای دفاع از حقوق مردم حتی نباید یک ساعت را از دست داد.

لاریجانی هیچ حمایتی از رحمانی‌فضلی نمی‌کند

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس دهم در واکنش به این سوال که آیا باتوجه به نزدیکی سیاسی وزیر کشور به رییس مجلس، تاکنون مشکلی در روند استیضاح پیش نیامده، یادآور شد: واقعیت این است که تاکنون هر مشکلی را در حوزه وزارت کشور از طریق رییس مجلس پیگیری کردیم، آقای لاریجانی سعی کردند حرف نمایندگان شنیده شود و هرگز هیچ اقدامی در راستای ایجاد ممانعت از اجرای قانون نکرده و نسبت به این استیضاح نیز هیچ‌گونه مخالفتی نکرد و هیچ حمایتی نیز از وزیر نداشت. با این حال درصورتی که آقای لاریجانی باتوجه به نزدیکی انتخابات، طرح استیضاح را به صلاح نداند، نمایندگان تعامل خواهند کرد.

تعامل وزارت کشور با مجلس بسیار ضعیف و ناامیدکننده است

او همچنین در واکنش به این‌که در شرایطی که فراکسیون امید به دلیل نزدیکی به زمان اتمام کار دولت با استیضاح آخوندی مخالفت کرد، طرح استیضاح وزیر کشور چگونه خواهد بود، گفت: این استیضاح از حدود دو ماه پیش تاکنون مطرح است و مربوط به امروز نیست و وزارت کشور متاسفانه چاره‌ای پیش روی نمایندگان نگذاشته است و تعاملش با مجلس ظرف این مدت بسیار ناامیدکننده بوده و موفق به باز کردن گره مشکلات نبوده است.

نماینده اصلاح‌طلب مردم باخرز، تایباد و تربت‌جام در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهار بی‌اطلاعی برخی از مسئولان وزارت کشور نسبت به این طرح استیضاح، گفت: وزیر کشور، قائم‌مقام، معاون پارلمانی و دیگر مسئولان وزارت کشور در جریان این استیضاح بودند اما موفق به برقراری تعامل مناسب با نمایندگان برای حل کردن مشکلات نبودند.

وزیر کشور نباید به‌بهانه نزدیکی به انتخابات ضعف‌های خود را جبران نکند

رحیمی جهان‌آبادی در پایان تصریح کرد: واقعیت این است که ما به‌دنبال ایجاد چالش نیستیم و معتقدیم در آستانه انتخابات ایجاد چالش درست نیست اما وزارت کشور هم باید بپذیرد که نمی‌تواند به بهانه برگزاری انتخابات، به مطالبه‌ها بی‌توجه باشد و ضعف‌های خود را جبران نکند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر