کد خبر: 16200
A

مروری بر روزنامه های شنبه چهاردهم اسفندماه

روزنامه های امروز موضوع مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی اسلامی در رابطه با حقوق مدیران را در کانون توجه قرار داده اند. مخالفان دولت به شدت به این مصوبه تاخته و دولتی ها هم از آن حمایت کرده اند. با این حال، تجلیل از اصغر فرهادی نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

مروری بر روزنامه های شنبه چهاردهم اسفندماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های امروز مصوبه اخیر حقوقی مجلس را در کانون توجه قرار داده اند. منتقدان دولت به شدت به این مصوبه تاخته اند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

روزنامه کیهان در گزارشی با تیتر «حقوق مدیران سی برابر کارگران/ مجلس حقوق‌های نجومی را قانونی کرد!» به موج موج واکنش‌ها به مصوبه عجیب نمایندگان پرداخته و می نویسد: «نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای سقف حقوق مدیران را تا ۲۴ میلیون تومان تعیین و با این مصوبه ضمن قانونی کردن حقوق‌های نجومی بر دریافتی 30 برابری مدیران نسبت به کارگران مهر تائید زدند! طبق ماده ۳۸ لایحه برنامه ششم که به تصویب مجلس رسیده مجموع پرداختی ماهانه مقامات و مدیران و کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۳۵ این قانون حداکثر دو برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان موضوع تبصره ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری است.

نمایندگان پیش از این در تبصره ۱ ماده ۳۸ مشاغل تخصصی، واحدهای عملیاتی، مناطق مرزی و محروم را از این سقف حقوق تعیین شده مستثنی و مقرر کرده بودند که این افراد تا ۶۰ درصد علاوه بر سقف مقرر بتوانند دریافتی داشته باشند که با اصلاحات جدید انجام شده مدیران نیز به این مشاغل مستثنی شده اضافه شدند و می‌توانند ماهانه تا ۲۴ میلیون تومان حقوق دریافت کنند.

این اصلاح با ۱۰۳ رأی موافق، ۴۴ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر به تصویب رسید.»

طرفداران دولت از این مصوبه حمایت کردند

 
 
 
 
 
 
 

روزنامه ایران در گزارشی با تیتر «دروغ‌های نجومی» در این باره نوشت: «مصوبه مجلس در مورد سقف حقوق 24 میلیونی مدیران و 4 گروه دیگر از اقشار جامعه که با هدف تامین نظر شورای نگهبان در خصوص عدم خروج نخبگان از بدنه مدیریتی دولت صورت پذیرفت، واکنش های مختلفی را در پی داشت. در حالی که در قالب این مصوبه حقوق مدیران همان دو برابر سقف حقوق کارکنان باقی خواهد بود و تنها بنا بر «نظر» شورای نگهبان استثنائاتی برای دریافتی برخی مدیران در نظر گرفته شده و پس از طی ساز و کار مشخص و پیشنهاد شورای حقوق و دستمزد کشور، برخی مدیران می توانند از حقوق 24 میلیونی برخوردار باشند، که شامل درصد بسیار محدودی از مدیران خواهد شد. اما منتقدان تلاش دارند که این مصوبه مجلس را کلی و فراگیر و برای دریافتی همه مدیران جلوه بدهند. دولت هم پیش از این در قالب ساماندهی حقوق مدیران سقف در نظر گرفته شده را حتی پایین تر از رقم تصویبی مجلس و زیر 20 میلیون تومان تعیین کرده بود. با این حال بررسی این مصوبه نشان می دهد که آنچه اکنون از سوی برخی منتقدان مطرح می شود کاملا غیر واقعی و به نوعی آدرس غلط‌دادن است. منتقدان «استثنا»های مصوبه مجلس پیرامون حقوق مدیران را «فراگیر» جلوه می‌دهند ماده 38 برنامه ششم توسعه تصریح می‌کرد که سقف مجموع پرداختی ماهانه مقامات و مدیران دو برابر حداکثر حقوق و مزایای کارکنان باشد اما شورای نگهبان به این مصوبه ایراد گرفت شورای نگهبان تعیین سقف و محدود کردن پرداختی مدیران را باعث خروج نخبگان از بدنه دولت دانست مجلس برای تأمین نظر شورای نگهبان، تصویب کرد شورای حقوق و دستمزد می‌تواند با پیشنهاد رؤسای قوا و وزیران یا معاونان رئیس جمهوری برای «مشاغل مدیریتی»، «مشاغل تخصصی»، «واحدهای عملیاتی» و «مناطق مرزی» و «محروم» استثنا قائل شده و تا 60 درصد به حقوق گروه های ذکر شده اضافه شود مشروط برآنکه سقف دریافتی آنان از 24 میلیون تومان بیشتر نشود سقف حقوق کلی مدیران همان 14 میلیون (یعنی حداکثر دو برابر حداکثر حقوق و مزایای کارکنان) است و فقط در موارد استثنایی، دریافتی شمار اندکی از مدیران تا 24 میلیون تومان خواهد رسید.»

جشن سینمایی ها

حقوق نجومی یا دروغ نجومی؟/ انتقاد از فرهادی به خاطر دریافت مجسمه 700 هزار دلاری
 

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «جشن سینمایی ها به افتخار فرهادی» نوشت: «ساعات آغازین روز دوشنبه 8 اسفندماه لحظه دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار توسط انوشه انصاری از سالن دالبی تئاتر لس‌آنجلس در شبکه‌ها‌ی اجتماعی و فضای مجازی بازنشر می‌شود و حس خوش ایرانی بودن را به رگ و جان دوستداران فرهنگ و هنر این مرزوبوم می‌دواند. به فاصله پنج روز بعد قدرشناسی از این حس خوشایند، بخشی از آنهایی را که آرزوی حضور در این سالن داشتند در هوای بارانی اسفندماه به خیابان ولیعصر کشانده است. باغ فردوس انتهای سنگفرش‌های نارنجی‌رنگ خانه‌ای باشکوه قد علم کرده که قرار است شاهد بخشی از شکوه این فرهنگ باشد. جایی که امروز موزه سینماست و قرار است در آن از مسبب حال خوش جماعتی که به آنجا آمده‌اند قدردانی شود. در کنار چنارهای به خواب رفته، مردم هشیار شبی هستند که قدر برای منزلت فرهنگ آورده است و به تقدیر از او بی‌خیال سرمای زمستان تمام‌قد به تماشا ایستاده‌اند که به تعبیر پیر فرزانه مجلس هرشب که شب قدر نمی‌شود. می‌توان ساعت‌ها درباره اهمیت اصغر فرهادی نوشت و گفت، مانند اتفاقی که جمعه شب 13 اسفندماه در موزه سینما افتاد و بسیاری از چهره‌های سینمایی از محمدبزرگ‌نیا و بهرام بیضایی (که از غربت پیام صوتی فرستاد) و فاطمه معتمدآریا تا مردانی از حوزه‌های غیرسینمایی همچون محمدعلی موحد درباره او سخن گفتند.»

با این حال، محمد‌تقی فهیم در یادداشتی در روزنامه جوان با عنوان «فرق «براندو» بزرگ با «فرهادی» به انتقاد از دریافت جایزه توسط فرهادی می پردازد و می نویسد: «چه فرصت مهم و بزرگی پیش روی اصغر فرهادی گسترده شد، اما «او» استفاده‌ای حداقلی از آن برد. بی‌تردید نام اصغر فرهادی با دومین اسکارش در تاریخ سینمای ایران و جهان ثبت و ماندگار شد اما آیا همو در تاریخ رنج‌کشیدگان و قربانیان جنگ و نظامی‌گری هم جایی کسب کرده است؟ او با تحریم اسکار، قدمی مهم برداشت ولی با دریافت مجسمه ۷۰۰ هزار دلاری، همچنان خود را در جبهه کوچک اما قدرتمند بهره‌کشان جهان، ماندگار کرد، در حالی که فرصتی برایش مهیا شده بود تا نامی بزرگ در میان توده‌های استثمار شده دنیا به شمار برود. فرهادی نتوانست مرزبندی روشنی با نمایندگان نظامی‌گری دنیا رسم کند، اگرچه متناسب با رسم حاکم، در میان دو جناح «بد» و «بدتر»، (که خواهان حفظ نظم جهانی به سرکردگی امریکا هستند) جانب «بد» را گرفت و در این جبهه خیمه زد.فرق «براندو» بزرگ با «فرهادی» در همین نقطه تمایز است که آن بازیگر شهیر، با نگرفتن مجسمه طلایی، مرزبندی مبرهنی با ستم‌پیشگان کرد و نماینده وقت رنج‌کشیدگان کشورش را، با همان شکل و شمایل بومی و محلی، برای اعلام انزجار، به مراسم فرستاد، ولی فرهادی با تثبیت خود در جبهه «شر» بهتر، ضمن گرفتن مجسمه، نمایندگانی را به مراسم فرستاد که فقط نام ایرانی را با خود یدک می‌کشند، ولی در وجوه زندگی‌شان، از تفکر و سبک زندگی تا گویش و پوشش، امریکایی هستند.حالا در نظر بگیرید که فرهادی به جای دو فرد ایرانی- امریکایی، پدر و مادری از جمله خانواده‌هایی که قربانی عملیات انتحاری داعش و تکفیری‌ها شده‌اند و کلاً افرادی متعلق به جبهه مظلوم جنگ‌دیدگان منطقه را به مراسم اسکار می‌فرستاد، آن وقت چه اتفاقی می‌افتاد؟ اگرچه چنین فرضی محال است و وجود سرمایه‌گذار قطری حامی داعش مانع از این اتفاق می‌شد ولی حداقل تلاش و تمنای فرهادی منجر به اتفاقی حداکثری در جهان کنونی می‌شد و نام فرهادی را در تاریخ مردمان واقعی کره زمین و اصلی‌ترین تولید‌کنندگان نعم اجتماعی، ماندگار می‌کرد.»

کمپین جدید محسن چاووشی

حقوق نجومی یا دروغ نجومی؟/ انتقاد از فرهادی به خاطر دریافت مجسمه 700 هزار دلاری
 

روزنامه قانون در گزارشی اجتماعی با تیتر «جانـم را بخـرید!» به درد دل جوانی که شش روز برای زنده ماندن زمان دارد پرداخته است. در بخشی از این گزارش می خوانیم: «سهیل ٧ روز با طناب دار فاصله دارد. امشب آهنگ گلدون رو تقدیم می‌کنم، هرکس کار رو دانلود کرد در حد توانش مبلغی رو برای نجات سهیل واریز کنه به شماره حساب درج شده در عکس ... می‌دونم که شرمسارم نمی‌کنین.»
این آخرین پست محسن چاووشی است. پستی برای نجات یک زندگی؛ برای رهایی از کابوس مرگ. تنها شش روز باقی مانده. شش روز برای تمام شدن این کابوس. پایانی سفید یا سیاه. کابوسی که حالا 5 سال است مهمان مداوم شبانه‌های پسری در کنج سلول تنهایی و ندامتش شده است. پسرکی که روزی که پا به سلول گذاشت 15 ساله بود بدون تصور روشنی از آینده و امروز بیست‌ساله است و دندان به دندان می‌ساید در انتظار مرگ.


یک بار تا پای چوبه دار رفته است. دوماه پیش بود. 11 شب خبر داده‌اند که فردا روز اعدام است و همه‌چیز تمام خواهد شد. آمبولانس آمده،ماشین آتش‌نشانی در محل حاضر شده و همه خیال کرده بودند که دیگر کار تمام است .روز اعدام برگه‌ای در پرونده‌اش گم می‌شود و به علت نقص پرونده باز هم اعدام عقب می‌افتد. باز هم امیدی جوانه می‌زند. شاید مرگ، این بار شکست بخورد. سهیل اما امیدوار نیست.کابوس‌ها امانش نمی‌دهند. چوب خط می‌کشد روی دیوار ندامت و جهل کودکی‌اش در انتظار مرگ. حالا اولیای دم گفته‌اند که رضایت می‌دهند اگر «حق‌المصالحه» جور شود. 350میلیون تومان برای «حق‌المصالحه» نیاز است و جمعیت امام علی (ع) متعهد شده تا 250 میلیون تومان آن را با کمک خیرین تهیه کند. 250میلیون برای نجات جان جوانی از مرگ. برای آنکه طناب دار نپیچد دور گلوی آرزوها و فرداهای پسرک.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر