کد خبر: 16205
A

خدابخشی: ایراد مجمع تشخیص به مصوبه همسان سازی شاغلین و بازنشستگان، قانون‌گذاری را دچار اشکال می‌کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبه مجلس برای همسان‌سازی حقوق شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران گفت که این تفسیر مجمع، قانون‌گذاری را دچار اشکال می‌کند.

خدابخشی: ایراد مجمع تشخیص به مصوبه همسان سازی شاغلین و بازنشستگان، قانون‌گذاری را دچار اشکال می‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ محمد خدابخشی اظهار کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام در سیاست‌های کلی برنامه ششم روی موضوع کاهش ضریب جینی به 34 /0 درصد تأکید داشت. ضریب جینی عددی بین صفر و یک است که هرچه به یک نزدیک‌تر باشد نشان دهنده این است که نابرابری‌ها در جامعه خیلی بالا است و هر چه به صفر نزدیک باشد نابرابری‌ها کمتر است.

وی افزود: امکان اینکه ضریب جینی به صفر کاهش پیدا کند وجود ندارد البته این امر با آموزه‌های دینی ما هم سازگار نیست. اما کاهش دادن ضریب جینی امر مطلوبی است. به همین دلیل هدف‌گذاری که در سیاست‌های کلی برنامه ششم انجام شده کاهش ضریب جینی به 34 /0 درصد است. در برنامه ششم هم این امر از هدف‌های کمی کلان است و ما برای اجرای آن اهداف و مصوباتی را در برنامه ششم گنجاندیم از جمله احکام مربوط به همسان‌سازی حقوق و دستمزد شاغلین، بازنشستگان و مستمری ‌بگیران و همسان سازی که با رویکرد حمایت از فرهنگیان و سایر کارکنانی که حقوق و مزایای پایینی دریافت می‌کنند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس ادامه داد: یکی دیگر از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تأکید بر صرفه‌جویی در هزینه‌هاست که منظور از آن قاعدتاً صرفه‌جویی در هزینه‌های غیرضرور است؛ نه اجرای احکام و مصوباتی که در راستای اجرای سیاست دیگری مثل سیاست کاهش ضریب جینی و رفع تبعیض است.

خدابخشی اضافه کرد: متأسفانه مجمع تشخیص مصلحت نظام احکام مصوب مجلس برای همسان‌سازی حقوق شاغلین، بازنشستگان و مستمری بگیران را به خاطر تفسیر از بند 16 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی یعنی صرفه‌جویی در هزینه‌ها دارای ایراد دانسته که این با تفسیری که از سیاست‌های کلی می‌شود و همچنین هدف‌گذاری برای کاهش ضریب جینی به 34 /0 درصد تناقض دارد و این تفسیر متناقض قانون‌گذاری را دچار اشکال می‌کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر