کد خبر: 16320
A

روحانی: ایران آماده سوآپ نفت از آذربایجان به آب‌های جنوب است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و آذربایجان نقطه نظرات مشترک درباره مسئله سوریه دارند، تاکید کرد که راه نهائی در سوریه و قره باغ گفتگو است.

روحانی: ایران آماده سوآپ نفت از آذربایجان به آب‌های جنوب است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست مشترک با الهام علی اوف همتای آذربایجانی خود با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان در چند سال اخیر پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است، گفت: این پیشرفت ها هم از لحاظ سیاسی، مسائل منطقه ای و بین المللی بوده و هم در زمینه مسائل اقتصادی و فرهنگی.

وی افزود: حجم تجارت ۱۰ ماهه امسال بین ایران و آذربایجان نشانگر آن است که دو کشور به سمت تلاش بیشتر و توسعه روابط در حرکتند.

اهم اظهارات ریاست جمهوری را از خبرگزاری‌ها بخوانید؛

*ترانزیت مسئله مهمی میان دو کشور است، در زمینه ترانزیت دو کشور نقش مهمی در ترانزیت جنوب و شمال دارند و با احتساب راه آهن آستارا- آستارا قدم های مهمی در این زمینه برداشته شده است و آذربایجان نیز در زمینه راه آهن رشت به آستارا مشارکت خواهد کرد.

*ایران آماده همکاری بیشتر با آذربایجان در زمینه انرژی است، ایران آمادگی سوپاپ نفت از آذربایجان به آب های جنوب را دارد و در این زمینه امیدواریم شاهد فعالیت های بیشتر بین دو کشور باشیم.

*{درباره سرمایه گذاری های مشترک میان دو کشور به خصوص در زمینه خودرو} امیدوارم به زودی طرح های مشترک اقتصادی میان ایران و آذربایجان به نتیجه برسد.

*هر دو کشور در ساحل دریای خزر قرار دارند، مسئله عدم آلودگی این دریاچه و مسائل محیط زیستی برای هر دو کشور مهم است و یکی از مسائل مورد بحث میان دو هیات نیز توافق در زمینه مسائل حقوقی دریای خزر است که امیدواریم با اجماع هر ۵ کشور ساحلی خزر این موضوع به نتیجه برسد.

*{درباره مذاکرات دو کشور در زمینه بهره وری از منابع طبیعی در دریای خزر}در زمینه مشارکت در بهره وری از منابع دریای خزر مذاکراتی داشته ایم.

*مذاکرات سه جانبه میان ایران و آذربایجان و روسیه مذاکرات سه جانبه میان ایران، آذربایجان و ترکیه و همچنین مذاکرات سه جانبه میان ایران، آذربایجان و گرجستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

*در مذاکرات ایران، آذربایجان و روسیه قدم های خوبی برداشته شده و اجلاس سه جانبه نیز در سطح سران برگزار شده است. ما در دیدار امروز در مورد اجلاس سه جانبه ایران، آذربایجان و گرجستان با هم صحبت کردیم و قرار شد این مسئله ادامه یابد.

*موضوعات منطقه‌ای و بین المللی از دیگر محورهای مذاکره میان دو کشور است؛ میان ایران و آذربایجان دیدگاه های نزدیکی نسبت به مسائل منطقه وجود دارد.

*تروریسم در منطقه نشأت گرفته از وهابیت و سلفی گری است، فکر و ایده تروریستی باید برای همیشه از منطقه خشکانده شود.

*دو کشور در مسائل سوریه و عراق نیز با هم نقطه نظرات مشترک دارند، در این مذاکرات بر تلاش های ایران، روسیه و ترکیه در زمینه حل بحران سوریه تاکید شد که این تلاش ها تا رسیدن به نتایج نهایی ادامه داشته باشد.

*راه حل نهایی در سوریه راه حل سیاسی است، ایران معتقد است تمامیت ارزی کشورها باید مغتنم شمرده شود.

*مشکلات منطقه باید از طریق گفتگو حل شود، در زمینه مسئله قره باغ نیز همین عقیده را داریم و این مشکل باید از طریق گفتگو به راه حل برسد.

*روابط ایران و آذربایجان، روابطی برادرانه، دوستانه و راهبردی است.

همچنین الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در نشست مشترک با حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری کشورمان ضمن تشکر از میهمان نوازی ایران گفت: خوشحالم بار دیگر در کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران هستم.

*در سال گذشته بیش از سه بار از ایران بازدید کرده ام و در طول سه سال من هشت بار با جناب آقای روحانی دیدار داشته ام و این نمونه ای از گسترش روابط دو کشور است.

*این نشان می دهد روابط دو کشور دوست ایران و آذربایجان با غرور دارد پیشرفت می کند.

*روابط دو کشور متکی بر تاریخ، فرهنگ و دیانت مشترک ماست، ما بر اساس این اشتراکات عمیق است که توانستیم ارتباطات بسیار خوبی داشته باشیم.

* روابط سیاسی بسیار عمیقی میان ایران و آذربایجان حاکم است و در تمامی سازمان های بین المللی از همدیگر حمایت می کنیم و از ایران تشکر می کنم به خاطر تلاش هایی که برای حل مناقشه قره باغ تاکنون انجام داده است.

* در سال گذشته حجم تجاری ما بیش از ۷۰ درصد افزایش داشته است و این نتیجه اجرای توافقات میان دو کشور است.

*تمام اسنادی که امضا کرده ایم به اجرا رسیده و یا خواهد رسید فقط در دو دیدار گذشته ۱۸ سند همکاری امضا شده و امروز هم دو سند در این سفر امضا کردیم و این زمینه خوبی برای تکمیل روابط دو کشور فراهم می آورد.

* همانطور که آقای روحانی فرمودند جمهوری آذربایجان در تاسیس راه آهن آستارا به رشت تا آنجا که سهم خودش باشد سرمایه گذاری خواهد کرد.

*سال قبل در همین سالن گفتم آذربایجان راه آهن را در سرزمین های خودش انجام خواهد داد و امروز این واقعیت پیدا کرده و حتی خط راه آهن آستارا به آستارا نیز شروع شده است و امروز دیدید که راه آهن راه افتاد و قطار از مسیر مرز دو کشور عبور کرد.

*کریدور شمال به جنوب برای دو کشور اهمیت زیادی دارد. این طرح تاثیر بسیار خوبی برای کشورهای منطقه خواهد داشت.

*در رابطه با برق و انرژی راه های بسیار خوبی پیش رفتیم و خط های برق یکدیگر را به هم متصل کردیم و تبادل انجام می دهیم. در رابطه با نفت هم ایران یکی از سرمایه گذاران ذخیره شاه دنیز است و امروز هم در رابطه با حفاری و استخراج نفت با یکدیگر تبادل نظر کردیم.

*کمیسیون مشترک بسیار فعال است و دستورات ریاست جمهوری های دو کشور را به درستی انجام می دهد.

* روابط ایران و آذربایجان برای تمام کشورهای منطقه مفید است،رابطه نزدیک دو کشور هدیه ای است برای کشورهای منطقه.

* امسال در آذربایجان سال همبستگی اسلامی اعلام شده و ما تلاش می کنیم همبستگی جهان اسلام را تحکیم کنیم.

*دو ماه بعد این مسابقات برگزار خواهد شد و این وسیله ای خواهد بود برای همبستگی جهان اسلام و ان‌شاءالله ورزشکاران ایرانی در این مسابقات همبستگی اسلامی شرکت می کنند و پیروزی هایی به دست می آورند.

* ما برای گسترش روابط دو کشور اهمیت زیادی قائل هستیم و سفر امروز من برای توسعه روابط دوجانبه بسیار موثر خواهد بود و یک بار دیگر از میهمان نوازی ایران تشکر و همین جا از جناب آقای رئیس جمهور برای بازدید از آذربایجان دعوت می کنم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر