کد خبر: 16442
A
ابتکار:

رویکردهای توسعه نیازمند بازبینی و اصلاح است / دولت مصمم است که محیط زیست و توسعه پایدار حاکم باشد

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برنامه ریزی اساسی برای توسعه لازم است، گفت: رویکردهای کنونی توسعه باید دو باره بازبینی و روش های توسعه اصلاح شود.

رویکردهای توسعه نیازمند بازبینی و اصلاح است / دولت مصمم است که محیط زیست و توسعه پایدار حاکم باشد

دیده بان ایران - دکتر معصومه ابتکار، عصر دوشنبه در همایش توسعه شهرستان نی ریز در افق 1404 افزود: جمهوری اسلامی، آزمون های بزرگی را پشت سر گذاشت و یکی از این آزمون ها کارآمدی نظام است، این امتحان زندگی مادی و معنوی مردم را در بر می گیرد و این در گرو توسعه پایدار است، توسعه ای که عادلانه باشد و به قیمت تخریب محیط زیست نباشد.
وی اظهار کرد: رشد اقتصادی که به قیمت نابودی تالاب ها باشد، به معنای رشد و توسعه نیست.
ابتکار، به موضوع تغییر اقلیم در کشور اشاره کرد و گفت: در بسیاری از نقاط کشورمان شرایطی شکننده داریم، در برخی از مناطق افزایش دما تا سه درجه رخ داده و با کاهش بارندگی در همه نقاط مواجه هستیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ابن به معنای این است که شرایط شکننده به صورت آشکار ملموس است و این زنگ خطر را به صدا در آورده است که نمی شود با روش های ناپایدار گذشته بر موضوع توسعه پافشاری کنیم، نمی شود همان کشاورزی با بهره برداری پایین را ادامه دهیم.
ابتکار اضافه کرد: نباید باری به هر جهت، روند توسعه سنتی را ادامه دهیم، فرصت داریم تا شرایط را بسنجیم و همگام با دولت و رییس جمهوری برای توسعه محیط زیست برنامه ریزی کنیم.
این مسئول ادامه داد : داشتن پیوست زیست محیطی برای طرح های توسعه الزامی است، هیچ طرح بزرگ عمرانی ، سد سازی و پتروشیمی بدون ارزیابی زیست محیطی تایید نخواهد شد.
ابتکار یاد آورشد: ارزیابی زیست محیطی، مقدمه هر فعالیت اقتصادی در کشور است، این راه حل را ادامه می دهیم و کوتاه نخواهیم آمد زیرا دستاوردهای توسعه پایدار با توجه به ارزیابی زیست محیطی قابل دستیابی است.
معاون رئیس جمهوری در بخش دیگری از مطالب خود اظهار داشت: تالاب بختگان نی ریز حقابه ای داشته است که بخشی از آن به دلیل دخل و تصرف در جریان رودها و برداشت های بی رویه از بین رفته است. 
ابتکار بیان کرد: همچنین در حال حاضر 32 هزار حلقه چاه در حوضه تالاب بختگان است که 10 هزار حلقه از آن غیر مجاز است و بدون تردید باید این رویه را تغییر دهیم و مردم باید در این زمینه پیشقدم باشند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: سیاست ها کاملا روشن است، کشاورزی باید با محیط زیست همگام شود، بیش از ظرفیت تالاب ها اگر برداشت کنیم تالاب ها خشک می شود، همچنین میزان سفره های آب زیر زمینی قابل سنجش است و نباید بیش از ظرفیت از آنها برداشت شود.
ابتکار گفت: شواهد کاملا آشکار و گویای این است که استان فارس بیش از این تحمل توسعه در حوزه کشاورزی را ندارد و باید روش ها در این زمینه اصلاح شود.
وی اضافه کرد: دولت مصمم است که محیط زیست و توسعه پایدار حاکم باشد، باید به این رویکردها توجه ویژه شود، دولت دکتر روحانی برای احیای تالاب هورالعظیم خوزستان و ارومیه تلاش های بی وقفه داشته است و افزون بر این مطالعات احیای تالاب بختگان در سطح ملی مطرح است، برای تحقق این امر برنامه کشوری داریم و آن را پیگیری می کنیم. 
معاون رئیس جمهوری افزود: در این مورد گام اصلی را باید مردم و کشاورزان بردارند زیرا ذینفع اصلی مردم هستند و تغییر الگوی کشت بحث مهمی است که مردم باید به آن توجه کنند.
ابتکار بیان کرد: اقتصاد گردشگری باید توسعه یابد و جایگزین طرح های کشاورزی شود، سرمایه گذاری روی فناوری های معیشت محور و دانش بنیان صورت گیرد تا فشار بر بخش کشاورزی کاهش یابد و این امر مستلزم این است که چرخه تولید تغییر کند و اراده اصلی در این زمینه توسط مردم باید شکل گیرد.

 موازین توسعه محدود به تالاب بختگان نشود 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس هم در این همایش گفت: توسعه نی ریز و مطالعات احیای تالاب بختگان این شهر که هم اینک در حال انجام است، مهم است اما موازین توسعه را نباید فقط به این تالاب محدود کنیم.
خلیل رضاییان بیان کرد: دولت تدبیر و امید، با وجود همه تنگناها و مشکلات از محیط زیست عبور نکرده است و به توسعه پایدار می اندیشید و اولویت نخست این دولت حفظ محیط ریست است.
او گفت: دولت به مسائل محیط زیست و مشکلات آب در استان فارس توجه جدی دارد، امسال 2 نشست شورایعالی آب و کمتیه تخصصی این شورا در تهران تشکیل شده است و 20 بند اصلی در این شورا برای توسعه زیست محیطی استان فارس مصوب شده است، احیای دریاچه ها و در راس آن بختگان از مصوبات این شوراست.
رضاییان ادامه داد: طرح انتقال آب از خلیج فارس برای گل گهر مس سرچمشه و چادر ملو تصویب شده و برای استان فارس هم سهمی از آن در نظر گرفته خواهد شد، این سهم عمدتا شامل نی ریز خواهد شد و برای توسعه صنایع در این شهرستان اختصاص می یابد.
دریاچه بَختِگان که در شهرستان نی ریز فارس و در فاصله 250 کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع شده، هم اکنون کاملا خشک شده‌ است. 
این دریاچه در سال های پر باران به دریاچه طشک می پیوندد و طشک و بختگان را می سازد، بختگان هنگام پر آبی زیستگاه زمستانه پرندگانی است که از روسیه و دشت های سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند. 
پرواز فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی، غاز و سایر پرندگان سال هاست که دراین دریاچه مشاهده نشده است. 
شهرستان نی ریز در فاصله 192 کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

 

 

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر