کد خبر: 16547
A
مدیر کل امور بانوان در دولت اصلاحات :

زنان ایرانی باید بتوانند آزادی فکر و اندیشه خود را محک بزنند

اشرف بروجردی مشاور و عضو کمیته زنان و جوانان تشخیص مصلحت نظام گفت: زن‌های ایرانی باید مانند دیگر زن‌های دنیا بتوانند آزادی فکر و اندیشه خود را به محک بگذارند تا به رشد و تعالی برسند.

زنان ایرانی باید بتوانند آزادی فکر و اندیشه خود را محک بزنند

دیده بان ایران - اشرف بروجردی در نشست دانشجویی با موضوعیت برابر جنسیتی در تالار فیض دانشگاه کاشان اظهار کرد: ما زنان باید خود را به جامعه مردان جامعه و نسل آینده بشناسند تا نسل آینده بدانند به عنوان یک زن چه رویکرد و جایگاهی برای آنها تعریف شده است.

وی افزود: چرایی برابری جنسیتی بحث عدالت جنسیتی و یک وجه عدالت و برابری و قرار گرفتن هر کس در جایگاه خودش است تا همگان بتوانند از جامعه بهره‌مند شوند. جنسیت به بنای شرایط فرهنگی و اجتماعی به گونه‌ای تعریف کنید تا افراد بتوانند براساس شرایط موجود استفاده برابر کنند.

بروجردی با بیان اینکه در جامعه و نظام برای یک زن در خانواده نقشش تعیین شده است، افزود: حق هر انسانی است که اختیار تبیین و مشی زندگی اش را داشته باشد. اگر بخواهیم بر چگونگی حرکت مسیر یک زن را انتخاب کنیم دچار یک نوع دوگانگی در رفتار دیگران می‌شویم و احساس می‌کنیم آن امنیت لازم را برای ایستادن،‌ مقاومت کردن و پافشاری کردن بر خواسته‌ها و باورهایمان را نداریم.

وی افزود: باید نقش زنان را در نظام جمهوری اسلامی یک بازخوانی کنیم که بر این اساس زنان در زمان پیروزی انقلاب در 2 جایگاه تعریف می شدند که عده ای صرفاً مظاهر فرهنگی متضاد با اغلب جامعه داشتند و عده ای نیز سنتی و از باورهای دینی برخوردار بودند.

عضو کمیته زنان و جوانان تشخیص مصلحت نظام گفت: با نگاهی به این دوگانگی جایگاه زنان انقلاب پیروز شد و ما شاهد بودیم تمام زنانی که مظاهر متضاد داشتند نسل گریزان شدند و یا برای ادامه زندگی یک جامعه غیر ایرانی را انتخاب کردند.

وی گفت: زن ایرانی پس از انقلاب براساس باورها، سنت ها و فرهنگ عمومی جامعه‌اش بود که این فرهنگ او را در قالب در خدمت مرد بودن تعریف می‌کرد. بعد از جنگ زنان وارد عرصه‌های اجتماعی شدند ولی جامعه با آنها بیگانه بود. ولی زن‌ها برای تعیین جایگاه خود به طرح موضوعات مربوط به خودشان پرداختند.

بروجردی افزود: آنها وارد محیط های آموزشی و فضاهای دانشگاه قدم بزرگی را برداشتند به گونه ای که در یک مقطع تحصیلی دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر 67 به 33% بوده است که باعث شد عده ای سنگ اندازی کرده و با بیان اینکه سبک زندگی جامعه در حال عوض شدن است محدودیت هایی مانند درصد بندی برخی رشته ها انجام دادند.

مدیر کل امور بانوان در دولت اصلاحات گفت: برابر جنسیتی برای وجود و ذات انسان اقتضائاتی برابر فراهم می کند که در تعارضی برابر با کرامت انسانی است که از یک جایگاه یکسان برخوردار باشند.

وی گفت: انسان ذاتاً دارای کرامت است و در حوزه زنان این تصور پیدا می شود که زنهای دارای کرامت بتوانند از توانمندی های جسمانی،‌ذاتی و خلاقیت های خود در خدمت جامعه داشته باشند. چرایی برابری جنسیتی این تفاوت دیدگاه از کرامت ذاتی انسان است که زنها مبدا آفرینش،‌ مبدا ثروت قرار بگیرند و ذات آفرینش از وجود یک زن سرچشمه می گیرد.

عضو کمیته زنان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز در بین جامعه خود زنان مشکلات و مسائل و نواقصی دارند و دختران جوان همیشه در محجوریت به سر می برند که جوامع اسلامی باید پاسخ قانع کننده ای درباره پذیرفته شدن آنها در جامعه بدهد.

بروجردی با اشاره به اینکه جوان بودن زن و مرد نمی شناسد گفت: دختران نیز باید مانند مردان داخل فضاهای ورزشی قرار بگیرند تا بتوانند استرس ، هیجان و انرژی ذاتی خود را تخلیه کنند. وجود دختران در محیط دانشگاه خیلی خوب است. ولی آنها باید به واسطه خلاقیت هایشان از عرصه های مدیریت،‌اجرا و اظهاره کردن جدا نشوند.

وی در ادامه گفت: امروز دختران باید با حضور در احزاب سیاسی دارای مسئولیت سیاسی شده و با مشارکت در پذیرفتن مسئولیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد نقش خود را در شرایط کنونی جامعه پررنگ‌تر کنند.

مدیرکل امور بانوان در دولت اصلاحات افزود: زنان باید برنامه مستقل و متداومی برای خودشان تعیین کنند که به دلیل مشارکت نکردن در فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در جایگاه واقعی خودش قرار ندارد.

وی افزود:‌ زنان باید وارد عرصه های فرهنگی شوند و در محیط دانشگاه، در کنسرت های موسیقی،‌اردوهای مختلط و داشتن یک تئاتر با مشارکت دو جنس فعالیت کنند. زن‌های جامعه باید احساس کنند که هویت مستقلی دارند چون سکوت، بی‌توجهی، بی‌تفاوتی آفت نسل جامعه امروز است.

بروجردی با بیان اینکه "امروز باید فرصت‌ها را غنیمت بشماریم و خروجی کار را به این که به نفع من است یا نیست در نظر نگیریم و حق فردی خود را برای تاثیرگذاری بر جامعه استفاده کنیم"، افزود: میزان اثرگذاری و نفوذ مدیریت افراد در هر تصمیم‌گیری تاثیرگذار است. که در شورای شهر تهران دیدیم که با یک رأی کاملا چرخه مدیریت شهری تهران تغییر کرد و بی‌نظمی، نابسامانی و خرابی را به وجود آورد. پس نمی توان بی تفاوت بود.

وی با اشاره به نامگذاری هشت مارس به عنوان روز جهانی زن گفت: باید تلاش کنیم تا با بهره گیری از این فرصت ها در سطح جهانی یک همنوایی را به وجود بیاوریم. هر چند که زنهای ایرانی مانند جوامع دیگر نیستند. ولی دارای ویژگی هایی مانند آفرینش، عطوفت،‌ باروری و مادری هستند. باید ببینیم در مجموعه جامعه جهانی کجا ایستاده ایم و به عنوان یک زن مسلمان ایرانی کجا قرار داریم. که مسلمانی ما براساس دین ما بوده و ایرانی بودن ما نشان از موجودیت تاریخی ما است.

بروجردی در پاسخ به پرسشی درباره نرگس محمدی گفت: فعالیت‌های نرگس محمدی براساس مباحث انسان دوستی و دفاع از حق زیستی افراد و حقوق بشر است و این‌که امروز در زندان است سؤالی است که تابع این است که با کسی که تفنگ دارد نمی‌توانید در برابرش به گفت‌وگو بنشینید.

وی درباره نقش حریم زنان در جامعه گفت: ما حریم داریم که باید حفظ بشود و باید یاد بگیریم رعایت حرمت دیگران را بکنیم و وارد مرز حریم اشخاص دیگر نشویم و انسانها با حفظ حرمت خود حریم یکدیگر را نشکنند. حریم یک زن مسلمان در جمهوری اسلامی رعایت شئونات شخصی، خانوادگی و اجتماعی او است که جامعه چهارچوب دارد و باید آن رعایت بشود.

بروجردی تصریح کرد: اگرچه معتقدم روسری و چادر تحمیل شده است و افرادی که مایل به آزادی باشند از موضوعات بحث انگیزی است که هنوز نظام درباره آن به نتیجه نرسیده است که یک زن می تواند با رعایت چهارچوب ها روسری داشته باشد یا نداشته باشد. که این مباحث به دایره حقوقی باز می گردد.

عضو کمیته زنان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما به عنوان جمهوری اسلامی دارای احکام شرعی هستیم و نماد اسلامی در جهان زنهای جامعه هستند. پس باید حریم ها حفظ شود و نه به دیگران تحمیل بشود و بر مبنای اصولی در چهارچوب نظام قرار داشته باشد. مردم امریکا در بین کشورهای اروپایی دین دارتر هستند و روزهای یکشنبه کلیساهای آن ها تشکیل می شود و پایبند به مبانی دینی هستند.

وی در پاسخ به این که آیا زنان به دلایل برخورداری از روحیات احساسی وارد سیاست شوند گفت: زنان می توانند وارد سیاست بشوند چون انعطاف در سیاست بیشتر از حوزه های دیگر است و زنها با استفاده از مباحث عاطفی و روح لطیف شان مانع جنگ ها می شوند. برخلاف کسانی که شمشیر را از رو می کشند و در سیاست به دنبال ایجاد فضای آلوده و خشونت هستند.

بروجردی در مورد تعریف اش از حجاب گفت: نوع حجاب در اسلام براساس سنت های محیطی است نه سنت الهی و این بدین معنی است که اگر یک زن پوشش داشته باشد که آن ها را اسیر معرفی می کند. و عفت داشتن یعنی پوشش چادر نیست بلکه مرز و حریم هر کسی است و در باورهای دینی ما حجاب یک اصل و نوع حجاب با جامعه است.

وی در مورد شاغل بودن زنان در جامعه امروز گفت: انتخاب شغل هر کسی حق هر انسانی است و زن هم یک انسان است. ولی اقتضائات جامعه امروز، زنان را مجبور به نان آوری کرده است و جوانان امروز جامعه به سراغ دخترانی می روند که بتوانند شاغل باشند تا با کمک هم زندگی شان را اداره کنند و در صورتی که زن وظیفه اش در خانواده خواهد بود که حکومت بتواند نیازهای او را مانند بیمه تامین کند.

وی در مورد نیاز اذن پدر برای ازدواج یک دختر گفت: این موضوع مبنای فقهی دارد. مبنای قرآنی تاکنون ندیده ام و نمی دانم مبنای روایی دارد یا نه. ولی این حکم شرعی برای زمان خاصی بود که دختران هیچ فعالیت اجتماعی نداشتند و برای این که اشخاص را نمی شناختند اذن پدر برای دختر واجب بود.

عضو کمیته زنان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در جامعه امروز ما دختران به خوبی می توانند موقعیت خود را درک کنند و آن آگاهی و اطلاعات لازم را برای انتخاب دارند که شاید لازم باشد در این برهه زمانی نیاز به اذن دیگران را برای ازدواج یک دختر با علما و فقها و حوزه های علمیه مورد بحث قرار دهیم.

وی درباره شخصیت زهرا رهنورد گفت: رهنورد یک محقق قرآنی است. هم قرآن پژوه و هم هنرمند و هم کسی که برای اثبات حقانیت حقیقی خود مقاومت کرده پس یک انسان قابل تقدیر و قابل تائید است و باید این انسانها را حفظ کرده و حرمتشان را نگه داشت. مسائل سیاسی فرع مسأله است. اصل آن، موجود زنده و صاحب ایده است.

بروجردی در پایان در مورد خروج یک زن متاهل به خارج از کشور بدون رضایت همسرش گفت: زندگی بر پایه تفاهم است و زن و مرد اجزای یک مجموعه هستند و باید با هم عطوفت داشته باشند. پس حق طبیعی هر زنی است که بتواند از آن استفاده کند. گذرنامه بگیرد و با هماهنگی همسرش به سفر برود.

 

 

 

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر